בזק | בלעדי

בזק גייסה את חברת הייעוץ של משרד התקשורת לחוות-דעת נגד הפיקוח על הטלפוניה

במסגרת המאבק של בזק בהפחתת מחירי הטלפוניה שלה, היא הזמינה חוות-דעת מחברת הייעוץ הבינלאומית Cullen, לפיו הפיקוח שהטיל המשרד על בזק מיושן ועלול לגרום הפסדים לחברה • לאחרונה קיבלה אותה חברת ייעוץ פטור ממכרז בהתקשרות עם משרד התקשורת

דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: רמי זרנגר
דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: רמי זרנגר

במסגרת הניסיונות של חברת בזק למנוע את הפגיעה בהכנסותיה בתחום הטלפוניה הקווית, היא שכרה את שירותיה של חברת הייעוץ קאלן אינטרנשיונל (Cullen international), המשמשת יועצת מקצועית למשרד התקשורת בתחומי הרגולציה.

קאלן קובעת בחוות-הדעת שסיפקה לבזק, כי אין למעשה עוד מדינה בעולם שבה מתקיים פיקוח על מחירים קמעונאיים של טלפוניה קווית, והפעם האחרונה שבה נעשה הליך פיקוח כזה במדינה אירופית הייתה לפני 10-15 שנים.

במשרד מעריכים את חברת הייעוץ

קאלן היא חברת ייעוץ בינלאומית מובילה בתחום רגולציית התקשורת ומשמשת כאמור יועצת מקצועית למשרד התקשורת. רק לאחרונה התקיימה במשרד ועדת פטור משרדית על-מנת לאשר את ההתקשרות עימה בפטור ממכרז. הוועדה, שבה יושבים מנכ"לית המשרד לירן אבישר בן חורין, היועצת המשפטית עו"ד דנה נויפלד וחשב המשרד, אישרה את ההתקשרות בשל יכולות ייחודיות שקיימות לחברה הייעוץ בתחום התקשורת.

לירן אבישר-בן חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס
 לירן אבישר-בן חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס

במשרד התקשורת מאוד מעריכים את קאלן וקובעים כי מדובר בחברה עם התמחות ייחודית בנושאי ספקטרום ובתחום הרגולציה האירופית, וכי היא מספקת שירותים למגוון רחב של רגולטורים בעולם, כדוגמת OFCOM (רשות התקשורת הבריטית). בין תחומי ההתמחות של החברה, מפרט המשרד את נושא התחרות, הטכנולוגיה בתחום התקשורת, מוניטורינג לרגולציה האירופית ומאגר מידע נרחב על 28 מדינות לפחות. מדובר באישור בפטור לשנה נוספת לאחר שהוועדה אישרה פטור דומה כבר ב-2019.

בדוח עצמו שקאלן כתבה לבזק קובעת החברה כי בהתאם להנחיות הנציבות האירופית, גופי רגולציה ברחבי האיחוד האירופי התבקשו כבר לפני שנים ארוכות להסיר בהדרגה כל פיקוח על מחירים קמעונאיים בתחום הטלפוניה הקווית, ולהישאר למעשה רק עם פיקוח המתבטא בשמירה על התחרות, ולוודא כי לא מתקיים "price squeeze", מצב שבו המפעיל הדומיננטי מפחית מחירים בצורה אגרסיבית ואינו מאפשר למפעילים הקטנים יותר להרוויח ובכך דוחק אותם מהשוק.

לפי הדוח של קאלן, בכל מדינות האיחוד האירופי המבחן להתערבות בשוק קמעונאי הוא מבחן "שלושת הקריטריונים" - חסמי כניסה גבוהים לתחום שמונעים כניסה של שחקנים נוספים, היעדר תחרות לאורך זמן ומצבים בהם חוקי התחרות אינם מספיקים כדי לשמור על התחרות. רק אם מתקיימים כל שלושת התנאים, אפשר להתערב במחירים הקמעונאיים. בתחום הטלפוניה הקווית לא מתקיימים תנאים אלה כבר שנים ארוכות, ולכן אף רגולטור לא מתערב עוד במחירים הקמעונאיים.

עוד עולה מעבודת הייעוץ כי המודל שבאמצעותו מציע המשרד לקבוע את מחירי הטלפוניה הקמעונאיים בבזק, שנקרא LRIC, נפוצה בקביעת מחירים סיטונאיים, אך אינה רלוונטית לחלוטין בקביעת מחירים קמעונאיים. לטענתה, מפעיל שתעריפיו הקמעונאיים ייקבעו על סמך מודל זה, יפסיד לאורך זמן.

הציבור יחסך 400 מיליון שקל בשנה 

לפני קצת פחות מחודש הודיע שר התקשורת היוצא יועז הנדל על החלטתו להפחית את תעריפי הטלפוניה של בזק בכ-40%. המשרד הודיע כי לאחר 17 שנים בהם לא עודכנו תעריפי הטלפוניה של בזק, הגיעה לסיומה עבודת מטה ממושכת בעקבותיה הוחלט לפרסם שימוע לטובת הפחתת תעריפי שירות הטלפון הביתי הנייח ברשת בזק.

עדכון התעריפים המוצע צפוי להביא להקטנת הוצאות השימוש בטלפון הביתי הנייח של מנויי בזק ולחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה (כולל מע"מ) ויביא להפחתת התשלום החודשי של מנויי הטלפון בכ-40% מ-50-60 שקל בממוצע (כולל מע"מ) ל-30-40 שקל (כולל מע"מ), והוא צפוי להוזיל את התשלום שמשלם משק-בית עבור השירות במאות שקלים בשנה.

ממשרד התקשורת נמסר כי "המשרד מנוי על מאגרי המידע של חברת Cullen ועושה בהם שימוש לצרכים שונים. החברה אף עשתה בעבר עבודות שונות עבור המשרד. במקרה המדובר, המשרד לא לקח שירותי יעוץ מהחברה מעבר לשימוש במאגרי המידע הקיימים".

עוד נמסר כי הנושא נמצא תחת שימוע, וכי לאחר כ-17 שנה בהם לא עודכנו תעריפי הטלפוניה של בזק, נערכה עבודה מקצועית על בסיסה נמצא כי בזק גורפת רווחי יתר מתחום הטלפוניה הנייחת. בשימוע הומלץ להפחית את תעריפי בזק בכ-40% ולחסוך ל-1.4 מיליון מנויי הטלפוניה תשלומים של כ-400 מיליון שקל בשנה. הליך השימוע נועד לאפשר לציבור ולחברות התקשורת להביע את עמדתם ואת טענותיהם, והמשרד ישקול בכובד-ראש את כלל המענים שהתקבלו. 

מחברת Cullen נמסר כי היא איננה חברת ייעוץ אלא חברת מחקר רגולטורי, והיא איננה מספקת המלצות. החברה ציינה עוד כי התבקשה על-ידי בזק לספק לה נתונים על הרגולציה בנושא הטלפוניה ועל מחירי הטלפוניה באירופה.