חולדאי צדק במהות אך עשה נזק עצום בדרך

חולדאי ניצל את מעמדו כראש עיריית ת"א לצורך קמפיין הבחירות שלו • סיטואציה שבה ערים חזקות מחליטות להתגבר מעל החוק, ואיש הישר בעיניו עושה, מהווה הנצחה נוספת של פערי המעמדות בין הערים והיישובים בישראל

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מערכת החינוך היא הלב הפועם של מדינת ישראל, היא העתיד שלנו, ואין חיונית ממנה. ללא מערכת בריאות לא תהיה מדינה, ללא מערכת חינוך לא יהיה לה עתיד. אני משוכנע כי העובדה הזאת אינה נתונה לוויכוח, וכי יש עליה קונצנזוס מקיר לקיר.

למרות זאת, עובדי ההוראה לא תועדפו בתור לחיסונים נגד קורונה. התחלואה בבתי הספר משתוללות בצורה קיצונית, ועובדי ההוראה, שנמצאים בחזית, פשוט הופקרו לדרכם. המשמעות של הטעות הקשה הזאת של משרד הבריאות ושל הממשלה כולה למעשה היא זו שהביאה למצב האין -ברירה ולסגירה המתקרבת של בתי הספר פעם נוספת.

על-פי ההערכה של קרן ברל כצנלסון, המשמעות הכלכלית של סגירת בתי הספר תביא לאובדן הכנסה של כ-850 מיליון שקל, של ההורים על כל שבוע שבו בתי הספר סגורים. למרות הסכום הכספי הבלתי נתפס של קרוב למיליארד שקל, זה עדיין "כסף קטן" אל מול הנזק החינוכי והנפשי שנגרם לבני הנוער שנאלצים פעם נוספת להיפרד מהמסגרות שלהם למרות שהחיסון כבר כאן.

הפגיעה הזאת היא לא רק בתלמידים, היא גם זלזול במורים שלנו. רבות מדובר על מעמד המורה בישראל. קל לצקצק על ההידרדרות במעמד של צוות החינוך וההוראה, אך החלטות כאלה ואופן תיעדוף שכזה מוכיח כי גם למעלה בממשלה יש מי שלא סופר את המחנכים, שלא רואה בהם כלוחמי החזית של המדינה לכל דבר ועניין, שלא מכיר בחיוניות העבודה שלהם.

את המאבק הזה היינו אמורים לנהל יחד בשלטון המקומי למען התושבים שלנו, למען המורים שלנו ולמען הילדים שלנו, אך בשום פנים ואופן אסור לדרדר את ישראל לאנרכיה ולהתנהג בחיסונים, קודש-הקודשים בעת הזאת, כאילו הם של אבא שלנו. לא ייתכן כי בזמן שבתי ספר וגנים ייסגרו רק בחלק מהערים, או לחילופין לא ייתכן כי רק במטה יהודה, בבת ים ובדימונה ימשיכו לעבוד ללא חיסונים, ורק הצוותים המחנכים בתל אביב יזכו לתיעדוף כיוון שכך רון חולדאי החליט. ההחלטה של חולדאי היא החלטה לא סולידרית, לא ראויה וחצופה.

כן, הטיפול במשבר הקורונה טעון שיפור, אך לפחות הוא נמצא תחת שליטה מסוימת. סיטואציה שבה ערים חזקות מחליטות להתגבר מעל החוק, ואיש הישר בעיניו עושה, בעיצומו של משבר עמוק שכזה, היא לא פחות מאשר סכנה בריאותית למדינת ישראל כולה ומהווה הנצחה נוספת של פערי המעמדות בין הערים והיישובים בישראל.

מי שמוביל את העיר העשירה ביותר בישראל, מי שרואה עצמו כמועמד לקחת חלק בהנהגת מדינת ישראל, לא יכול לעשות מעשה כזה, אלא בדיוק להפך - היה עליו לנצל את כוחו ואת מעמדו על-מנת להוביל מאבק שיאפשר לכל צוות החינוך בבתי הספר והגנים במדינת ישראל להתחסן, היה עליו להוביל את המאבק עבור הקפסולות והמתווים בבתי הספר, היה עליו להוביל מדיניות מפוקחת ולא לנהוג כשריף.

חולדאי ניצל את מעמדו כראש עיריית תל אביב לצורך קמפיין הבחירות שלו. מצער לא פחות היה שמי ששיתף עם כך פעולה היה לא אחר מאשר מי שהיה עד לפני רגע פרויקטור הקורונה של מדינת ישראל.

זה הזמן שלנו, בשלטון המקומי, ללכת בדיוק בכיוון ההפוך. לעבוד יחד על-מנת להחזיר לידינו את הסמכויות ולהוביל מדיניות כלפי החינוך של הילדים שלנו.

לקראת הכניסה לסגר נוסף, לא ייתכן שיהיה שוב סגר לא שוויוני. סגר שבו בערים מסוימות ישנה אכיפה ובערים אחרות לא, סגר שבו המשטרה מעלימה עין ממגזרים כאלה ואחרים משיקולים פוליטיים.

אסור לנו לתת שוב יד למחדל שבו אנחנו נוציא את הילדים מבתי הספר, ובחינוך החרדי ימשיכו כרגיל. אסור לנו לכלוא את התושבים בבתים ולצפות ברשתות החברתיות בחגיגות המוניות וצפופות בחברה החרדית.

על הרשויות המקומיות להציב הפעם קו אדום, להגיע כאיש אחד למאבק, ולא כל עיר לגופה. יחד נוכל לתקן פה את המציאות עבור המדינה, עם כל הכבוד לקמפיין הבחירות של חולדאי. 

הכותב הוא סגן ראש מועצה אזורית מטה יהודה