עוד לפני שרואים סוף למשבר התעופה: ארקיע מקדמת מיזוג לשלד ציבורי לפי שווי של 100 מיליון שקל

חברת התעופה שבשליטת משפחת נקש חתמה עם קנזון הציבורית על מזכר עקרונות ליצירת פלטפורמה ציבורית שתקלוט את ארקיע בבורסה • גדי טפר, מנכ"ל ויו"ר ארקיע: "המטרה היא לחזק את הבסיס הפיננסי של ארקיע ולממש הזדמנויות עסקיות ביציאה מהמשבר"

מטוס שייקה אופיר של ארקיע / צילום: דני שדה
מטוס שייקה אופיר של ארקיע / צילום: דני שדה

המסלול להתאוששות עובר בבורסה גם עבור חברת התעופה ארקיע? החברה הציבורית קנזון, שעוסקת במסחר אלקטרוני במוצרי קנאביס רפואי, מקדמת מהלך מורכב להפיכת חברת התעופה ארקיע לחברה ציבורית, וזאת באמצעות מיזוגה אל תוך חברה ציבורית אחרת ללא פעילות, שאינה קנזון. מהודעה שפרסמה קנזון לבורסה עולה כי המטרה היא למצוא חברה קולטת שתתמזג עם ארקיע לפי שווי של 100 מיליון שקל לארקיע.

קנזון חתמה על מזכר עקרונות בנושא עם חברת אחזקות ארקיע שבבעלות משפחת נקש, המחזיקה ב-70% מחברת התעופה והתיירות, שלפיו החברה הקולטת תהיה נקייה מהתחייבויות ובעלת קופת מזומנים של 10 מיליון שקל. ב-30% הנותרים בחברה מחזיקים עובדי ארקיע המאוגדים בארגון תו"ת (תיירות ותעופה).

במועד השלמת העסקה, יקבלו בעלי מניות ארקיע 82.6% ממניות החברה הממוזגת, בעוד שהיתרה (17.4%) תחולק לבעלי המניות של קנזון, וצפויה להציף ערך עבורם. אם וככל שזה יקרה, משפחת נקש תחזיק בכ-57.85% ממניות החברה הממוזגת, ועובדי ארקיע יחזיקו ב-24.8% מהמניות.

"המטרה של ההנפקה היא לחזק את הבסיס הפיננסי של ארקיע ולממש הזדמנויות עסקיות ביציאה מהמשבר", אומר גדי טפר, מנכ"ל ויו"ר ארקיע, שמפרט כי "השותפות עם תו"ת כבר היום מחייבת אותנו לשקיפות ולהתנהלות שדומה לחברה ציבורית. זה לא מפחיד אותנו". עוד לדברי טפר, בתוך 30 ימים העובדים יצטרכו להחליט האם הם לוקחים חלק בהנפקה. לדברי העומד בראש תו"ת, הפרופ' ירון זליכה, "נלמד את התוכנית ונקבל החלטה".


חלוקת מניות תו"ת לעובדים

תוכניתם של יו"ר חברת קנזון שי זהר ומנכ"ל החברה אבישי פישמן כוללת גם חלוקה בפועל של המניות מידיה של תו"ת לידיהם של עובדי ארקיע. העסקה כוללת מרכיבים נוספים, ובהם התחייבות של החברה הקולטת לגיוס הון נוסף של 30 מיליון שקל במועד השלמת הגיוס.

אם וככל שגם זה יקרה, הרי שחלקם של משפחת נקש, עובדי ארקיע ובעלי מניות קנזון בחברה הממוזגת יהיה מצומצם עוד יותר, הגם שנקש צפוה לשמור על השליטה בארקיע.

השלמת העסקה אמורה להשאיר את בעלי מניות קנזון עם החזקה במניות סחירות של שתי חברות ציבוריות. עוד כוללת העסקה הקצאת אופציות לעובדים, נותני שירותים וספקים של החברה הממוזגת, לרכישה של עד 5% ממניותיה, כאשר בנקאית ההשקעות בעסקה, חברת פורטופינו השקעות, תהיה זכאית ל-1.5% ממניותיה.

אחת הדרכים לביצוע עסקה מעין זו, היא מיזוגה של ארקיע אל תוך חברה פרטית בבעלותה של קנזון תמורת הקצאת מניות, ולאחר מכן הפיכתה של החברה הממוזגת לציבורית באמצעות חלוקת דיבידנד בעין של מניותיה, בדומה למה שמתכוונת סומוטו לבצע בעת המיזוג עם נוסטרומו, שנתקל לאחרונה בקשיים בעקבות הודעת הבורסה לני"ע כי מתווה פיצול זה אינו עונה על התנאים הקבועים בתקנון הבורסה. לחילופין, עשויה קנזון לנסות ולהשתלט על שלד בורסאי אחר במטרה להשתמש בו כפלטפורמה למיזוג עם ארקיע.

יש לציין כי לקנזון תוכנית חלופית, למיזוג עם חברת אחזקות ארקיע, למקרה שבו המיזוג עם ארקיע עצמה לא יצלח. ככל שהעסקה תבוצע ביחס לאחזקות ארקיע, הרי שלמשפחת נקש תוקצה במקרה כזה כמות מניות של החברה הציבורית הקולטת אשר תעבור התאמה למתווה זה.


המשבר שינה את המאזן

ארקיע הוקמה לפני כ-70 שנה ופועלת מאז הקמתה בנתיבים פנים-ארציים ובינלאומיים. בשנת 2006 החברה נרכשה על-ידי משפחת נקש. לפני משבר הקורונה שטלטל את הענף, שלטה ארקיע ב-70% מטיסות הפנים לאילת ובשאר החזיקה ישראייר. המשבר שינה את המאזן: ארקיע נכנסה להדממה שנמשכה חודשים ארוכים בשעה שישראייר המשיכה לתפעל את הקו לבדה. בתחילת הסגר הנוכחי הודיעה ארקיע שוב על עצירת הקו לאילת. בסוף 2020 החזיקה ארקיע ב-46% מנתח הפעילות הפנים-ארצית עם 163 אלף נוסעים ששיקפו ירידה של 71% לעומת 2019.

את הפעילות הבינלאומית ב-2020 סיימה ארקיע עם תנועה של 66 אלף נוסעים בלבד, מספר ששיקף לה ירידה של 91% לעומת 2019. המתחרה ישראייר סיכמה את השנה עם 191 אלף נוסעים ועם ירידה של 75%, ולא הפסיקה לפעול לאורך כל התקופה.

ארקיע נכנסה למשבר הקורונה אחרי משבר שהיא חוותה - שהתחיל עם פתיחת השמיים והכניסה המסיבית של חברות לואו קוסט אירופיות לישראל, והמשיך עם סגירת שדה דב, במקביל לסגירת קווים. ארקיע מעסיקה כיום 530 עובדים, 60 מהם עובדים והשאר בחל"ת, וצי המטוסים שלה מונה כיום שלושה מטוסי אמבראר 195 ושני מטוסי איירבס 321 NEO.

ארקיע ניסתה לאחרונה להתמזג עם ישראייר, והציעה למזג את שתי החברות לשלד בורסאי, מהלך שלא צלח. עוד לפני כן התנהלו מגעים מול ישראייר למיזוג בצל משבר הקורונה. לעניין זה אומר טפר, "אנחנו עדיין פתוחים לרעיון המיזוג ומניחים שהמיזוג לתוך השלד הבורסאי יביא להצעות מעניינות. הנפקה תוכל לחזק את החברה, לאפשר להביא עוד מטוסים ולצאת עם יוזמות שיווקיות".

חברות התעופה בארץ ובעולם עוד לא סיימו ללקק את הפצעים מהמשבר הנמשך. זה נכון גם לגבי המתחרה ישראייר, שממתינה לאישור הסופי להעברת השליטה בה לבי.ג'י.איי של רמי לוי ושלום חיים.

גם אל על מצויה בצומת דרכים, כאשר לאחר גיוס ההון בהנפקה שנערכה בספטמבר השליטה בה הועברה לידי אלי רוזנברג. עד כה אל על לא הצליחה למצוא בנק מממן להשלמת מתווה הסיוע מהאוצר להלוואה בערבות מדינה ובהיקף של כ-300 מיליון דולר כשבמקביל מרבית עובדיה עדיין מצויים בחל"ת. בסוף החודש אמור להיכנס לתפקידו באל על מנכ"ל חדש, אביגל שורק. יש המעריכים כי משבר הקורונה אף עשוי להוביל למיזוג של שלוש החברות לחברה אחת.