סגן השר לשעבר מיכאל רצון גייס כ-60 מיליון שקל לעסקי הנדל"ן שלו

לקראת הנפקת האג"ח שביצעה חברת אב-גד שודרג משמעותית שכרו של המייסד והיו"ר רצון, ל-90 אלף שקל בחודש, והוכפל שכרו של בנו המשמש כמנכ"ל החברה, ל-45 אלף שקל

מיכאל רצון / צילום: איל יצהר
מיכאל רצון / צילום: איל יצהר

חבר הכנסת וסגן השר לשעבר מיכאל רצון מצטרף לבורסה, אחרי שחברת הנדל"ן אב-גד החזקות שייסד הבטיחה גיוס של קרוב ל-60 מיליון שקל בשלב המוסדי בהנפקת אג"ח שביצעה. בהנפקה, שהובילו פועלים אי.בי.אי ואפסילון, נרשמו ביקושי יתר, והריבית על החוב שגויס נקבעה על שיעור שנתי קבוע (שקלי) של 5.9% - דומה לשיעור המקסימום שהחברה הציעה (כ-6%), במח"מ של 2.6 שנים.

אב-גד עוסקת בשני תחומים - ייזום ובניית פרויקטים בדרך של התחדשות עירונית באזור השרון והמרכז, ומתן שירותי בנייה בחלק מהפרויקטים שלה ובפרויקטים עם שותפים. את פעילותה התחילה אב-גד בשנת 2008, ובידיה כיום כ-210 דירות בהקמה או לקראת תחילת ביצוע ב-13 פרויקטים, מתוך כ-2,700 דירות בביצוע ובתכנון, אחרי שעד כה מסרה כ-520 דירות בעשרה פרויקטים שהסתיימו.

רצון, המכהן כיו"ר אב-גד, מסר, כי "בעזרת היכולות שנבנו בחברה וההון שגויס נמשיך להצמיח את החברה ונשמר את מעמדנו כגוף מוביל בתחום ההתחדשות העירונית בישראל".

הכנסותיה של אב-גד לתשעת החודשים הראשונים של 2020 קפצו ב-75% ל-63 מיליון שקל, אחרי שבסוף 2019 היא רכשה חברה בעלת כמה פרויקטים (שהקפיצה את רווחיה ב-2019 בזכות רווח הזדמנותי שרשמה מכך).

למרות זאת, החברה לא הצליחה לשפר את הרווח התפעולי שלה, ואחרי עלייה בהוצאות מימון עברה להפסד של קרוב לחצי מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-1.5 מיליון שקל בין ינואר לספטמבר של 2019.

בקופתה של חברת אב-גד היו בסוף חודש ספטמבר של 2020 מזומנים בהיקף של קצת יותר מ-5 מיליון שקל, והיא הציגה היקף נכסים שוטפים של כ-66 מיליון שקל, מול התחייבויות שוטפות של כ-59 מיליון שקל. הונה העצמי עמד על כ-25 מיליון שקל.

מיכאל רצון (68) כיהן בעבר כח"כ מטעם הליכוד וכסגן שר התמ"ת, ובעברו גם שימש יו"ר חברת נת"ע. מנכ"ל אב-גד הוא בנו, ראם רצון, ולקראת ההנפקה שדרגו השניים משמעותית את תנאי העסקתם, עם העלאת שכרו החודשי של רצון האב מ-54 אלף שקל ל-90 אלף שקל והכפלת שכרו החודשי של רצון הבן, מ-23 אלף שקל ל-45 אלף שקל. זאת נוסף על מענק שנתי שייגזר מרווחיה של אב-גד והטבות אחרות. שכרו של עודד רצון, גם הוא בנו של מיכאל רצון, המכהן כמהנדס החברה, שודרג ב-60%, מ-25 אלף שקל ל-40 אלף שקל בחודש.

עוד במשפחה, אב-גד מקבלת שירותים משפטיים מעו"ד נצחיה לבנדה, בת דודתו של מיכאל רצון, תמורת בין 0.9% ל-2% משווי הפרויקטים של החברה, ובסיכום 2019-2018 התגמולים עבורה הסתכמו בכ-1.8 מיליון שקל.

את כספי הנפקת האג"ח מייעדת אב-גד בעיקר להעמדת הון עצמי בכמה מהפרויקטים שלה, שתתבצע להערכתה בשנה הקרובה, וכן לפירעון הלוואות קיימות שיתבצעו "ככל הניתן, לאחר השלמת הנפקת האג"ח".

במסגרת זו, אב-גד מתכננת בין היתר להעמיד הון עצמי של כ-15 מיליון שקל לפרויקט שלה בקריית אונו, וכ-20 מיליון לפרויקטים שלה ברמת השרון ובראשון לציון - מחצית הסכום לכל אחד. שלושת הפרויקטים המדוברים נמצאים בשלבי תכנון, במסגרת תוכניות של תמ"א 38 (לסוגיה), ובסך הכול יחד מתוכננים בהם הקמת כ-230 יחידות דיור.

לגבי משבר הקורונה מציינת אב-גד, כי בשלב הנוכחי לא קיימת לו "השפעה מהותית" על פעילותה, ומעריכה, כי "יש לה יכולת טובה להתמודדות עם השלכות המשבר". זאת בהתבסס בין היתר "על קצב מכירת הדירות בפרויקטים של החברה, המשך התקדמות הפרויקטים בביצוע, המשך הליכי התכנון וכן לאור הגדרתו של ענף הבנייה כענף חיוני למשק". 

אב-גד החזקות

תחום פעילות: ייזום ובניית פרויקטים בדרך של התחדשות עירונית, ומתן שירותי בנייה • שנת הקמה: 2008 • יו"ר ומייסד: מיכאל רצון • מנכ"ל: ראם רצון • הכנסות ינואר-ספטמבר 2020: 63 מיליון שקל • הפסד ינואר-ספטמבר 2020: 460 אלף שקל

 

גיוס האג"ח של אב-גד

58 מיליון שקל - היקף גיוס

5.9%- ריבית (שקלית)

2.6  שנים - מח"מ