עיריית ירושלים אישרה את תוכנית מתחמי שגרירות ארה"ב בבירה

מדובר בשני מתחמים נפרדים - האחד כולל את מבנה מלון דיפלומט לשעבר בשכונת ארנונה, והשני במתחם מחנה אלנבי לשעבר בדרך חברון

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: יוסי זמיר
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: יוסי זמיר

ימים אחדים לפני סיום כהונתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שפעל לקידום מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים, החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ירושלים לאשר את התוכנית (תב"ע) למתחמי שגרירות ארה"ב בבירה.

התוכנית, שנערכה על-ידי האדריכל יגאל לוי, מציעה את הרחבת הבנייה במתחם הקיים היום בשכונת ארנונה לגודל של 50 אלף מ"ר והקמה של מתחם נוסף במחנה אלנבי, הממוקם בין הרחובות חנוך אלבק, דניאל ינובסקי ודרך חברון, בגודל של 60 אלף מ"ר. בכל אחד מהמתחמים יהיו מבני משרדים, מגורים וביטחון לעובדים.

בשנת 2003 רכשו האמריקאים מדובי שיף את המגרש שנמצא דרום מערבית למלון דיפלומט. מדובר ב-24 דונם שעליהם בנו האמריקאים מבנה קונסוליה חדש, שהחליף את הקונסוליות של שייח ג'ראח והקל את הלחץ על זו שברחוב אגרון. את מבנה הקונסוליה החדש תכנן משרד האדריכלים מן-שנער. הבנייה לא הושלמה מעולם, והקונסוליה שנפתחה במקום בשנת 2010, היא רק חלק קטן מהקומפלקס, או ליתר דיוק, מבנה המבואה. התוכנית החדשה מבשרת כנראה שהבנייה תושלם בעתיד הקרוב.

בשנת 2014 רכשו האמריקאים מדובי שיף גם את שטחו של מלון דיפלומט, שפולש מעט אל מעבר לקו הירוק. בשנת 1988 הוצא למלון דיפלומט צו סגירה, וב-1991, כשהחלה העלייה מאתיופיה ומברית-מועצות לשעבר, נשכר המלון על-ידי משרד הקליטה, שהפך אותו למעון לעולים חדשים ואחר-כך לבית אבות.

כך או כך, מעיריית ירושלים נמסר כי בכל הנוגע למלון דיפלומט, ובסיכום עם נציגי השגרירות, הוחלט כי המבנה לא יפונה עד למציאת פתרון ראוי לדיירי המבנה.

שטח מחנה אלנבי הוחכר לאמריקאים בשנת 2003 על-ידי רשות מקרקעי ישראל. מדובר ב-31 דונם.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, מסר: "אני סבור כי הצעד הנוסף של העצמת מתחמי השגרירות בירושלים והמשך העברתה לבירה הוא סנונית ראשונה לנציגויות נוספות שיעתיקו את מקומן לבירה. השגרירות במתחם אלנבי צפויה להיבנות על ציר הרכבת הקלה ולהגביר את פיתוחה של העיר למען תושביה, וזאת בהמשך לתוכנית-האב בתלפיות שאושרה זה מכבר".