כך קטף יונתן קולבר את פירות הנסיקה של פייבר בוול סטריט

מהכישלון בניהול קונצרן כור - להשקעה המזהירה במניות חברת הטכנולוגיה, שזינקה אשתקד ב-730% • כך התעשר איש העסקים יונתן קולבר במיליארדי שקלים

איש העסקים יונתן קולבר / צילום: יוסי כהן
איש העסקים יונתן קולבר / צילום: יוסי כהן

החברה הישראלית שהניבה את התשואה הגבוהה ביותר בין החברות הנסחרות בוול סטריט בשנת 2020, הייתה פייבר - שמנייתה זינקה בשנה החולפת ב-730%. פייבר, חברת טכנולוגיה שהונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק ביוני 2019 לפי שווי של 650 מיליון דולר, נסחרת כיום בשווי של 8.2 מיליארד דולר.

 
  

מי שניצל את הגאות העצומה במניית פייבר ומכר בחודשים האחרונים חלק מהמניות שהיו ברשותו תמורת סכום של עד כרבע מיליארד דולר, הוא איש העסקים יונתן קולבר - שנהפך בעקבות ההשקעה בחברה זו לבדה למיליארדר (במונחים שקליים). לפי דיווח שהועבר לרשות ניירות הערך של ארה"ב (SEC), בסוף שנת 2020 החזיק קולבר בכ-2.9 מיליון מניות פייבר, המהוות כ-8.35% מהון המניות של החברה, בעוד שבסוף מרץ היו ברשותו כ-4.1 מיליון מניות, שהיוו אז (לפני הנפקה משנית שבוצעה) כ-12.7% מהחברה.

קולבר לא מחויב לדווח באילו מחירים מכר את המניות. בתקופה זו נסחרה מניית פייבר בטווח מחירים נרחב, שנע בין כ-23 דולר בשפל של תחילת אפריל (בעיצומו של משבר הקורונה בשוקי ההון) לבין שיא של מעל 223 דולר לקראת סוף דצמבר. בהנחה שמכר את המניות במחיר הממוצע שבהן נסחרו בתקופה זו, היקף המכירה עומד על כ-130 מיליון דולר, ואם מכר אותן לקראת סוף השנה, הרי שהתמורה מגיעה ליותר מ-250 מיליון דולר. לאחר מכירת המניות, נותרו בידי קולבר מניות פייבר בשווי שוק של כ-681 מיליון דולר.

החבר הוותיק שמשך אותו לפייבר

פייבר, בניהולו של המייסד מיכה קאופמן, פיתחה פלטפורמה אינטרנטית לקישור בין פרילנסרים מתחומי עיסוק שונים לבין לקוחות פוטנציאליים. קולבר הוא דירקטור בפייבר ומשקיע ותיק בחברה. איך הגיע לפייבר? קולבר, כך תיארה אותו כתבה שהתפרסמה בגלובס בעבר,  הוא "כסף ישן" אופייני, שמתאפיין בסגנון עסקי המבוסס על היכרויות רבות שנים ועל אמון. במקרה של פייבר, היה זה האנג’ל גיא גמזו, חברו זה כמעט 30 שנה, שמשך אותו לשם. 

מיכה קאומפן, מנכ"ל fiverr / צילום: אמיר מאירי
 מיכה קאומפן, מנכ"ל fiverr / צילום: אמיר מאירי

קאופמן, מייסד פייבר, סיפר באותה כתבה כי קולבר הצטרף כמשקיע בשלב הסיד ב-2010, והמשיך להיות פעיל עד להנפקה, "שזה כשלעצמו דבר די נדיר בקרב משקיעים פרטיים". לדבריו, "יונתן הוא מישהו שאתה רוצה לידך כשהכל הולך טוב, אבל גם בעיתות משבר. הוא לא מסוג השותפים שנלחצים בקלות, והתמיכה שלו מייצרת תחושת ביטחון אצל היזמים שבהם הוא משקיע ובקרב המשקיעים האחרים בחברה. הוא ללא ספק מהאנשים שאני מרגיש שהיה לי מזל להיפגש איתם, לא רק כמשקיע, אלא גם כשותף, וכיום, כמעט עשר שנים אחרי, גם כחבר".

בעלי מניות נוספים בפייבר, שנהנו מהעלייה החדה בשווי, כוללים את המנכ"ל קאופמן, שמחזיק במניות בשווי נוכחי של כ-537 מיליון דולר, הקרנות בסמר, אקסל לונדון, Square Peg Group ו-ION, עם מאות מיליוני דולרים כל אחת, וכן שי וינינגר, שהקים את החברה לצד קאופמן, אבל פרש ממנה ומחזיק במניות בשווי של 391 מיליון דולר (לצד החזקה בשווי גבוה יותר בחברת הביטוח הדיגיטלי למונייד).

כיהן כמנכ"ל כור בתקופת ברונפמן

קולבר (58) הוא  בנו של סנאטור לשעבר ואיש עסקים מוביל בקנדה. הוא הגיע לישראל לפני 30 שנה כנציג של איש העסקים צ'ארלס ברונפמן, שותפו של אביו בקנדה, והחליט להישאר בישראל. הוא מילא כמה תפקידים בקבוצת קלארידג' ישראל של ברונפמן, ובהם מנכ"ל כור בתקופה שהייתה בשליטת הקבוצה.

בתחילת שנות ה-90 נחשב קולבר לילד פלא פיננסי, שעשה כסף רב עבור ברונפמן דרך השקעות במניותיהן של טבע, אסם ומה שלימים הפך לאורבוטק. בשנת 1997 השתלטה קלארידג' על כור - וזמן קצר לאחר מכן מינה את עצמו קולבר למנכ"ל הקונצרן במקום בני גאון המנוח. בתקופתו כמנכ"ל כור, אז קונצרן מוביל במשק, העביר קולבר את החברה ממיקוד בתעשיות מסורתיות למיקוד בתעשיית ההייטק, אבל בעקבות המשבר בתחילת שנות ה-2000 סבלה כור מהפסדים כבדים, בעיקר עקב הפסדי חברת  ECI - ההחזקה המרכזית של הקונצרן שעליה שם קולבר את יהבו.

בשלב מסוים, בשל הוראה של הממונה על ההגבלים, היה צריך קולבר לקבל החלטה: האם להישאר עם חברת משאב, שחלשה על מונופול המלט נשר - חברה יציבה ורווחית, או ללכת על מה שנראה אז כמו העתיד - חברת הטלקומוניקציה ECI. קולבר בחר באופציה השנייה, בהחלטה שהתבררה לימים כאומללה.

קולבר שימש מנכ"ל כור עד 2006, אז נמכרה השליטה בקונצרן לידי אי.די.בי של נוחי דנקנר. מחיר המניה שלפיו בוצעה העסקה, היה כמחצית מהמחיר שבו נכנסה קלארידג' של ברונפמן לכור. לימים סיפר בונפמן בראיון לגלובס: "כשהשקעתי בכור, עשיתי זאת כי המנכ"ל בני גאון היה שם. אבל הדבר הבא שקרה היה שבני לא היה שם, וזה היה מצער. יונתן הוא בחור טוב מאוד, הוא מהנדס פיננסי מעולה, אבל לנהל חברה גדולה זה משהו אחר. הייתי טיפש מכדי להכיר בכך, זו אשמתי".

"יונתן רצה בזמנו שכור תהיה תאגיד מוטה הייטק, וזו הייתה תפיסה נכונה", סיפר לגלובס חמי פרס, שהיה דירקטור בכור באותן שנים. "אבל בשנת 2000 היה משבר, התפוצצות בועת האינטרנט ומשבר הטלקום, וזה פגע מאוד ב-ECI וגם במניה של כור".

לאחר מכירת כור הנסע קולבר לשנתיים לניו יורק. מאז שחזר, ברקורד שלו רשומות בעיקר הצלחות. הוא הצטרף קולבר כשותף לקרן ההשקעות הישראלית ויולה, יחד עם שלמה דברת, אבי זאבי והראל בית און. ויולה מתמחה בהשקעה בחברות תעשייה והייטק, כולל חברות מתחום הביומד. בד בבד, הוא ביצע כמה השקעות מוצלחות בחברות טכנולוגיה, ופייבר בראשן.