המשטרה חוסמת את האפשרות לשבת במרחב הציבורי, בלי לספק תשובות

המשטרה מפזרת מדי יום את הציבור מהכיכר, גם כאשר אין התקהלות • עסקים באזור תל אביב מתלוננים על כך שהמשטרה קונסת אותם, גם כאשר אינם עוברים על התקנות

כיכר דיזנגוף בת"א חסומה לישיבה / צילום: שני אשכנזי
כיכר דיזנגוף בת"א חסומה לישיבה / צילום: שני אשכנזי

תושבי מרכז תל אביב, נדהמו הבוקר (ג') לגלות שמשטרת ישראל הוציאה מכלל אפשרות שימוש את כיכר דיזנגוף, שטח ציבורי בו ניצבים ספסלים ומשמש את תושבי האזור למפגשים באוויר הפתוח מדי יום, וביתר שאת בתקופת הקורונה.

שוטרים שהגיעו למקום בשעות הבוקר, עטפו את הספסלים בסרט סימון של המשטרה, והחליטו לאסור על ישיבה במקום. בנוסף, הורתה המשטרה לעיריית תל אביב לאסוף מהכיכר את הכיסאות אותם פיזרה העירייה לנוחות התושבים. תושב שחלף באזור, שאל את השוטרים מדוע החליטו לסגור את כיכר דיזנגוף ומהו הבסיס החוקי להחלטה, אך השוטר עצמו לא ידע לומר על איזו תקנה בדיוק מבוססת ההחלטה.

כיכר דיזנגוף חסומה לישיבה / צילום: שני אשכנזי
 כיכר דיזנגוף חסומה לישיבה / צילום: שני אשכנזי

מתוקף תקנות הקורונה, מותרת התקהלות של עשרה אנשים באוויר הפתוח. ואמנם, שוטרים מפנים על בסיס יומי גם אנשים היושבים לבדם ובמרוחק בכיכר דיזנגוף, גם כאשר אין התקהלות. כך למשל, ביום שבת, פונו קבוצות קטנות שישבו במרוחק בכיכר, וכשנשאלו השוטרים למה, ענו ש"בכל הכיכר יכולים להיות לכל היותר 20 אנשים, ואם לא נפנה עכשיו את כולם אז אחר כך תהיה כאן התקהלות".

באזור הכיכר, ישנם עסקים רבים המתבססים במידה רבה על יכולתו של הציבור לקיים מפגשים באוויר הפתוח, לצד העובדה שמדובר באחד השטחים הפתוחים הבודדים במרכז העיר בהם יכול הציבור לערוך מפגשים באוויר הפתוח, על פני מפגשים בחללים סגורים הרחק מעינה של המשטרה.

בזמן הסגר השלישי, מעידים העסקים כי המשטרה מרבה להגיע לאזור ולחלק להם קנסות. בין היתר, טוענים העסקים כי קנסות רבים ניתנים למרות שההנחיות מאפשרות לערוך משלוח לטווח קצר של 7 מטרים, מה שמאפשר לעסקים לוותר על שירותי השליחויות היקרים, ולהוציא את הזמנות למרחק קצר מבית העסק.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת המאמץ הלאומי לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, המשטרה מבצעת מגוון פעילויות אכיפה, פיקוח ומניעה של הגבלות התנועה, ההתקהלות והמסחר. בכדי למנוע את הצורך באכיפה במוקדי התקהלות, המשטרה נוקטת מגוון פעולות למען שלום הציבור ובריאותו. לצד זאת כל הפרה של התקנות נאכפת בהתאם לנסיבות וככל שיש השגה על דוח שניתן, ניתן לפנות בנושא לגורמים המוסמכים לכך כמקובל".