למרות ההתנגדות: שתי תחנות כוח גדולות אושרו להפקדה

לפני מספר חודשים, הודיע משרד האנרגיה כי יבוטלו ארבע תוכניות להקמת תחנות כוח אשר מבוססות על דלקים פוסיליים שיועדו להקמה • ואולם, היום החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות להמשיך בקידומן של ארבע תחנות כוח, ולא לבטל שתיים מהן

תחנות כוח בחדרה / צילום: אייל פישר
תחנות כוח בחדרה / צילום: אייל פישר

לפני מספר חודשים, הודיע משרד האנרגיה כי לאור השאיפה להגדיל את חלקן של האנרגיות המתחדשות במשק החשמל, יבוטלו ארבע תכניות להקמת תחנות כוח אשר מבוססות על דלקים פוסיליים שיועדו להקמה בשנים הקרובות. שתיים מהן כבר בוטלו; תחנה שיועדה לקום בפארק צבאים באזור בית שאן, ואחת נוספת במבואות גלבוע. שתי התחנות אמורות היו לפעול באמצעות גז טבעי.

ואולם, היום החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות להמשיך בקידומן של ארבע תחנות כוח, ובשלב זה לא לבטל שתיים מהן כפי שקבעה החלטת משרד האנרגיה. בדיוני הוועדה, שנמשכו לאורך כל שעות היום, הוחלט להפקיד את תחנות הכוח שמיועדות להקמה במחלף קסם ובחדרה, ולקבל את התיקונים וההשגות באשר לתחנות רותם ודוראד, אך לא לאשרן בשלב זה.

לפי מדיניות הממשלה, אכן אין צורך בארבע תחנות הכוח. ואולם, בוועדה לתשתיות לאומיות הוחלט לא לקבל החלטה בשלב זה, ולבחון את כל התוכניות יחדיו אל מול המדיניות החדשה של הממשלה והקריטריונים של המועצה הארצית, ולהכריע אילו יתקדמו לאישור הממשלה ואילו יבוטלו בהמשך, כאשר תהיה תמונה מלאה יותר באשר לכלל התחנות. ארבע התחנות יקודמו כך שיגיעו לאותו שלב סטטוטורי, ובעוד כחצי שנה תדון הוועדה במרוכז בכל ארבעתן, ומהן שתיים יועברו לאישור הממשלה לקידום.

בתחילת ישיבת הוועדה הביעו חלק מנציגיה התנגדות להקמתה של תחנת הכוח קסם, אך לאחר ששמעו את עמדת מנהל התכנון וראשי ות"ל ולאור עמדתו של יו"ר הוועדה, החליטו לשנות את עמדתם ולתמוך בהקמה.

הוועדה אישרה להפקדה את תחנות הכוח קסם וחדרה ברוב של 10 תומכים מול 2 מתנגדים - נציגי משרדי האנרגיה והגנת הסביבה. ההחלטה התקבלה שלא על דעתו של שר האנרגיה יובל שטייניץ, שדרש לדבוק בהחלטת הממשלה ולקדם רק הרחבות של תחנות קיימות כפי שנקבע בהחלטת הממשלה מחודש אוקטובר.

נציגי המשרד להגנת הסביבה שנכחו בדיון, התנגדו להפקדה של תחנות הכוח קסם וחדרה, שכן לפי עמדת המשרד, אין צורך כלל בתחנות כוח פוסיליות מזהמות בישראל, וניתן להעלות את יעדי האנרגיה המתחדשת ולייעל את ניצולת הגגות, כך שמשק החשמל יתבסס על אחוזים גבוהים יותר של קולטני אנרגיית שמש, ולא יזדקק לתוספת של תחנות כוח בעלות השפעה סביבתית ובריאותית ניכרת.

"הנתונים שלנו המלמדים שאין צורך בקידום כל כך הרבה תחנות כוח"

בתאריך 25.10.2020 התקבלה החלטת ממשלה 465 בנוגע לקידום אנרגיה מתחדשת במשק החשמל לפיה יעדי לשנת 2030 ישודרגו, כך ש-30% מהחשמל בישראל ייוצר בטכנולוגיות נקיות, דוגמת אנרגיית שמש. בנוסף, הגבילה החלטת הממשלה את מספר ואופן תחנות הכוח שיש לקדם ל-4000 מגה וואט בלבד, בתנאים מסוימים. ואמנם, לפי המשרד להגנת הסביבה, במועצה הארצית ובוועדה לתשתיות לאומיות מקודמות תחנות בהספק גבוה יותר, של כ-4562 מגה וואט.

לדברי השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, "כיום מקודמות 7 תחנות כוח במועצה הארצית ובוועדה לתשתיות לאומיות. זאת, כאשר לפי החלטת הממשלה הקובעת העלאה של יעדי האנרגיה המתחדשת לכדי 30%, נדרש לאשר רק עוד כ-1625 מגה וואט. הנתונים שלנו המלמדים שאין צורך בקידום כל כך הרבה תחנות כוח, ושצריך להתאים את עולם התכנון למשק אנרגיה המתבסס על אנרגיות מתחדשות ועל אגירה. תחנות הכוח המאושרות זה מכבר נותנות מענה להספק הנדרש מאנרגיה פוסילית ואין צורך לאשר תוכניות לתחנות כוח חדשות המייצרות אנרגיה ממקור פוסילי".

"גם חברת החשמל הודיעה שיש לה עודף חשמל ואין צורך בעוד תחנות"

על הפרק ישנן התנגדויות תושבים ומועצות מקומיות לתחנות הכוח המקודמות במועצה הארצית לתכנון ובנייה. איגוד ערים שרון כרמל מתנגד להקמת תחנת הכוח OPC2 בחדרה. לפי האיגוד, התחנה תגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים ובאיכות הסביבה ובכלל זה לעליה ניכרת בזיהום האוויר, מפגעי רעש וסכנה למינים בסכנת הכחדה. מבדיקת האיגוד עולה כי תוספת הזיהום השנתית שתפלט לסביבה דרך הארובה של תחנת כוח 2 OPC תהווה כ-10% תוספת זיהום של תחמוצות חנקן מכל יחידות הכוח באורות רבין. עוד עולה כי בניגוד לציפייה שעם סגירת יחידות 1- 4 מדיניות אותה מוביל האיגוד בניגוד להחלטת הממשלה לשמר את היחידות, כמות המזהמים תופחת באזור ב-50%, הרי שהפעלת תחנת כח או.פי.סי 2 תהווה תוספת של תחמוצות חנקן לסביבה בהיקף של כ-20%. האיגוד מציין כי בתסקיר שהוגש לות"ל לא נלקחו נתוני הרקע להפעלת יחידות 1-4 בשימור ולכן, בחיזוי פיזור המזהמים במצב עתידי צפוי להיות גבוה מהמוצג בתסקיר.

שי רוזנצוויג, ראש מועצת אלפי מנשה, הופיע הבוקר בוועדה לתשתיות לאומיות שעסקה בהקמת תחנות כוח מונעות גז בישראל, והציג את התנגדותו להקמת תחנת קסם בהתייחסות לתחנות קסם וריינדיר. "כסטארטאפיסט לשעבר אני לא מצליח להבין איך הבשורה שלנו כמדינה הן ארובות בגובה 60 מטרים הפולטות עשן מזהם?", שאל רוזנצוויג. "ישנה קואליציה של ראשי רשויות המייצגים למעלה מחצי מיליון תושבים נגד הקמת תחנות כוח המופעלות בגז ולא תאפשר זאת. מה שאנו עושים כעת ישפיע על הדורות הבאים שנים רבות קדימה. תחנות כוח בגז פוגעות באוויר אותו אנו נושמים וגם במי התהום. גם חברת החשמל הודיעה שיש לה עודף חשמל ואין צורך בעוד תחנות. אז אם כבר מייצרים משהו ליד תחנות קיימות - עדיף לעשות זאת באנרגיות מתחדשות".