כמעט שנה לתוך המשבר, העמותות עדיין מחכות לכסף ממשרד האוצר

בחודש אוגוסט האחרון, הצליחו העמותות בעזרת ועדת הכספים בכנסת להשיג מימון של 100 מיליון שקל לקרן מיוחדת שהוקמה עבורן, אך עד היום הכסף לא הועבר לעמותות

ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות
ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות

כמעט שנה לתוך משבר הקורונה, והעמותות עדיין מתקשות לקבל את כספי הסיוע שהובטחו להן על ידי משרד האוצר. בחודש אוגוסט האחרון, הצליחו העמותות בעזרת ועדת הכספים בכנסת להשיג מימון של 100 מיליון שקל לקרן מיוחדת שהוקמה עבורן, ואמנם, עד היום, הכסף לא הועבר לעמותות. עד עתה, מקרן הסיוע הממשלתית שהוקמה בגובה של כ-153 מיליון שקל, חולקו רק 16 מיליון, כאשר חלק ניכר מהסכום הגיע מקרנות פילנתרופיות - ולא מהממשלה.

"שוב לא סופרים אותנו. מושכים אותנו מאוגוסט עם קרן הסיוע הזו", אומר רון ברקאי, מנכ"ל "מנהיגות אזרחית", ארגון הגג של העמותות. "חלק מהעמותות נמצאות בסכנת סגירה, אחרות מצמצמות כוח אדם. הן זקוקות לכסף הזה כדי לשרוד את המשבר".

בינתיים, הכסף כאמור מתקשה לעבור את הצינורות הביורוקרטיים, והעמותות נאלצות למצוא פתרונות ביניים. למעשה, העמותות נאלצו להיאבק גם עבור הכסף שכבר הובטח להן, רק לפני מספר חודשים. בראשית המשבר, הוקמה קרן סיוע בגובה 200 מיליון שקל עבור המגזר השלישי. ואמנם, בשל סיכום בין השרים, 160 מיליון שקל הועברו מהקרן למשרד התרבות והספורט למימון נזקי הקורונה וסיוע לעולם התרבות והספורט.

לאחר שנותרו העמותות עם סכום קטן של 40 מיליון שקל ועוד 13 מיליון שקל שנתרמו על ידי קרנות פילנטרופיות, הן פנו לכנסת, שם הצליחו להשיג 100 מיליון שקל לקרן שחלקה הניכר כאמור הועבר למשרד התרבות והספורט. כלומר, בסופו של דבר, 153 מיליון שקל אמורים היו לזרום לחשבונות הבנק של העמותות ולאפשר להן מרווח נשימה בתקופה שבה הן נדרשות יותר מכל לסייע לציבור הישראלי המצוי במשבר.

לא צופים שיועברו יותר מ-10 מיליון שקל מקרן הסיוע

ואמנם, 100 מיליון השקלים עדיין לא הוקצו לעמותות, שעד כה קיבלו רק 16 מיליון שקל מהקרן שהוקמה עבורן ונשענת גם על 13 מיליון שקל של כספי פילנתרופיה. "רק בדצמבר, אחרי שלחצנו מאוד שדברים יתקדמו, פורסם החוק להערות הציבור, והתהליך תם ב-17 בדצמבר", אומר ברקאי. "ואז, אמרו לנו שאנחנו צריכים להמתין לשינוי חוק יסודות התקציב ומשק המדינה, כי ללא השינוי - אי אפשר לקדם את הקרן. אנחנו 15 יום לאחר מעבר החוק, והקרן עדיין לא נפתחה עבור העמותות. עכשיו אומרים שמטמיעים את הערות הציבור. אני מאוד אופתע לגלות שמשהו משתנה בעקבות התהליך הזה".

חשוב להדגיש; הסכום היחיד שהוקצה עד כה מקרן הסיוע לעמותות באמצאות קופה משותפת עם הארגונים הפילנתרופיים, איננו פתוח לכלל העמותות אלא רק לארגוני רווחה, תחת מגבלות תנאי סף נוקשים, המשאירים מחוץ למעגל ארגונים רבים. בסוף פברואר, אמורה הקרן להקצות סכום נוסף במסגרת הפעימה השנייה, אך בשל התנאים, לא צופים ב"מנהיגות אזרחית" שמהקרן יועברו לטובת העמותות יותר מ-10 מיליון שקל. זאת, לצד עמותות שהצליחו לקבל סיוע במסלול העסקים של רשות המסים (מאז פרוץ המשבר ועד היום, 1,748 עמותות קיבלו סיוע דרך מסלול המענקים של רשות המסים, בסכום כולל של 120,891,055 שקל).

העמותות נכנסו למשבר הקורונה כאשר הן סוחבות על גבן כמעט שנתיים ללא תקציב מדינה, בהן תקציבים ופרוייקטים רבים הוקפאו. ברקאי מדגיש שכעת, העמותות מתוחות עד הקצה וזקוקות להליך חלק ומהיר יותר מול המדינה, כדי שיוכלו להשאיר את הראש מעל המים עד לסיום המשבר. "ראינו השבוע כתבות על קשישים שלא מקבלים חיסונים. הארגונים הם אלו שיודעים לסגור את הקצוות. אבל כשהארגונים עצמם מתמודדים עם הקשיים, קשה להם לגרום לדברים לקרות בתוך משבר כל כך גדול", הוא אומר. "הסכנה הגדולה היא פיטורים של אלפי עובדים. אנחנו עדיין בתקציב המשכי, ולקראת הקיץ עלולים להיות במצב רע מאוד, אם עדיין לא תהיה ממשלה ולא יהיה תקציב. אנחנו עם היד על החמצן כל הזמן. אי אפשר לבנות תוכניות עבודה, וגם הכסף שהבטיחו לא מגיע. קרן ה-100 מיליון שקלים מאפשרת אוויר לנשימה, ולא צבועה לפרוייקטים ספציפיים, כך שהיא יכולה להקנות מרחב לארגונים בזמן הזה כדי להחזיר אנשים מחל"ת ולשמר את הפעילות".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הנושא מצוי בטיפול וצפוי להיות מועבר לחתימת השר בימים הקרובים".