נתניהו בנצרת: "ההשקעות מהסכמי השלום יגיעו קודם כל לחברה הערבית"

ראש הממשלה הגיע לביקור במרכז החיסונים בנצרת כחלק מהניסיון לעודד הצבעה למפלגתו בקרב החברה הערבית • לפי הביקור היו עימותים בין מפגינים שהתנגדו להגעתו של נתניהו וכוחות המשטרה

ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין בביקור במרכז החיסונים לקורונה של כללית בנצרת / צילום: חיים צח לע"מ
ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין בביקור במרכז החיסונים לקורונה של כללית בנצרת / צילום: חיים צח לע"מ

כפי שיותר מרמז בעת האחרונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו משנה כיוון, לפחות במובן ההצהרתי, כלפי החברה הערבית, ופונה באופן ישיר לקול הערבי. לשם כך הגיע היום נתניהו למרכז חיסונים בנצרת. במחאה על כך, ואת פניו בעיר קיבלו עשרות מפגינים, בהם גם חברי הכנסת מהרשימה המשותפת. במהלך המחאה פרצו עימותים בין המפגינים וחברי הכנסת לשוטרים. 

בנאום בעת הביקור במרכז החיסונים, פתח נתניהו בהבהרות על התבטאותו השנויה במחלוקת מבחירות 2015 - ולפיה "הערבים נעים בכמויות לקלפיות". נתניהו אמר כי "עיוותו את דברי בבחירות 2015 - כוונתי לא הייתה להזהיר מפני עצם ההצבעה בבחירות של אזרחי ישראל הערבים, כל האזרחים צריכים להצביע, זו זכות אזרחית ראשונה במעלה. התכוונתי שלא יצביעו למשותפת. ואכן כמה שנים אחר כך הרשימה המשותפת התנגדה להסכמים עם מדינות ערב והתנגדה לשלום שהבאנו. אחרי הבחירות אז הזמנתי את הנציגים הערבים והתנצלתי על דבריי".

נניהו שיבח את ההשתלבות הערבים במגזרים שונים במדינה: "האזרחים הערבים צריכים להיות חלק מהחברה הישראלית בכל הרבדים. אני גאה ברופאים והאחיות הערבים המשולבים במערכת הבריאות, אלה הנאבקים בקורונה לצד עמיתיהם היהודים, חלק בלתי נפרד מהמלאכים בלבן המנצחים את הקורונה. אני גאה ביזמים ואנשי העסקים המשתלבים בכל חלקי החברה ובסיפור ההצלחה של ישראל".

הוא הבטיח כי הסכמי השלום ייטיבו במיוחד עם החברה הערבית: "אני מדבר עם ראשי האמיריות בחריין ומרוקו להשקעות בראש וראשונה בחברה הערבית".

הוא הזכיר כצפוי את תוכנית החומש לחברה הערבית: "לפני 4 שנים עשיתי מה ששום ראש ממשלה לא עשה לפני - החלטה 922 שהעבירה 15 מיליארד שקל לחברה הערבית ובימים אלה אנו מכינים עוד תוכנית כזו. השקעתי במגזר הערבי יותר מכל ממשלות ישראל יחד - בכל תולדות המדינה". נתניהו כבר הצהיר לפני כשבוע שהשקיע "פי 100 יותר מכל ראש ממשלה קודם בישראל", אך בדיקת "המשרוקית של גלובס" מצאה כי דבריו לא מדויקים, אף שתוכנית 922 אכן הקצתה באופן מרוכז יותר מתכניות ממשלתיות בעבר.

נתניהו התייחס גם לבעיה החריפה ביותר בחברה הערבית - הפשיעה והאלימות: "אנו פועלים להבטיח את הביטחון האישי שלכם. מ-2016 ועד היום הקמנו 9 תחנות משטרה ועוד 3 נקודות משטרה. לפני כן, במשך עשרות שנים, הייתה תחנת משטרה אחת בלבד ביישוב ערבי. אנו נפתח עוד תחנות משטרה. יש עוד הרבה מה לעשות כדי שתרגישו בטוחים ושלווים ביישובים שלכם, אני מחוייב אישית להבטיח את הביטחון האישי של כל אחד ואחת מכם. אני רוצה שתצאו מהבית בלי פחד ולהסתובב ביישובים בדיוק כמו שאפשר בתל אביב, בבאר שבע או בחדרה. לכן ביקשתי מהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה להכין תוכנית למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית שכוללת מלחמת חורמה בארגוני הפשע. עשינו זאת בהצלחה נגד ארגוני פשע בחברה היהודית ונעשה זאת בהצלחה גם בחברה הערבית. בקרוב מאוד אציג את התוכנית לממשלה ולציבור ואני מבטיח לכם - נבצע אותה וננצח את המגפה הזו. אתם כבר מכירים אותי - כשאני 'מתלבש' על משהו אני משיג אותו. חיסונים, הסכמי שלום, רכבות, תחבורה או ביטחון".

נתניהו התייחס גם להפגנות שהיו מחוץ לבניין בטרם הגעתו: "ההפגנות של הרשימה המשותפת מעידות על יאוש שכן גם הם רואים את השינוי העצום בחברה הערבית כלפי וכלפי הליכוד בהנהגתי. אתם רוצים להצטרף למפלגת שלטון, מפלגה עם הנהגה חזקה כוח ורצון יחד אתכם ועבורכם עתיד טוב יותר ונעשה זאת יחד. אתם אומרים לי: נמאס לנו לבזבז קולות במפלגות אופוזיציה שלא עושות עבורנו דבר". נתניהו ציטט מכתבי ז'בוטינסקי: "'..שם ירווה שפע ועושר בן ערב בן נצרת ובני'. בואו נגשים את החזון הנפלא הזה יחד. אם יהודים וערבים יכולים לרקוד יחד ברחובות דובאי הם יכולים לרקוד גם ברחובו ישראל. עידן חדש מתחיל כאן, עידן של שגשוג וביטחון".

הנאום הזה ובעיקר שינוי הטון והאמירות כלפי החברה הערבית מעידים על אסטרטגיה חדשה של נתניהו בבחירות אלה, אם כי הוא לא הודיע על שריון מועמד ערבי ברשימתו, ובכך גרם לאכזבה מסויימת. השיוני הזה נועד להחליש את הרשימה המשותפת, ועימה את גוש השמאל כולו, ולהעביר קולות למחנה שלו - לליכוד.

ראש עיריית נצרת בירך, חברי הכנסת מהחברה הערבית תקפו

ראש עיריית נצרת עלי סאלם, קיבל בברכה את דברי נתניהו וניצל את ההזדמנות להעלות כמה מדרישות וצרכי החברה הערבית: "ראש הממשלה דיבר דברים אמיתיים מהלב - צריך להאמין בכך שאנחנו יכולים לחיות יחד". הדרישה הראשונה שהעלה הייתה מדיניות שלום עם הפלסטינים: "בשם החברה הערבית. מ-48 אנחנו משלמים מחיר כבד. בוא נתחיל משלום עם הפלסטינים, הוכחת שאתה יכול לעשות את זה, כמו עם האמירויות ודובאי. בקשתי, עשה גם שלום עם המדינה הפלסטינית. אנחנו נהיה גשר השלום. כל מה שאתה עושה, אם לא יהיה שלום עם הפלסטינים, כאילו לא עשית דבר".

סאלם מתח ביקורת קשה על המשותפת וליגלג על עשרות המפגינים שהביאה לעירו. "הם העתיקות של הקומוניסטים - תחליפו תקליט - תגידו שאתם רוצים שלום. הרשימה המשותפת שקיבלה 15 מנדטים - הם לא עשו כלום". סאלם ביקש גם טיפול נחרץ ורחב היקף בבעיית האלימות, הרחבת שטח השיפוט של נצרת, העיר הערבית הגדולה ביותר, וטיפול בבעיית אי מתן רשיונות בנייה.

הוא הרעיף מחמאות על נתניהו בהצלחתו במאבק בקורונה ואמר "מה שראש הממשלה עשה, אף אחד לא עשה. מעולם לא היה לנו טוב כמו עכשיו. אם לא אתה היית מטפל בקורונה, אני לא יודע מה היינו עושים. ועם כל הקורונה שיש אתה עושה שלום, ושלום זה טוב. מבטיח לך שאנחנו נתמוך בך שתמשיך ותיתן. אין מנהיג כמוך בכל המדינה שיכול לתת לא רק לערבים ולא רק ליהודים. המשותפת לא עשו כלום, כל החברה הערבית מאוכזבת מהיחס ומהעבודה שלהם".

ח"כ לשעבר עיסאווי פריג', מס' 5 ברשימת מרצ, אמר בתגובה כי "מי שביטל אותנו מבוטל אצלנו. האזרחים הערבים לא יתמכו בליכוד ובנתניהו שלאורך השנים הפלו אותם והסיתו נגדם. מי שקידמו את חוק הלאום שמבקש להדיר את האזרחים הערבים ואת שפתם ממדינתם, מי שבמשך שנים התייחסו לחברה הערבית כחצר האחורית של מדינת ישראל, לא יקבלו את קולה, עם מועמד או בלי". 

יו"ר הרשימה המשותפת, חכ איימן עודה אמר כי "במהלך עשור בשלטון נתניהו אפשר לארגוני הפשע להחריב את הרחובות שלנו ומנע תוכניות מתאר שהובילו להריסות הבתים שלנו. מעולם לא היה ראש ממשלה הסית נגד האוכלוסייה הערבית כמו נתניהו - מהערבים נוהרים ועד לסמן את כולנו כאיום קיומי. מי שמוריד ראש בפני גזען סופו להפוך לקורבן שלו".

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר תע"ל ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת: "נתניהו משקר בלי למצמץ. הוא הסית נגד כל המצביעים הערבים בהיותם ערבים. הוא עשה זאת בבחירות 2015 ושב והסית נגד האזרחים בשלוש מערכות הבחירות שנערכו בשנתיים האחרונות.. לאחרונה הוא גילה באמצעות יועצים את הקול הערבי וכעת הוא מנסה להפוך אותנו לטמבלים השימושיים שלו. יואיל נתניהו לתרגם את 'אהבת הפתע' שלו לערבים ע"י ביטול חוק הלאום, הפסקת הריסות בתים ומיגור ארגוני הפשיעה. הוא לא יעשה זאת. זאת אהבה זמנית לקול הערבי והיא תתפוגג מיד בתום הבחירות".

עימותים אלימים בין המפגינים להמשטרה

עשרות פעילים של הרשימה המשותפת, ועימם כמה מחברי הכנסת של הרשימה, הפגינו כאמור נגד הגעתו של נתניהו לעיר. במהלך המחאה פרצו עימותים בין המפגינים וחברי הכנסת לשוטרים, ובין השאר הרחיקו השוטרים מהמקום בכוח את חברת הכנסת סונדוס סלאח. מהמשטרה נמסר כי המוחים ניסו למנוע מהשוטרים להקים את מחסומי האבטחה לביקור ולא נענו לקריאות השוטרים להתפנות. עשרה עוכבו לחקירה והמפגינים הורחקו למרחק של כמה עשרות מטרים מהמקום. 

שוטרים גוררים בנצרת את ח"כ סונדוס סאלח מתע"ל / צילום: מוחמד חליליה
 שוטרים גוררים בנצרת את ח"כ סונדוס סאלח מתע"ל / צילום: מוחמד חליליה

בהפגנה לא השתתפו חברי כנסת ממפלגת רע"מ של מנסור עבאס. חברי הכנסת האחרים מהמשותפת שלחו תגובות חריפות על העימותים עם המשטרה. כך, יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, "לפני הגעת נתניהו, המשטרה מנקה את נצרת משרידים של דמוקרטיה. מפעילים אלימות על מפגינים וגוררים חברי כנסת ועיתונאים. נתניהו עוד לא פתח את הפה ומיד הזכיר לכולם שהאיום המיידי ביותר על האזרחים הערבים הוא המשך כהונתו".

ח"כ סלאח אמרה בטרם העימות עם השוטרים: "הבוחרים הערבים לא יהיו גלגל ההצלה של נתניהו, אין לו מה לחפש כאן דווקא עכשיו בתקופת הבחירות. תושבי העיר מתנגדים למדיניות והניהול הכושל ארוך השנים שלו שהביא עלינו חיים תחת גזענות, דיכוי, כיבוש, אלימות ועוני מתמשכים. גם היום הביקור שלו מלווה באלימות קשה מצד השוטרים ומגבניקים נגד מפגינים, עיתונאים וחברי הכנסת. עדיף שפשוט ילך".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' התייצב במפתיע לצד חברי הכנסת שהיו בהפגנה: "‏זה לא סוד שאני סולד ממרבית פעולותיהם של חברי הכנסת מהרשימה הערבית. אבל, הם חברי כנסת ונמצאים תחת חוק חסינות חברי הכנסת ושום דבר לא יכול למנוע מהם לבצע את תפקידם. אחרי העיכוב שלי בהפגנה, המשטרה מסרה שהלקחים יופקו. אם ככה נראית הפקת לקחים במצב שלנו רע מאוד".