הפרקליטות מתקשה למצוא אישורים כדין של היועמ"ש לפתיחת החקירה בתיק 1000

בתשובה לכתב אישום שתוגש ביום א', תטען ההגנה כי נתניהו לא נחקר על חלק גדול מהמקרים שבהם התערב, לפי הנטען, בסיקור ב"וואלה" • בנוסף יטענו הסנגורים כי יש לבטל את כתב האישום, מאחר שמנדלבליט לא אישר את חקירות רה"מ כדין • גלובס חושף את אישורי החקירה שניתנו

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

למרות הסגר המהודק שהביא להשבתה כמעט מוחלטת של בתי המשפט, ההגנה והתביעה במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עסוקים מאוד בימים אלה בהתכוננות לדיון הבא במשפט שנקבע ל-8 בפברואר. מדובר בדיון חשוב שבו נדרשים הסנגורים, עורכי הדין בעז בן-צור ועמית חדד, להשיב בעל-פה לכתב האישום שהוגש נגד נתניהו.

עוד קודם לכן, עד יום ראשון הקרוב, 17 בינואר, יגישו סנגורי נתניהו את התשובה בכתב של ראש הממשלה לנטען נגדו על-ידי היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות. לפי ההערכות, כתב התשובה של נתניהו לכתב האישום, שתוקן לאחרונה בהוראת בית המשפט, יחזיק עשרות רבות של עמודים, יהיה מפורט מאוד, ובמסגרתו יעלו הסנגורים טענות רבות ומגוונות. חלק מטענות ההגנה יעסקו בפגמים מהותיים, שלשיטת הסנגורים, נפלו בחקירת ראש הממשלה ומחייבים את זיכויו.

בכתב האישום המתוקן שהוגש לבית המשפט בתחילת החודש, טוענת הפרקליטות כי נתניהו היה מעורב בכ-150 דרישות סיקור מ"וואלה".

יצוין כי כאשר נאשם לא מקבל הזדמנות בחקירה לספק הסברים ותשובות לחשדות נגדו, מדובר לכאורה בפגיעה בזכויותיו, והדבר עלול לשחק לרעת התביעה.

לפי המידע שבידי גלובס, סנגורי נתניהו יטענו בנוסף כי חלק מאותן דרישות סיקור שלכאורה נתניהו היה מעורב בהן, נעשו על-ידי דוברים של ראש הממשלה ולא על-ידי נתניהו עצמו, ולכן לא ניתן ליחס אותן אליו. עוד תטען ההגנה כי חלק אחר מדרישות הסיקור שהפרקליטות מייחסת לנתניהו היו תגובות של ראש הממשלה לפרסומים בעניינו.

150 דרישות סיקור

על-פי כתב האישום המתוקן בפרשת 4000, נתניהו קיבל שוחד מאיש העסקים שאול אלוביץ', מי שבתקופה הרלוונטית לפרשה היה בעלי השליטה בקבוצת בזק ובאתר "וואלה" ומרעייתו איריס. לפי הנטען, הזוג אלוביץ' העניק סיקור מוטה לנתניהו ובני משפחתו באופן שוטף ורציף באתר. לשיטת הפרקליטות, מערכת היחסים בין הצדדים כללה דרישות, מעורבות וירידה לפרטים של משפחת נתניהו בתכנים באתר, ומנגד היענות חריגה לדרישות אלה ו"צנזורה עצמית" באתר. זאת, לכאורה בתמורה להטבות רגולטוריות שהעניק נתניהו לקבוצת בזק. בפרשה זו, מואשמים בני הזוג אלוביץ' במתן שוחד ובהלבנת הון.

בכתב האישום המתוקן שהוגש בפרשת 4000, מנתה הפרקליטות 315 אירועים קונקרטיים, הכוללים דרישות של נתניהו ושל בני משפחתו מ"וואלה" להיטיב את הסיקור. כאמור, מתוך האירועים הללו, קיימות, לטענת הפרקליטות, אינדיקציות למעורבותו של נתניהו עצמו בכ-150 דרישות עבורו ועבור בני משפחתו. הפירוט צורף כנספח לכתב האישום.

הפניות כוללות, לפי הנטען, דרישות להטיב את הסיקור התקשורתי של נתניהו ובני משפחתו באתר; להגדיל את זמן החשיפה של ידיעות חיוביות; למחוק ידיעות שליליות, או "לדרדר" את מקומן באתר או לשנות את כותרתן; בנוסף כוללות הפניות דרישות לסיקור שלילי של יריבים פוליטיים, למנוע שידור ראיון שנערך עם נתניהו ועוד.

אישורים לחקירות

במסגרת הדיון הקרוב במשפט צפויים סנגורי נתניהו בנוסף לבקש את ביטול כתב האישום. זאת, בטענה כי היועמ"ש אביחי מנדלבליט כלל לא אישר את ביצוע חקירות ראש הממשלה, כמתחייב בחוק. לפי חוק, פתיחת חקירה נגד ראש הממשלה מחייבת את אישור היועמ"ש. בשבועות האחרונים הגישו הסנגורים בקשות לקבל את האישורים לפתיחת החקירות.

שופטי נתניהו הורו לאחרונה לפרקליטות להעביר לידי סנגורי נתניהו את אישורי היועמ"ש, והיא עשתה כן. אולם לשיטת ההגנה, האישורים שהעבירה אינם מספקים ולא מהווים אישור של היועמ"ש לפתיחת חקירה, כנדרש בחוק.

בסוף השבוע חשף גלובס את האישורים לפתיחת החקירה שהגישה הפרקליטות בפרשת 4000. כעת מפרסם גלובס כי הפרקליטות העבירה לסנגורים גם את תיעוד הסכמות היועמ"ש מנדלבליט לפתיחת החקירה של ראש הממשלה בפרשת 1000 (המתנות) ובפרשת 2000 (נתניהו-מוזס).

בתיעוד שהועבר לסנגורים, שמפורסם בגלובס לראשונה, נראה כי קיים אישור מפורש ומסודר של היועמ"ש לפתוח בחקירה בפרשת 2000. עם זאת, בפרשת 1000 הדברים מורכבים בהרבה. מהמידע שבידי גלובס עולה כי אין לכאורה אינדיקציה ברורה לכך שהיועמ"ש אישר מפורשות למשטרה ולפרקליטות לחקור את החשד למתן טובות הנאה בדמות סיגרים ושמפניות בסכומי עתק למשפחת נתניהו מאנשי העסקים, ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר - כפי שנטען באישום.

"מסע דיג"

פרשת 1000 התפתחה עד שהתמקדה בחשדות המוכרים לנו היום. התביעה העבירה את אישורי היועמ"ש לחקור בתחילה את החשדות בנוגע לכך שיאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, קיבל טובות הנאה משמעותיות מפאקר. זאת, באמצעות אירוחו בדירה של פאקר במלון רויאל ביץ'. היועמ"ש אישר לגבות עדות ממספר מעורבים בנוגע ל"פרשת המלון", בהם את עובדי המלון וכן את הנהג של יאיר נתניהו, רועי רוזן. חקירה זו ברבות הימים נזנחה, לא הבשילה לכדי כתב אישום וכל המעורבים בה אינם עדי תביעה בפרשת 1000.

לטענת התביעה, חקירת פרשת המלון וגביית העדות מרוזן הן שפתחו את הצוהר לחקירה של אספקת הסיגרים והשמפניות ממילצ'ן ומפאקר לזוג נתניהו - ולפיכך אין חובה להציג אישור לחקירת פרשת הסיגרים והשמפניות (תיק 1000).

לשיטת היועמ"ש, פרשת המלון חשפה את פרשת הסיגרים והשמפניות, ולכן חקירת פרשת המלון היא הפעולה הראשונה בתיק 1000. לפיכך, לפי עמדת היועמ"ש, נדרש אישור חקירה רק לפרשת המלון. מעבר לכך, היועמ"ש יטען כי הוא אישר גם את הפעולות שנעשו לאחר מכן, כדוגמת גביית עדותה של הדס קליין, מזכירתו של מילצ'ן, וכן של יתר המעורבים בפרשת 1000. לשיטתו, מדובר בעניין טכני ופרוצדורלי, שנופח מעבר לכל פרופורציה.

מנגד, הסנגורים צפויים לטעון כי המסמכים שהועברו מוכיחים כי חקירת פרשת 1000 בוצעה בדרך של "מסע דיג", ללא סמכות. זאת, כיוון שהחוקרים קיבלו אישור לחקור את פרשת המלון, ובפועל ביצעו שורה ארוכה של פעולות נוספות, וכך הגיעו לחשד לגבי מתן טובות הנאה ממילצ'ן ומפאקר לזוג נתניהו.

עוד עולה מתוך המסמכים כי נתניהו ידע על הכוונה לחקור אותו באזהרה שלושה שבועות לפני שנחקר. מנדלבליט, על דעתו של פרקליט המדינה דאז שי ניצן, עדכן את ראש הממשלה כבר ב-12 בדצמבר 2016 על כך שהחליט לחקור אותו באזהרה, ונתניהו נחקר ב-2 בינואר 2017. 

אישורי החקירה בתיקים 1000 ו־2000 כפי שהועברו על-ידי הפרקליטות להגנה:

26.6.16: "ב[פרשת] 2,000 אנחנו מתחילים בפעולה מול ארי הרו [לשעבר ראש הסגל של ראש הממשלה], חקירה לא תחת אזהרה... זאת פעולה ראשונה בתיק".

6.7.2016: "רציתי לחדד את הדברים לפני שיוצאים לדרך. מתחילים עם ארי הרו ב[פרשת] 2000 לא תחת אזהרה. לכן [צריך להודיע] אלמנטרית גם לציבור וגם לו: יש בדיקה בעניינו של ראש הממשלה. אני ביום ב' מודיע לראש הממשלה".

10.7.2016: הודעת דוברות משרד המשפטים: "נבקש להודיע כי בעקבות מידע שהתקבל בעניינים הנוגעים בין היתר לראש הממשלה, ושהוצג בפני היועץ המשפטי לממשלה על-ידי אגף החקירות והמודיעין של המשטרה - קיים היועץ מספר דיונים בהשתתפות פרקליט המדינה, גורמים בכירים נוספים במשרד המשפטים ואגף החקירות והמודיעין במשטרה, בסיומם החליט היועץ המשפטי לממשלה להורות על קיום בדיקה בנושא. יודגש כי המדובר בבדיקה וכי לא נפתחה חקירה פלילית בעניינו של ראש הממשלה. בימים האחרונים, פורסמו בתקשורת ידיעות רבות שאינן מדויקות בלשון המעטה ביחס למידע הנוגע לבדיקה ולפעולות שכביכול בוצעו במסגרתה. מטבע הדברים לא נוכל בשלב זה להתייחס לפרסומים אלה או לפרט בנוגע למהלכי הבדיקה. היועץ המשפטי לממשלה ער לחשיבות בהבאת הדברים לידיעת הציבור. הנושא נשקל מעת לעת בכפוף לצורכי הבדיקה. האמור בהודעה זו הובא ע"י היועץ המשפטי לממשלה לידיעת ראש הממשלה מוקדם יותר היום".

01.09.2016: "נוני הולך ללא ספק לחקירה תחת אזהרה בשוחד. אבל הרעיון הוא שבזמן הקצר שייחקר נוני תחת אזהרה... מתחילים בנוני... מדובר ברועי רוזן [הנהג של יאיר נתניהו]... אז תדברו גם עם רועי רוזן... שבעה עדים ובזה סיימנו עכשיו אלא אם יעלו עוד דברים... שנוני ללא ספק הולך לחקירה באזהרה בחשד לשוחד".

12.9.2016: "מקובל על היועץ שתבוצע בדיקה עם המלון [שבו דירתו של פאקר] בנוגע לסטטוס הדירה שבה דובר".

18.09.2016: מייל מלשכת פרקליט המדינה: "לאחר שהדברים הובאו בפני היועץ, הוחלט בשלב זה: המשטרה תפנה תחילה בבקשה ל... המשטרה תברר מול... כמו כן ביקש היועץ בהמשך לאישור שכבר ניתן כי תבוצע בדיקת סטטוס על הדירה של ג'יימס פאקר במלון. תודה

12.12.2016: "היועץ המשפטי לממשלה מעדכן את ראש הממשלה שהוא עומד לזמן אותו לחקירה".

15.12.2016: "ביום שני פגשתי [מנדלבליט] את ראש הממשלה והודעתי לו שהוא הולך להיחקר. אנחנו יוצאים לדרך".

25.12.2016: "נגבה את העדות מראש הממשלה תחת אזהרה. בשורה התחתונה יש בסיס לחקירה באזהרה ב-1000... אז אתם קובעים איתו עוד כמה ימים על 1000, כבר הייתי מתכונן ל-2000".

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.