עינת קליש-רותם נגד האוצר: "מירושלים לא רואים את חיפה"

ראשת עיריית חיפה מבקרת בחריפות את עמדת האוצר לפיה יש לעצור את תוכנית הענק לפינוי המפעלים במפרץ חיפה • "כשראשי הרשויות באזור חיפה דנו בנושא, היחידים שלא באו היו אנשי משרד האוצר"

ד״ר עינת קליש רותם / צילום: דוברות "חיים בחיפה"
ד״ר עינת קליש רותם / צילום: דוברות "חיים בחיפה"

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם מבקרת בחריפות את עמדת משרד האוצר לפיה אין לקדם בשלב זה את תוכנית הענק למפרץ חיפה - "מפרץ החדשנות".

בכנס שנערך אתמול (ג') ביוזמת החממה החברתית והמכון לחקר העיר והאזור בפקולטה לתכנון ערים ואזורים של הטכניון בנושא התנהלות השלטון המקומי בתקופת הקורונה, התייחסה קליש-רותם למכתב ששלח יוגב גרדוס, ממלא מקום הממונה על התקציבים באוצר, לוועדת המנכ"לים לפיתוח מפרץ חיפה. במכתב מתח גרדוס ביקורת על תוכנית "מפרץ החדשנות", לפינוי המפעלים במפרץ חיפה, לניקוי השטח ולבנייה בהיקף נרחב בקרקע למגורים, לתעסוקה ולמסחר.

בהמשך למכתב החליט מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכנס ינקי קוינט להקפיא את קידום התוכנית.

"מסתבר שפקידי האוצר החליטו על גורל מפרץ חיפה. לצערי הרב, הפוליטיקאים זרקו את זה על ועדת מנכ"לים. כשאנחנו ישבנו עם כל המנכ"לים של משרדי הממשלה, כל ראשי הרשויות של אזור חיפה, היחידים שלא הגיעו היו אנשי האוצר. ולכן אני רוצה להגיד שבירושלים לא רואים את מטרופולין חיפה. ככה היה מאז ומעולם".

היא הוסיפה כי, "היום אני פחות אופטימית. מרבית התשתיות הלאומיות הכבדות נמצאות בחיפה. יש פה שני נמלים מטורפים, פטרוכימיה, קונדנסט (גז נוזלי - ג.נ) שמגיע מאסדת הגז וכל מיני צרות שנמצאות פה והורגות את החיים של התושבים שלנו, ולכן חיפה נדרסת על ידי השלטון המרכזי ותמשיך להידרס עוד המון שנים".

דבריה של קליש-רותם נאמרו על רקע המכתב של גרדוס שנשלח לאחרונה לוועדת המנכ"לים ושבו הוא כתב כי נדרש הליך מחשבה נוסף של הדרגים המקצועיים באשר לרלוונטיות של התוכנית.

גרדוס ביקש לבחון שוב את התוכנית. "לאור הפערים שמצאנו בלוחות הזמנים ובמקורות והשימושים המופיעים בתחשיב התוכנית, נבקש לקיים דיון במסגרת הוועדה המתמקד בתחשיב ובהנחות היסוד העומדות בבסיסו", נכתב.

100 אלף דירות במקום מפעלים

בינואר 2020 הציגו רמ"י והמועצה הלאומית לכלכלה בפני הוועדה המחוזית חיפה את תוכנית "מפרץ החדשנות" הכוללת פינוי מלא של המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, כולל בז"ן.

העלות המשוערת של התוכנית היא 13.5 מיליארד שקל, וחלקה הגדול אמור להגיע ממימוש פינוי הקרקעות והבנייה החדשה. האתגר המשמעותי ביישומה של התוכנית הוא ניקוי הקרקעות המזוהמות, שעלותו הוערכה על ידי עורכי התוכנית בסכום של 1.75 מיליארד שקל.

לפי התוכנית, על השטח תוקם עיר גדולה ובה כ־100 אלף דירות וכשני מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה. לפי התוכנית שהציגה רמ"י, כבר בשנת 2025 אמור היה להתחיל ניקוי הקרקע המזוהמת, וב-2030 היה אמור להתחיל שיווק של כ־2,000 יחידות דיור בשנה.

ב־25 באוקטובר 2020 החליטה הממשלה על הקמת ועדת מנכ"לים של משרדי הממשלה הרלוונטיים, לבחינת פיתוח מפרץ חיפה. לוועדה הוקצבו 90 יום להגשת מסקנות על תוכנית "מפרץ החדשנות".

בצוות היו חברים מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל משרד האנרגיה, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מנכ"ל משרד הביטחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ראש המועצה לביטחון לאומי, מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, מנכ"לית מנהל תכנון והיועץ המשפטי לממשלה.