ברזיל מאמצת את החיסון הסיני: תרכוש 100 מיליון מנות עקב העלייה התחלואה

הנשיא ז'איר בולסונרו זילזל בעבר בפומבי בחיסון של חברת סינובאק הסינית • אולם כעת, לאחר שחלה עלייה משמעותית במספר החולים והמתים בעונת החגים, ממשלת ברזיל חתמה על הסכם הרכישה עם החברה

קברים טריים של חולי קורונה בבית קברות במנאוס,ברזיל, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Edmar Barros
קברים טריים של חולי קורונה בבית קברות במנאוס,ברזיל, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Edmar Barros

אמריקה הלטינית מתמודדת עם עלייה משמעותית במספר הנדבקים בקורונה לאחר עונת החגים. נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, נסוג מביקורת שהעביר בעבר על חיסונים מייצור סיני ומתכוון כעת לרכוש 100 מיליון מנות מהחיסון שמפתחת חברת סינובאק (Sinovac) הסינית.

בולסונרו, מפקד בצבא לשעבר שהלך בעקבות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בגישתו מול סין, זלזל בחיסון של סינובאק אשר נבדק על ידי מכון מחקר של הממשלה בשותפות הנתמכת על ידי יריבו הפוליטי, מושל סאו פאולו ז'ואאו דוריה. רק לפני חודשיים, בולסנרו אמר לתומכיו שהחיסון, המכונה CoronaVac, עשוי להרוג אותם או להותיר אותם נכים, מבלי שהראה לכך עדות כלשהי, וסירב לקנות את הזריקה.

אלא שלאחר העלייה הדרמטית במספר הנדבקים והמתים בחודשים האחרונים, נראה שהחיסון הסיני הוא אחד הסיכויים הטובים ביותר של ברזיל להילחם במגפה, שכבר קטלה 200 אלף ברזילאים. ברזיל נמצאת במקום השני במספר מקרי המוות, אחרי ארה"ב.

 
  

משרד הבריאות הברזילאי הודיע בסוף השבוע שהוא חתם על חוזה עם מכון בוטנטן, מכון המחקר בסאו פאולו שמנהל את המבחנים הקליניים ומייצר את החיסון של Coronavac, לרכישת 46 מיליון מנות חיסון. במשרד אמרו שישנה אפשרות לרכוש 54 מיליון מנות נוספות, מספיק לחיסון אוכלוסייה של 50 מיליון איש בעזרת החיסון בן שתי המנות - כרבע מאוכלוסיית ברזיל.

מדינות אמריקה הלטינית ממהרות לרכוש מנות מפני שבכל האזור ישנה עלייה בהדבקות. מאות אלפי אנשים נוספים יצאו חיוביים בבדיקות בשבוע שעבר בברזיל, לאחר שרבים לא שעו לאזהרות הממשלה ואירחו את המשפחה המורחבת בחגים או הלכו לחופים עם תחילת עונת הקיץ בחצי הכדור הדרומי. בדרום אמריקה גרים רק כ-8% מאוכלוסיית העולם. למרות זאת, היבשת אחראית לקרוב ל-30% ממקרי המוות מקורונה.

ביום שישי ביקשו במכון בוטנטן מהרגולטור הממשלתי לעשות שימוש חירום ב-CoronaVac. זו הפעם הראשונה שנרשמה בקשה מסוג זה במדינה. במכון בוטנטן אמרו ביום חמישי שהשלב השלישי של המבדקים בחיסון יעיל נגד קורונה. החיסון הדגים יעילות של 78% והגנה מלאה מפני מקרים קשים של המחלה.

"זה החיסון שיציל מיליוני ברזילאים", אמר המושל דוריה, כוכב טלוויזיה ואיש עסקים לשעבר שצפוי לנסות להתמודד מול בולסונרו בבחירות הכלליות בשנה הבאה.
במכון אוסבלדו קרוז בריו דה ז'נירו ביקשו אישור לשימוש חירום בחיסון של אסטרהזנקה ואוניברסיטת אוקספורד. בולסונרו נותן גיבוי לחיסון זה על פני החיסון של סינובאק והממשלה סבורה שתוכל להשיג 200 מיליון מנות ממנו בייבוא ובייצור מקומי.

בולסונרו יקצור את הפירות?

מומחים רבים למחלות מידבקות האשימו את בלוסונרו בתגובה האיטית של ממשלת ברזיל למגפת הקורונה. בולסונרו, שהוא בן 65 וחלה בקורונה באופן קל בשנה שעברה, מזלזל במחלה, ומגדיר אותה כ"שפעת קטנה". לעתים קרובות סירב לעטות מסכה.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מציג את תוכנית החיסון של המדינה, דצמבר / צילום: Associated Press, Eraldo Peres
 נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מציג את תוכנית החיסון של המדינה, דצמבר / צילום: Associated Press, Eraldo Peres

בניגוד לזה, הממשלה המקומית בסאו פאולו הציגה את ההצלחה של החיסון של סינובאק כניצחון של מחוז סאו פאולו, המדינה העשירה ביותר בתוך ברזיל וביתם של כ-20% מהאוכלוסייה. לאחר שבולסונרו סירב לרכוש את החיסון של סינובאק בשנה שעברה, הבטיח דוריה להשתמש במנות שממשלת סאו פאולו ייבאה לחיסון כל תושבי סאו פאולו תוך כמה חודשים, עוד עד לפני קבלת אישור רגולטורי מהממשלה.

ישנם חוקרים פוליטיים האומרים שבולסונרו עוד עשוי לקצור פירות מפניית הפרסה של ממשלתו בנוגע לחיסון הסיני. אם יתגלה שהחיסון עוזר להילחם במגפה, לברזילאים רגילים רבים לא יהיה אכפת איך או מאיפה הוא הגיע, כך אמר לאונרדו ברטו, מומחה למדעי המדינה בברזיליה.

"אנשים שמים לב לתוצאה, לא איך הגעת אליה", אמר, ושירטט קו מקביל לחלוקת הכסף שנתנה הממשלה לעניי המדינה במהלך המגפה בשנה שעברה. בעוד הקונגרס היה זה שהכריח את הממשלה להוציא כסף בנדיבות - סכום שהגיע ל-10 מיליארד דולר בחודש - ברזילאים רבים ראו זאת כרעיון של בולסונרו וזה גרם לשיעורי התמיכה בו לזנק לשיא של כל הזמנים, אמר ברטו.

המגפה הפכה מיליונים לעניים

חלוקת החיסונים בכל היבשת איטית - רק במקסיקו, צ'ילה, קוסטה ריקה וארגנטינה החלו לתת זריקות נגד קורונה - והרשויות מטילות סגרים חדשים ומוותרות על התקוות שטיפחו לשיקום כלכלי מהיר לאחר שהמגפה הפכה מיליונים לעניים.

"ייקח יותר משישה חודשים לפני שנוכל לחזור למשהו שדומה לחיים נורמליים", אמר פרננדו גאנם, מנהל למשילות רפואית בבית החולים הסורי-לבנוני בסאו פאולו. הוא אמר שרופאים יותר ויותר מודאגים מהזן המידבק החדש של קורונה שהתגלה בבריטניה וכעת גם נמצא בכמה מדינות בדרום אמריקה.

בארגנטינה, ממשלתו של הנשיא אלברטו פרננדז הודיעה ביום שישי שמגבלות ליליות יוטלו על מנת לשמור על האנשים בבתים, לאחר שהרשויות גילו 14 אלף מקרי הדבקה חדשים ביום חמישי, השיעור היומי הגבוה ביותר מאז אוקטובר.

בארגנטינה החלו להזריק לעובדי מערכת הבריאות את החיסון Sputnik V מתוצרת רוסית, והיא הפכה בכך לאחת המדינות הראשונות חוץ מרוסיה שממשתמשת בו. "אם ימשיך הגידול במקרים בקצב כזה, נצטרך להכריז על החלטה לנקוט בצעדים חמורים יותר", אמר סנטיאגו קפיירו, ראש הקבינט של ממשלת ארגנטינה, ביום שישי.

בקולומביה, שהיה בה המספר השני הגבוה ביותר של מקרים בדרום אמריקה אחרי ברזיל, מספר ההדבקות נמצא בעלייה מאז אמצע דצמבר, קובע שיאים יומיים חדשים ומביא ערים גדולות לאימוץ נהלי סגר מחמירים. במדינה, שאוכלוסייתה מונה 50 מיליון איש, מצפים לפתוח בתוכנית חיסונים ארצית בחודש הבא עם קבלת קרוב לשתי מיליון מנות מהחיסון של פייזר וביונטק.

בצ'ילה, משרד הבריאות הודיע ביום שישי על המספר הגבוה ביותר של הדבקות, 4,201, מאז שיא המגפה ביוני. הרשויות במדינה החזירו בדצמבר חלק מהמדינה לסגר והשהו טיסות מבריטניה עקב חשש מהזן החדש של הנגיף.

בפרו מתחילים לראות עלייה במספר מקרי ההדבקה והמוות לאחר אחת ההתפרצויות החמורות ביותר בעולם בשנה שעברה. רופאים בלימה ובערים אחרות אומרים שיחידות טיפול נמרץ במקומות אלה כבר מלאות עד אפס מקום.

הרשויות בפרו היו נתונות לביקורת רבה על כך שהתעכבו בהשגת חיסונים. ביום רביעי, הודיע נשיא פרו פרנציסקו סגסטי שהממשלה חתמה על חוזה לקבל 38 מיליון מנות חיסון מחברת סינופארם (Sinopharm) הסינית, המנהלת מבחנים קליניים בפרו. המשלוח הראשון צפוי להגיע בסוף ינואר.