אנרג'יאן תשקיע כ-150 מיליון דולר בפיתוח מאגר כריש צפון

החברה הודיעה כי אושרה החלטת ההשקה הסופית (FID) בפרויקט פיתוח מאגר כריש צפון, בהיקף של כ-150 מיליון דולר • גז טבעי צפוי להתחיל לזרום מהמאגר במחצית השנייה של שנת 2023

מתיוס ריגס,מנכ"ל חברת אנרג'יאן / צילום: חן גלילי
מתיוס ריגס,מנכ"ל חברת אנרג'יאן / צילום: חן גלילי

חברת אנרג'יאן החליטה לפתח את מאגר כריש צפון. החברה הודיעה הבוקר (ה') כי אושרה החלטת ההשקה הסופית (FID) בפרויקט פיתוח מאגר כריש צפון, בהיקף של כ-150 מיליון דולר.

מאגר כריש צפון הוא קטן ביחס למאגרי תמר ולוויתן. בחברה מציינים כי דוח משאבים שהופק בנובמבר האחרון ע"י המעריך החיצוני M&D כלל הערכה לפיה היקף המשאבים במאגר עומד על כ-bcm 32 ו-34 מיליון חביות קונדנסט (נוזלים).

הפקת הגז תיעשה באמצעות חיבור (Tie Back) המאגר למתקן הטיפול הצף של אנרג'יאן. מתקן הטיפול ימוקם במרחק של כ-90 ק"מ מן החוף וישמש להפקה וטיפול במאגר כריש - מרחק של כ-5.4 ק"מ בלבד מתגלית כריש צפון.

באנרג'יאן מעריכים כי גז טבעי יופק ממאגר זה במחצית השנייה של שנת 2023.

התגלית בכריש צפון הוכרזה בחודש אפריל 2019 , לאחר השלמת קידוח אקספלורציה מוצלח על ידי אנרג'יאן.  שדה כריש כולו נמצא במרחק של כ-90 ק"מ מערבית למפרץ חיפה ובעומק של 1,700 מטר. 

סך עתודות הגז של אנרג'יאן בישראל מוערכות בכ-99 BCM וסך עתודות הקונדנסט בכ-82 מיליון חביות, כמות כוללת השווה ל-698 מיליון חביות שווה-נפט (mmboe).

חברת אנרג'יאן מחזיקה ברישיונות הפקה ובפרויקטים בישראל, ביוון ובים האדריאטי. אנרג'יאן נכנסה לשוק הישראלי בשנת 2016, עם רכישת רישיונות הפיתוח למאגרים כריש ותנין. בחודש מרץ 2018 קיבלה החברה החלטת השקעה סופית לפיתוח פרויקט הדגל שלה, מאגרי הגז הטבעי כריש-תנין. הפקת הגז ממאגר כריש צפויה להתחיל בחודשים הקרובים.

החברה חתומה על הסכמים למכירה של Bcm 7.4 (שנתי) של גז טבעי לשוק הישראלי, כאשר הסכמים עתידיים צפויים להתמקד הן בשוק המקומי והן בשווקי ייצוא מרכזיים באזור. בנוסף, מחזיקה החברה בתשעה רישיונות חיפוש נוספים במים הכלכליים של ישראל וברישיונות נוספים לחיפוש ביוון ובמונטנגרו.

עוד הודיעה אנרג'יאן, כי אתמול חתמה עם הבנקים ג'י פי מורגן ומורגן סטנלי, על הסכם הלוואה בסך 700 מיליון דולר לתקופה של 18 חודשים. ההלוואה תשמש, בין היתר, למימון פיתוח כריש צפון, למימון עסקת רכישת האחזקות של קרן קרוג'ן בחברה הבת אנרג'יאן ישראל, עליה דיווחה החברה לאחרונה, להשקעות נוספות בפרויקט כריש וכן לצורך קידוח אקספלורציה נוסף של החברה בתחילת 2022.

במקביל, הגיעה אנרג'יאן אתמול להסכמות עם המלווים הקיימים שלה למימון פיתוח כריש בדבר הארכת מועד פרעון של ההלוואה בסך 1.45 מיליארד דולר ב-9 חודשים מדצמבר 2021 לספטמבר 2022. באנרג'יאן סבורים, כי שילוב ההלוואה לעיל עם המימון הקיים לאחר הארכת מועד הפירעון, יעניק את הזמן והגמישות לייעול אופטימלי של מבנה ההון לטווח ארוך של אנרג'יאן ישראל בהתאם לתנאי השוק.

מתיוס ריגס , מנכ"ל אנרג'יאן, ציין כי "החלטת ההשקעה בפיתוח התגלית בכריש צפון, בהיקף של bcm 32, תתרום ליציבת אספקה של גז טבעי למשק האנרגיה הישראלי, לצד הפחתת פליטות משמעותית - זאת כתוצאה ממעבר מפחם לגז טבעי".