קו המשווה | פרשנות

היכולת של טראמפ להתמודד ב-2024 תלויה עכשיו בסנאט

רוב דמוקרטי בתמיכת עשרה רפובליקאים הצביע לטובת "אימפיצ'מנט" - הגשת כתב אישום נגד הנשיא • התהליך הוא סמלי יותר ממעשי, אם כי הרשעה של טראמפ תוכל להביא למניעת התמודדותו על הנשיאות בעתיד

ננסי פלוסי בהליך האימפיצ׳מנט של טראמפ / צילום: AP/Alex Brandon
ננסי פלוסי בהליך האימפיצ׳מנט של טראמפ / צילום: AP/Alex Brandon

בפעם הרביעית בתולדות ארה"ב, נשיא יעמוד למשפט הסנאט. דונלד טראמפ הוא הרביעי, שנה אחת בלבד לאחר שהיה השלישי. זו הפעם היחידה ב-232 שנות הרפובליקה האמריקאית שאותו הנשיא מועמד למשפט פעמיים.

אקט העמדתו לדין נקרא באנגלית "אימפיצ׳מנט". הוא שקול כנגד הגשת כתב אישום. על פי החוקה האמריקאית, הסמכות להחליט על אימפיצ׳מנט נתונה בידי בית הנבחרים.

ההחלטה על ההעמדה לדין התקבלה שם לפנות בוקר (שעון ישראל) ברוב של 232 לעומת 197. בין 232 התומכים היו עשרה רפובליקאים; כל המתנגדים היו רפובליקאים. בעגת הפוליטיקה האמריקאית, תמיכת עשרה צירים של המפלגה היריבה מספיקים כדי להפוך החלטה ל"דו-מפלגתית", תווית שיש לה משקל פוליטי וציבורי. פירושה שההחלטה לא הייתה מחטף שרירותי, והיא משקפת רצון החורג מקפריזות של רוב מקרי. באימפיצ׳מנט הקודם, בדצמבר 2019, רק דמוקרטים תמכו בהעמדת הנשיא לדין, מה שהחליש את התוקף של החלטתם.

תהליך האימפיצ׳מנט של אתמול היה קצר מאוד. בסוף 2019 הוא נמשך שלושה שבועות, וכלל שימועים ועדויות. אתמול הוא נמשך שלוש שעות וחצי, וכלל רק נאומים קצרצרים של הצירים (אפשר לצפות בו במלואו כאן). רפובליקאים ביקרו את החיפזון הזה, אבל החוקה לא קבעה מסגרת זמן.

גם החיפזון לא יועיל. במידה שהדמוקרטים קיוו להעביר את הנשיא מכהונתו לפני פקיעתה, התברר להם מיד שהסנאט לא ייחפז. עד 20 בינואר הסנאט יהיה בידי הרפובליקאים. הוא נמצא בפגרה, ויחזור ויתכנס רק ב-19 בינואר, יום אחד לפני השבעת ג׳ו ביידן לנשיא. הרפובליקאים אינם מוכנים להקדים את החזרה.

המטרה העיקרית של משפט הסנאט היא הדחת הנשפט מכהונתו, בין אם הוא נשיא, או מחזיק באיזושהי כהונה פדרלית אחרת, כולל כהונות שיפוט. אבל המשפט יכול להתקיים גם לאחר סיום הכהונה. הרשעת הנאשם במקרה כזה היא סמלית, אלא אם כן הסנאט מוסיף לה שיניים.

ההרשעה עצמה מחייבת רוב של שני שלישים מחברי הסנאט, משוכה גבוהה מאוד. בשלושת המשפטים הקודמים (אנדרו ג׳ונסון ב-1868, ביל קלינטון ב-1999 ודונלד טראמפ בינואר 2020) לא היה רוב כזה, אם כי במקרה הראשון חסר קול אחד בלבד. לעומת זאת, אם הרשעה מושגת, הסנאט יכול להשית עונש מכאיב מאוד ברוב פשוט.

אם דונלד טראמפ יורשע, הסנאט יוכל לאסור עליו לחזור ולכהן במשרה פדרלית כלשהי. החלטה כזאת תסתום את הגולל על האפשרות שטראמפ ישוב ויתמודד על הנשיאות ב-2024.

הדמוקרטים יטלו לידיהם את השליטה בסנאט ב-20 בינואר. הם יוכלו לערוך את המשפט מיד, אבל יש ספק ניכר ביחס ללוח הזמנים. במקרים קודמים, הסנאט הקדיש את כל זמנו לתהליך השפיטה, היכול להתארך כדי ימים אחדים, או אפילו שבועות. משפטו של ביל קלינטון ארך חמישה שבועות.

מצב עניינים כזה עלול לנטרל את הסנאט, ולהסב נזק ממשי לממשל החדש. הסנאט לא יוכל לאשר מינויים לקבינט ולשורה של כהונות פדרליות חשובות אחרות, כולל שגרירים. הסנאט גם לא יוכל לעסוק בחקיקה. תיתכן נוסחת עבודה, שתאפשר לסנאט לחוקק בבוקר ולשפוט אחר הצהריים. אבל היא תחייב הסכמה דו-מפלגתית רחבה, ולא ברור אם הסכמה כזאת תינתן.

בסנאט יש מספר רפובליקאים העשויים לתמוך בהרשעת הנשיא. למרבה העניין והחשיבות, אחד מהם הוא המנהיג הוותיק של הסיעה הרפובליקאית, הסנאטור מיץ׳ מקונל, שהפך בשבועות האחרונים מבעל ברית נאמן של הנשיא למבקר חריף. אבל כדי להרשיע, 16 רפובליקאים יצטרכו להצביע נגד טראמפ. גם אם מעמדו הציבורי של הנשיא נחלש בעקבות התקפת תומכיו על גבעת הקפיטול לפני שבוע, הוא עדיין רב כוח בתוך המפלגה, ויש ספק ברור אם יימצאו ששה-עשר.

הפורמט של משפט הסנאט הופך את כל הסנאטורים לחבר מושבעים. הם יאזינו לתשעה קטגורים, שבית הנבחרים ישגר אליהם. דונלד טראמפ ימנה כנראה פרקליטים פרטיים, ושמותיהם של רודי ג׳וליאני ושל אלאן דרשוביץ חוזרים ומוזכרים. את המשפט ינהל נשיא בית המשפט העליון ג׳ון רוברטס.

עדיין מוקדם מאוד להניח הנחות על הפוליטיקה של המשפט הזה. הדמוקרטים בבית הנבחרים מאמינים שלא הייתה להם ברירה, והם לא יכלו להניח לנשיא להתחמק מאחריות למה שכתב האישום מתאר כ"הסתה למרד". הרפובליקאים לא הציגו חזית משותפת.

אחת ממנהיגותיהם הבכירות, ליז צ׳ייני, צירת קונגרס ממדינת וייאומינג, מס׳ 3 במידרג המפלגתי, הצביעה לטובת אימפיצ׳מנט. היא בתו של סגן הנשיא לשעבר דיק צ׳ייני. אפילו מנהיג הסיעה, קווין מקארתי מקליפורניה, אף כי התנגד לעצם האימפיצ׳מנט, הכריז כי הנשיא נושא באחריות למאורעות השבוע שעבר. אחרים נקטו קו תקיף של הגנה על הנשיא ושל התקפה על מניעי הדמוקרטים ועל התנהגותם.

את הנאום המרכזי נשאה יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי רבת הכוח. היא קראה לעמיתיה לאמץ "את התרופה החוקתית, אשר תבטיח את הרפובליקה מפני האיש הזה, אשר גמר אומר להרוס את הדברים היקרים ללבנו, אלה הקושרים אותנו זה לזה. הוא חייב ללכת. נובעת ממנו סכנה ברורה ומיידית לארצנו האהובה".

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny