מאות עובדי הייטק תקועים בחו"ל ולא יכולים לחזור לעבודה בישראל

הסיבה: עם כניסת הסגר המהודק לתוקף הוחמרו התקנות וצומצמו האישורים שניתנו לאזרחים זרים להגיע לישראל

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

מאות עובדים בתחום ההייטק ובתחומים אחרים, בעלי אזרחות זרה המתגוררים בישראל, תקועים בחו"ל ולא יכולים לחזור ארצה. הסיבה: עם כניסת הסגר המהודק לתוקף הוחמרו התקנות וצומצמו האישורים שניתנו לאזרחים זרים להגיע לישראל.

בחברה העוסקת בתחום הרילוקיישן מספרים לגלובס "יש לנו מנכ"ל של חברת הייטק שנסע לבלות את חג המולד בארה"ב וכעת הוא לא מקבל היתר לחזור לארץ. אומרים לו שימתין ל-22.1, כלומר כשהסגר ייגמר - אם הוא בכלל ייגמר במועד הזה ולא יוארך - ורק אז לבקש אישור מחדש. מה שקורה הוא שמדובר בתזמון אומלל של תחילת שנה והאיש נאלץ לתקשר עם הצוות שלו מרחוק, בשעות הפוכות. במקרה אחר, לבכיר שנסע לחו"ל ומשפחתו נשארה בארץ, נאמר שימתין עד לתום הסגר. אלו אנשים שמרכז חייהם נמצא בישראל והם נקלעו לסיטואציה לא פשוטה".

ולא מדובר רק בבכירים. חברת מזון לייצור גלידה הייתה באמצע הליך של החלפת מכונות ייצור. את התקנת המכונות החדשות יכולים לבצע רק טכנאים שמגיעים מחו"ל לשם התקנה והדרכה לעובדים. שני טכנאים שהיו אמורים להגיע ותכננו את לוח הזמנים שלהם לרבות כניסה לבידוד עם הגעתם לישראל - התבשרו כי הם לא יכולים להגיע עד לתום הסגר. "במצב כזה אנחנו מדברים על נזק שמתבטא בעוצר של ייצור כי החברה תצטרך להמתין לטכנאים הללו ועד אז היא לא יכולה להמשיך את קו הייצור. מובן לנו שרק מי שהפעילות שלו חיונית יוכל לקבל היתר כניסה לישראל אבל מתחילת הקורונה הייתה הבנה שיש זרים שצריכים להיכנס ויש אישור מיוחד למומחים בתחומים שונים, כבר למדנו שאנשים בעלי אזרחות זרה שמבקשים להיכנס לישראל שנדרשים לאישור עבודה ולאישור כניסה מיוחד - אבל נוצרה פה בעיה כי עכשיו אותם אנשים מקבלים תשובה שלילית ובפועל סגרו למאות אנשים שחלקם הגדול תושבים ישראלים את השמיים. ה-22 לחודש הוא יום שישי, כך שבפועל אותם אנשים יוכלו להתחיל לבקש אישורים ב-24.1", אומרים בחברה. "מובן לנו הצורך בהחמרה ובהידוק הסגר אבל אנשים נקלעו למצב שהוא אבסורד, כשהם לא יכולים להיכנס למדינה שבה הם חיים".

ברשות ההגירה והאוכלוסין מגיבים כי "ישנה החלטה גורפת שהתקבלה עם התפרצות מגפת הקורונה והיא שלא לאשר כניסת זרים. עם זאת, בהתחשב בצרכים ייחודיים, הוחלט על שורת הקלות. הקלות אלה צומצמו לימי הסגר הכללי ועל אף זאת, נקבע כי מומחים יוכלו לקבל אישור כניסה בכפוף להמלצת משרדי הממשלה הרלוונטיים. ההנחיה היא לאשר כניסה על פי המלצה של משרד ממשלתי רלוונטי ובאישור משרד הבריאות. ההחמרות הללו תקפות לימי הסגר כאשר האופציה השנייה, שבה נקטו בהרבה מדינות בתקופות של סגר, הייתה לסרב כניסה באופן גורף. פה ההחלטה היא לאשר בכפוף להמלצות".