המועמדת של ביידן לשרת הסחר: המדיניות של המשרד תתרכז בעובדים האמריקאים

קתרין טאי צופה שהממשל הנכנס יתמודד עם סין ויישם את הסכם ארה"ב-מקסיקו-קנדה שנחתם ע"י הממשל היוצא

קתרין טאי, המועמדת של ביידן לנציגת הסחר של ארה"ב / צילום: Reuters, Mike Segar
קתרין טאי, המועמדת של ביידן לנציגת הסחר של ארה"ב / צילום: Reuters, Mike Segar

מדיניות הסחר של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן תתמקד בסיוע לעובדים אמריקאים ותוודא שהסכמי הסחר מקדמים תעסוקה בארה"ב - ולא רק תדאג להוזלת מחירם של מוצרים מיובאים, כך אמרה המועמדת של ביידן לתפקיד הבכיר ביותר בקביעות מדיניות הסחר.

קתרין טאי, בנאום הראשון שנשאה מאז מינויה על ידי ביידן לתפקיד נציגת הסחר של ארה"ב, אמרה שעדיפויות המדיניות של הממשל החדש כוללות התמודדות מול סין לגבי מנהגי הסחר שלה ואכיפה של הסכם ארה"ב-מקסיקו-קנדה שנחתם בשנה שעברה בידי הנשיא טראמפ בתמיכה דו מפלגתית.

"חזונו של הנשיא הנבחר הוא להטמיע מדיניות סחר המתמקדת בעובדים", אמרה טאי בנאום שנשאה בווידאו בפני המועצה הלאומית לסחר חוץ, קבוצת לובי לא ממשלתית של חברות אמריקאיות. "המשמעות של זה בפועל היא שעל מדיניות הסחר של ארה"ב להיטיב עם אמריקאים רגילים, עם קהילות ועם עובדים. וזה מתחיל בהכרה בכך שאנשים אינם רק צרכנים. הם גם עובדים ומפרנסים".

נציג הסחר היוצא לייטהייזר שיבח את טאי

הדגש על שמירה על משרות עובדים אמריקאים היה עקרון מנחה של מדיניות הסחר של ממשל טראמפ, כך אמר נציג הסחר של ארה"ב רוברט לייטהייזר בראיון עם הוול סטריט ג'ורנל שפורסם שלשום. לייטהייזר שיבח את טאי על עזרתה בהשגת תמיכה בקרב הדמוקרטים בהסכם ארה"ב-מקסיקו-קנדה (USMCA), הסכם הסחר שממשל טראמפ יזם במקום הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה.

טאי מכהנת בממשלה כבר שנים רבות. את דרכה החלה כעורכת דין במשרד נציג הסחר של ארה"ב, ואחר כך שירתה בסגל הקונגרס. לאחרונה, כיהנה כיועצת ראשית לענייני מסחר לוועדת הדרכים והאמצעים של בית הנבחרים.

מומחים למדיניות סחר אומרים שהסכם USMCA ישמש כמודל למדיניות הסחר של ממשל ביידן. ההסכם מכוון ליישר את המגרש עבור עובדים אמריקאים על ידי עידוד ייצור רכבים בתוך ארה"ב, וכולל הגנות על זכויות עובדים וסעיפים הקשורים להגנה על איכות הסביבה.

לטאי היה תפקיד מפתח במשא ומתן בין דמוקרטים בקונגרס וממשל טראמפ, וזה הזניק אותה מתפקיד בסגל הקונגרס למועמדת לתפקיד השגרירה הראשית של ארה"ב לעניייני מסחר, בתמיכה של איגודי עובדים וקבוצות לובי של חברות כאחד. אם הסנאט יאשר את מינויה, תהיה טאי, שהיא ממוצא מזרח אסיאתי, האישה הלא-לבנה הראשונה העומדת בראש מועצת הסחר של ארה"ב.

"הסכם USMCA ראוי לציון על כך שהוא כולל סעיפים פורצי דרך בתחום ההגנה על הסביבה וזכויות העובדים, כולל מנגנוני אכיפה לתיקון עוולות שעובדים אמריקאים רגילים סבלו מהן במשך שנים", אמרה בנאומה.

היא הוסיפה שהאתגר כעת הוא להבטיח שההסכם יעמוד בהבטחותיו ובפוטנציאל הגלום בו, על ידי כמה פעולות אכיפה ותיקונים.

כדוברת מנדרינית שוטפת, שירתה טאי בראש משרד עורכי הדין במשרד נציג הסחר של ארה"ב בין 2007 ל-2014, ועסקה בליטיגציה של וושינגטון נגד סין בארגון הסחר העולמי.

טאי אמרה שארה"ב מתמודדת עם תחרות גוברת מצד סין, "בה הכלכלה מתוכננת באופן ריכוזי על ידי אנשים שאינם נתונים ללחצים של פלורליזם פוליטי, בחירות דמוקרטיות, דעת הקהל". בעבר אמרה שעם בייג'ינג צריכה ארה"ב להתמודד בתקיפות ובאופן אסטרטגי.

בנאום הקצר, לא הזכירה שותפות סחר אחרות של ארה"ב, חוץ מאזכור קצר של המשך העבודה עם בנות בריתה של אמריקה. ביידן אמר שאין בכוונתו להיכנס להסכמי סחר חדשים לפני שיטפל בכמה נושאי פנים עיקריים.