ספינות | פיצ'ר

"כל חברות המכולות עושות עכשיו רווחי שיא": איל הספנות הטורקי שמתמודד על רכישת נמל חיפה מדבר

רוברט ילדרים, איל ספנות ומכרות טורקי, שמתמודד על רכישת נמל חיפה, מדבר על תוכניותיו לפיתוח הנמל, יחסי ישראל-טורקיה, עולם הספנות ועל המתחרה צים, אשר עמה יש לו היכרות ממושכת: "לא רציתי להציל את צים, אבל הם שורדים"

לפני שבועות ספורים הגישה חברת הספנות צים תשקיף לקראת הנפקת מניות ראשונית בוול סטריט לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר "לפני הכסף". למעשה, כבר עתה ניתן להעריך בבטחה כי ההנפקה של החברה, שלמדינת ישראל יש בה מניה מיוחדת, תהיה אחת המעניינות השנה.

גם אחרי שני הסדרי חוב, שביצעה ב-2009 וב-2014, צים, המנוהלת על ידי אלי גליקמן, מצהירה ומתגאה תדיר בגידול בהכנסות ושיפור חד ברווחיות, והנהלתה טוענת למהפך בחברה. אלא שאם תשאלו את איש העסקים רוברט ילדרים, בעלי קבוצת הספנות, הנמלים והכרייה ילדרים מטורקיה, צים היא חברה "שורדת". היא אמנם מציגה באחרונה רווחי שיא ועומדת לצאת להנפקה, אבל בסופו של יום, הולכת לאן ששוק ההובלה הימית הולך. "כל החברות בתחום המכולות עושות עכשיו רווחי שיא", אומר ילדרים בראיון ראשון ובלעדי לגלובס, ומדגיש כי "יש עכשיו חלון הזדמנויות לגייס הון".

הראיון עם ילדרים, שהוא מתחרה של צים ולא פרשן אובייקטיבי, נעשה לאור הליכי הפרטת חברת נמל חיפה, שהביאו לישראל לא מעט משקיעים זרים חדשים, שמעולם לא השקיעו כאן בעבר. אחד המעניינים שבהם הוא קבוצת ילדרים, העוסקת בין השאר בספנות ובמספנות, הפעלת נמלים, ייצור כימיקלים, כרייה וסחר במחצבים.

בראיון עמו פורס ילדרים את תוכניותיו לפיתוח נמל חיפה, אם יזכה במכרז, מזהיר מפני מכירת הנמל לחברת DP מדובאי, מדבר על יחסי ישראל וטורקיה, ומגלה פרטים מפתיעים על ידידו, איש העסקים עידן עופר, בעליה של צים.

עידן עופר / צילום: יוסי כהן*
 עידן עופר / צילום: יוסי כהן*

אתה מכיר את האחים עופר ואת צים?
ילדרים: "עידן חבר טוב. אנחנו מדברים הרבה על כדורגל, עידן מאוד מתעניין באחרונה גם בתחום המכרות, ויש לו מיזם מעניין שמבוסס על בינה מלאכותית. אני לא מכיר את אחיו (אייל עופר; ע"ב), אבל מכיר היטב את צים ואת זודיאק (חברה להחכרת אניות שהקימו האחים עופר)".

היו לך עסקים עם צים?
"לפני כעשור צים פנתה אליי וביקשה ממני להשקיע 300 מיליון דולר כדי לחלץ אותם מפשיטת רגל. זה היה אחרי שעשיתי השקעה דומה של 600 מיליון דולר ב-CMA-CGM (חברת ספנות צרפתית, הנחשבת לרביעית בגודלה בעולם בתחום שינוע המכולות; ע"ב).

אז למה לא השקעת?
"כי היה שם 'שפיל': צים מפסידה כסף, זודיאק מרוויחה כסף. כבעלים, האחים עופר היו מחכירים אניות לצים במחיר גבוה מאוד, והבנתי שאם אציל את החברה, אפסיד כסף - אז ויתרתי. אבל צים שורדת. הם לקוחות שלי בכמה מהנמלים שאנחנו מפעילים בעולם. לא תמיד משלמים בזמן (מחייך), אבל בסך הכל הם בסדר".

אתה טוען שמדובר בחלון הזדמנויות לגיוס לכל חברות הובלת המכולות - עכשיו? באמצע המשבר?
"כן. תזכור שהמיתון והסגרים גרמו לצמצום ניכר בפעילות של חברות התעופה שמתחרות בהן, ומצד שני נוצר ביקוש אדיר לציוד רפואי ושאר הסחורות שקשורות למגפה. כשאנשים מתים, הלקוחות ישלמו כל מחיר כדי שתביא להם מכונות הנשמה - וחברות הלוגיסטיקה ניצלו את זה עד הסוף. מה שקרה בהמשך השנה, היה שהכלכלות התחילו להתאושש ונוצר מחסור חריף במכולות ריקות - והחברות הקפיצו את התעריפים פי שלושה. ב-2020 היה להן רבעון ראשון נוראי, ברבעון השני סין כבר התאוששה - וברבעון השלישי והרביעי החברות עשו טונות כסף. CMA, שאני שותף בה, הרוויחה יותר מ-500 מיליון דולר ברבעון".

בצים העדיפו שלא להגיב לדבריו של ילדרים, אבל גורמים בסביבת החברה הכחישו מכל וכל את הטענות לפיגור כלשהו בתשלומים מצד החברה, והדגישו כי לצים אין כיום עסקים עם הקבוצה של ילדרים. עוד ציינו כי השיפור בתוצאות צים טוב מזה של מתחרות רבות. נזכיר כי ילדרים מתחרה בצים באמצעות CMA, שבה הוא שותף ב-24% בהחזקה אישית, ולכן יש לו אינטרס מנוגד לזה שלה.

"בשנים האחרונות הפוליטיקה מתערבבת בעסקים"

ילדרים (61) נולד וגדל בטורקיה ועבר להתגורר בארה"ב בתחילת שנות ה-80. אחרי שקיבל תואר שני בהנדסת מכונות מאוניברסיטת אורגון, עבר לעבוד עבור תאגיד מיצוי היפני בתכנון ציוד מכני לנמלים. באותן שנים הכיר לעומק את פעילות הנמלים בחוף המערבי של ארה"ב. ב-1993 חזר לטורקיה ופעל להרחבת העסק המשפחתי. הוא התחיל ביבוא פחם - ומשם התרחב לאניות.

ב-2004 רכש את הנמל הראשון שלו. "אנשים צחקו עליי ואמרו לי 'אתה סוחר פחם, מה אתה מבין בתפעול נמלים?' כיום מפעילה החברה הבת Yilport, שעמה ניגש למכרז בנמל חיפה, 22 נמלים ב-10 מדינות בעולם. מלבד הפעילות הזו נחשבת קבוצת ילדרים למפיקת הכרום הגדולה בעולם, ומדורגת בין שלושת סוחרי הפחם הגדולים בעולם.

למכרז להפעלת נמל חיפה ניגשה Yilport יחד עם Global Port Holdings) GPH), המתמחה בהקמת טרמינלים לקרוזים, ועם Greenstone האמריקאית. את הקבוצה מרכז ומוביל איש העסקים הישראלי אלי טילס - דמות מוכרת בענף, שהוביל בעבר את קבוצת האחים נקש לזכייה במכרז להפרטת חברת נמל אילת.

אלי טילס / צילום: איל יצהר
 אלי טילס / צילום: איל יצהר

"יש לי מפעלים ברוסיה, קזחסטן, דרום אמריקה", מציין ילדרים. "ברור לי שברגע שניגשתי למכרז, השב"כ התחיל לבדוק את הרקע שלי".

עד כמה היחסים בין ישראל לטורקיה הם מניע מבחינתך?
"בשנים האחרונות הפוליטיקה מתערבבת בעסקים והיחסים הטובים שלנו עם ישראל התקלקלו. אולי נמל חיפה יהיה דף חדש ביחסים".

התקשורת בטורקיה דיווחה בהרחבה על השתתפות Yilport במכרז בחיפה. על פי גורמים בטורקיה, יש לילדרים מערכת יחסים טובה עם הממשל הטורקי. "באופן אישי, אני מוסלמי, אבל לא דתי" הוא אומר. "אשתי נוצרייה וילדיי נוצרים, ויש לי אלפי חברים ומכרים יהודים. אם לשלטונות היה משהו נגדי, לא הייתי יכול לפעול ב-51 מדינות. אני מאמין שאם אזכה במכרז, אקבל את ברכת הממשל בטורקיה, כי זה גשר בין המדינות".

מה דעתך על המצב הפוליטי בישראל?
"הלכתם ארבע פעמים לבחירות בשנתיים - זה לא משהו שאתה רואה בעולם, וזה בהחלט מראה שיש פילוג וסיכון פוליטי. יש סיכון גיאו-פוליטי, סיכון ביטחוני ועוד סיכונים. אני ריאליסטי, וברור לי שאני לא מגיע לגן עדן. כשהסיכון גבוה, גם התשואה צריכה להיות גבוהה". 

"נביא לנמל חיפה עבודה, טכנולוגיה, ידע, קשרים"

18 קבוצות של משקיעים זרים וישראלים ניגשו להליך המכרזי להפרטת חברת נמל חיפה שמנהלת רשות החברות הממשלתיות. השמות הבולטים בין המתמודדים היו קבוצת DP-World מדובאי, ממפעילות הנמלים הגדולות בעולם, שניגשה למכרז יחד עם מספנות ישראל הציבורית; קבוצה בהובלת משפחת אונגר; קבוצת Adani מהודו; וקבוצה משותפת לכלל תעשיות של איש העסקים לן בלווטניק ולקבוצת תעבורה של משפחת לבנת.

ההתעניינות בנמל הישן של חיפה מפתיעה במיוחד על רקע העובדה שרק הצעה אחת הוגשה למכרז שפרסמה ב-2014 חברת נמלי ישראל להקמת נמל מכולות חדיש במפרץ חיפה שיתחרה בנמל הישן. במכרז זכתה חברת SIPG הסינית, והנמל צפוי להתחיל לפעול לקראת אמצע השנה, יחד עם נמל הדרום - שבמכרז להפעלתו זכתה TIL, חברה בת של ענקית הספנות MSC.

מה דעתך על התחרות שצפויה לך מול שני הנמלים החדשים שיתחילו לפעול השנה?
ילדרים: "בישראל אין כיום מפעיל נמלים טוב שיוכל להתחרות בסינים וב-MSC (מפעילת הנמל החדש באשדוד). הסינים ו-MSC הם מתחרים רציניים מאוד, עם כיסים עמוקים".

ומה לגבי המתמודדים האחרים במכרז?
"מבין החברות שעדיין במכרז, זה רק אנחנו מול DP-World. אני מכבד אותם, הם ענקיים, אבל הם חברה ממשלתית וכפופים לאינטרסים פוליטיים. אני איש עסקים פרטי. ממשלות באות והולכות, היחסים בין המדינות מתערערים - אני נשאר. בישראל אולי חושבים על זה כיום, אבל זו עלולה להיות בעיה קשה בעתיד".

ילדרים אומר כי בכוונתו להביא לישראל פעילות נוספת באמצעות CMA, שלא פעלה עד היום בישראל בגלל החרם הערבי. הסכמי השלום החדשים עם איחוד האמירויות ובחריין צפויים להקל עליו את עבודת השכנוע.

בנמל חיפה יש כיום 1,000 עובדים, והסינים מתכוונים להפעיל נמל עם 300 עובדים - איך תתחרו בהם?
"זאת כבר הבעיה של אלי (אלי טילס; ע"ב). הוא יתעסק בכל ההיבטים המקומיים של התפעול של הנמל. אני רק יכול לומר שאין לנו כל כוונה להביא עובדים מטורקיה במקומם של עובדים ישראלים. ייתכן שנביא כמה מומחים בינלאומיים.

"נמלים הם קצת כמו מקדונלד'ס. 70%-80% מהפעילות צריכה לעמוד בסטנדרט בינלאומי אחיד - והשאר משתנים מקומיים. אני בטוח שנוכל לייעל את הפעילות ולשפר את השירות. נביא לנמל עבודה, טכנולוגיה, ידע, קשרים. הייתי רוצה להביא יצרני מלט וחומרי בניין מטורקיה לישראל - כל היצרנים הגדולים בטורקיה חברים שלי, ונוכל לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים. יש לי נמלים לפריקת מלט ואפשר לבנות תשתיות לפריקת מלט".

מספנות ישראל מייבאות כיום מלט מטורקיה לנמל המספנות - הם צריכים להילחץ?
"ברור לי שמי שמייבא מלט ונהנה אולי ממעמד מונופליסטי, לא ישמח שתהיה לו תחרות, אבל אנחנו לא באים כדי לחרב לאנשים אחרים את העסק, אלא כדי להקים אקו-סיסטם. אולי יהיה קשה להצליח בתחום המכולות, אבל הכוונה שלנו לייצר תשתיות שירות, במיוחד בענפי הדיור, יצוא ויבוא מזון (גרעינים). כשייפתח חדר המידע, ננתח את המספרים ונראה כיצד ניתן להגדיל את הפעילות ואילו שירותים אפשר להוסיף".

נשמע שעדיין לא החלטת סופית אם תגישו הצעה במכרז.
"אני לא יודע אם ננצח או נפסיד, אבל מבחינתנו, אין כבר דרך חזרה. הכדור נורה מהרובה".