הזרקת ערך: גיל אגמון קנה את ורידיס לפי 1.4 מיליארד שקל ורוצה להנפיק בשווי הגבוה פי 3

בדלק רכב של אגמון מבקשים להציף ערך מהיר מההשקעה בורידיס, העוסקת בתחומי איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה, לפי שווי של כ-4 מיליארד שקל • במהלך תשולב הצעת מכר של בעלי המניות הכוללים גם את קרן תש"י והראל

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

חברת דלק רכב מצטרפת לגל ההנפקות בבורסה ומבקשת להנפיק לציבור את החברה הבת ורידיס אחזקות, שעוסקת בתחומי איכות הסביבה, התפלת המים והאנרגיה. השווי המבוקש, להערכת גורמים בשוק, צפוי לנוע בין 3.5 מיליארד שקל ל-4.5 מיליארד שקל. במקביל, הכריזה דלק רכב על חלוקת דיבידנד של 93 מיליון שקל, שיחולק בפועל בתחילת חודש מארס.

מהלך ההנפקה של ורידיס צפוי לכלול הן גיוס הון כנגד הנפקת מניות חדשות והן הצעת מכר של מניות קיימות מצדם של בעלי השליטה בה. בתגובה להודעה על ההנפקה המתוכננת, זינקה היום מניית דלק רכב בכ-9% ושווי החברה בבורסה טיפס ל-3.1 מיליארד שקל, על רקע ההערכה כי היא צפויה ליהנות מרווח הון משמעותי מהנפקת ורידיס.

דלק רכב מחזיקה כיום ב-70% ממניות ורידיס, אותן רכשה ביולי 2018 תמורת 990 מיליון שקל ולפי שווי של 1.4 מיליארד שקל. באותו מועד רכשה גם חברת הביטוח הראל 10% ממניות ורידיס לפי אותו השווי, כאשר יתרת המניות (20%) מוחזקות בידי קרן תשתיות ישראל (תש"י) שרכשה אותן עוד קודם לכן.

עיקר פעילותה של ורידיס מתמקד בתחום איכות הסביבה. בתחום זה עוסקת ורידיס באיסוף, מיון, הטמנה וטיפול בפסולת מעורבת (ביתית ותעשייתית), וכן בשריפה של פסולת אורגנית מסוכנת. פעילות האנרגיה של ורידיס כולל החזקה ב-20% בתחנת הכוח או.פי.סי רותם שבמישור רותם, ואילו פעילות התפלת המים של ורידיס כוללת החזקה ב-50% ממתקן ההתפלה באשקלון וב-59.5% מחברת שירותי התפעול וההחזקה של מתקן ההתפלה.

את רכישת ורידיס ב-2018 ביצעה דלק רכב במטרה לגוון את פעילותה ולהרחיבה לתחומים נוספים, וזאת לאור אי הוודאות בטווח הבינוני-ארוך בתחום הרכב. עד לאותה רכישה התמקדה דלק רכב רק בתחום הרכב, בו היא פעולת באמצעות החברה הבת דלק מוטורס.

דלק רכב נשלטת בידי גיל אגמון, שמכהן גם בתפקיד המנכ"ל שלה. לתפיסתה של הנהלת דלק רכב, לפעילותה של ורידיס יש פוטנציאל ממשי להתפתחות והתרחבות, בזכות המגמות העולמיות והמגמה בישראל לקידום הגנת הסביבה, הפחתת הזיהום והגנה על משאבי טבע, וכן הפעילות בתחומי איכות הסביבה והתשתיות הסביבתיות.

"מדניות הממשלה והמשרד להגנת הסביבה בשנים האחרונות משקפת מגמות אלו, ובאה לידי ביטוי ברגולציה בישראל, המעודדת ותומכת בפיתוח פעילויות שונות בתחומי הפעילות האמורים. הקבוצה שואפת להרחיב את פעילותה בתחומי הפעילות של ורידיס, תוך יישום הידעה והניסיון שצברה ורידיס ושילוב טכנולוגיות חדשניות, זאת במקביל לייעול וחיזוק הפעילות הקיימת", כתבה דלק רכב בדוחותיה הכספיים לסיכום 2019, שהתפרסמו במארס 2020.

את רכישת השליטה בחברת ורידיס רכשה דלק רכב באמצעות הלוואות בהיקף של כ-900 מיליון שקל. נכון לחודש מארס 2020 עמדה יתרת החוב בגין הרכישה על 629 מיליון שקל.

פעילותה של ורידיס מיוצגת באמצעות שלושה מגזרים שונים בדוחותיה של דלק רכב. בתשעת החודשים הראשונים של 2019, רשם תחום איכות הסביבה של ורידיס הכנסות של 597 מיליון שקל ורווח מגזרי של 64 מיליון שקל.

תחום האנרגיה של ורידיס ייצר בתקופה זו הכנסות של 46 מיליון שקל ורווח מגזרי של 17 מיליון שקל, ואילו תחום התפלת המים ייצר רווח מגרי של 15 מיליון שקל. נכון לסוף ספטמבר 2020 עמד ההון העצמי של ורידיס על כ-1.19 מיליארד שקל.

את ורידיס מנהל המנכ"ל אילן בן סימון, שעלות שכרו בשנת 2019 עמדה על 1.925 מיליון שקל. בתפקיד יו"ר החברה מחזיק בעל השליטה גיל אגמון.

בנוסף לרווח הצפוי מהנפקת ורידיס, צפויה דלק רכב לרשום בחודשים הקרובים רווח הון מהותי נוסף מרישום חברת אינוויז (Innoviz) בנאסד"ק, באמצעות מיזוג עם חברה ריקה מפעילות שהקומה למטרת רכישה (SPAC). על-פי מידע שפרסמה אינוויז היא צפוי לגייס במסגרת המהלך סכום של כ-350 מיליון דולר, כאשר השווי המוערך על ידה לרישום למסחר הינו 1.4 מיליארד דולר.

דלק רכב השקיעה בשנים האחרונות סכום של 12 מיליון דולר באינוויז במספר סבבי גיוס, ונכון לסוף ספטמבר 2020 החזיקה דלק רכב ב-4.58% ממניות אינוויז שנרשמו בספרים לפי שווי של 55 מיליון שקל. כך ששווי המניות שבידי דלק רכב אמור לזנק לאחר השלמת ההנפקה לכ-200 מיליון שקל ולייצר לדלק רכב רווח של כ-145 מיליון שקל.