בוטל כתב האישום נגד תנ"צ גיא ניר, יימשך ההליך נגד רפ"ק צ' שהתלוננה נגד ניצב ריטמן

חזרת התביעה של תנ"צ גיא ניר מהאישום אושרה, אך המשטרה מבקשת להמשיך את ההליך המשמעתי נגד רפ"ק צ', אשר התלוננה על הטרדה מינית ע"י ניצב רוני ריטמן • ביה"ד קבע כי המשך הדיון בעניינה ושמיעת הראיות יימשכו ב-1 במרץ

תת-ניצב גיא ניר / צילום: עינת לברון, גלובס
תת-ניצב גיא ניר / צילום: עינת לברון, גלובס

משטרת ישראל ותנ"צ גיא ניר הודיעו לבית הדין המשטרתי למשמעת כי הגיעו להסכמה לפיה כתב האישום נגד תנ"צ ניר יבוטל. ראש ההרכב השופט (בדימוס) חנן אפרתי אישר היום (ה') את חזרת התביעה מהאישום. עם זאת המשטרה מבקשת להמשיך את ההליך המשמעתי נגד רפ"ק צ', אשר הוטרדה מינית על-ידי ניצב רוני ריטמן. בית הדין קבע כי המשך הדיון בעניינה ושמיעת הראיות יימשכו ב-1 במרץ 2021.

החלטת המשטרה לסגת מכתב האישום פורסמה לראשונה בגלובס עוד בדצמבר 2019. אז פרסמנו כי לאחר סאגה משפטית של ארבע שנים, המשטרה החליטה לחזור בה מכל הסעיפים של כתב האישום המשמעתי שהוגש נגד תת-ניצב גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין לשעבר, ועוזרתו דאז, רב-פקד צ'.

בדצמבר 2019 פרסמנו כי לגלובס נודע כי במהלך הדיון בבית הדין למשמעת בחודש שעבר, הציע ראש ההרכב, השופט חנן אפרתי, כי בין היתר בשל התמשכות ההליך ועינוי הדין לנאשמים, התיק יופנה לגישור אצל נשיאת בית הדין לערעורים של בית הדין למשמעת לצורך סיום ההליך בהסכמה. בהמשך להצעת השופט אפרתי, המשטרה פנתה והציעה לסנגורי הנאשמים לסגור את ההליך כולו בהסכמה ובמחיקה מוחלטת של כל סעיפי האישום נגדם. על-פי המתווה, שתוכנו הועבר ללשכת השר לביטחון פנים והגיע לידי גלובס, המשטרה תחזור בה מכל סעיפי האישום נגד השניים. רב-פקד צ' תמשיך לכהן במשטרה כפי שהיא עושה גם בימים אלה, ואילו תת-ניצב ניר יפרוש בספטמבר 2020 לאחר שירות של 30 שנות שירות במשטרה".

אלא שבעקבות הפרסום בגלובס, המשטרה חזרה בה מההסכם שבועיים לאחר מכן. במכתב שנשלח על-ידי ראש חטיבת התביעות תת+ניצב דדו זמיר לסנגורו של ניר עו"ד איציק כהן, הוסברה ההחלטה שלא ליישם את ההסכם אליו הגיעו הצדדים, כיוון שלטענת המשטרה תנ"צ ניר הדליף את ההסכמות. "התנהלות מרשך חרגה, חריגה קיצונית, מהחובה על הצדדים למשא ומתן - לנהלו בתום-לב".

כעת, שנה לאחר מכן - המשטרה ותנ"צ ניר שוב הגיעו להסכמות, כתב האישום נגד ניר בוטל והוא פרש מן המשטרה.

עם זאת כאמור, כתב האישום המשמעתי נגד רפ"ק צ' ימשיך להתנהל. העבירות המשמעתיות שינוהלו נגדה עוסקות בגידופים שאמרה צ', לטענת המשטרה, על שוטרות אחרות. כמו כן, רפ"ק צ' מואשמת כי התבקשה לעבור בדיקה ביטחונית חוזרת (פוליגרף), אולם גררה רגליים ולא ביצעה את בדיקת הפוליגרף במשך שנה וחצי.

ראש ההרכב הקודם, סגן נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, השופט עודד מודריק, התבטא במהלך הדיונים ואמר כי לדעתו מדובר בבזבוז משאבים והפרזה בחומרת המעשים המיוחסים לשניים. על אישום ההתבטאויות שאינן הולמות שיוחסו לרפ"ק צ' אמר מודריק כי מדובר בסעיף תמוה שמוזר שהמשטרה מתעקשת להגיש בגינו כתב אישום. לדברי מודריק, נראה כי התביעה חיפשה מן היקב ומן הגורן כדי לגבש את האישום והוא המליץ לתביעה לחשב מסלול מחדש. בעניין הסעיף העוסק באיחור במילוי שאלון בדיקה ביטחונית חוזרת, התבטא השופט כי הוא "...מציב סימן שאלה על הטעם להגשת סעיף האישום ".

התנהגות שאינה הולמת שוטר

בדצמבר 2015 הודיע מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך כי החליט להוציא את תת-ניצב גיא ניר לחופשה כפויה, בשל חשדות לעבירות משמעת מצדו ומצד פקודתו רב-פקד צ'. כאמור כתב האישום מייחס לקצינים התנהגות שאינה הולמת שוטר, בכך שעל-פי הנטען תת-ניצב ניר שהה מספר רב של פעמים בביתה של רב-פקד צ' הכפופה לו, וכן השניים לא הקפידו על החתמת כרטיס נוכחות ביחידות המשטרה בהן מותקן שעון נוכחות, ובכך פעלו בניגוד לנוהל מערכת נוכחות. נגד רב-פקד צ' הוגש כאמור אישום נוסף בגין כך שהתעכבה בביצוע בדיקת פוליגרף תקופתית וכן בעקבות מספר פעמים בהם דיברה בצורה לא נאותה על שוטרות אחרות.

כאמור, רפ"ק צ' נאלצת בנוסף להתמודד עם סיפור אישי קשה, לאחר שהעידה כי הייתה קורבן לעבירות מין כאשר הוטרדה מינית על-ידי ניצב רוני ריטמן, אשר מח"ש המליצה להגיש נגדו כתב אישום בגין עבירות אלה. לאחר מאבק עיקש שניהלה בבג"ץ נגד החלטתו של אלשיך להשאיר את ריטמן בתפקידו כמפקד להב 433, נכפה על המפכ"ל אלשיך, שגיבה את ריטמן, לנקוט נגדו צעדים משמעתיים, אך הוא הסתפק בנזיפה. בחודש מאי 2018, בעקבות התערבות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, הודיע ריטמן על פרישתו מהמשטרה.

איגוד מרכזי הסיוע יצא להגנת צ' ובמכתב מטעמו נטען כי "מאז מילאה רב-פקד צ' את חובתה האזרחית ומסרה את עדותה במח"ש נגד ניצב ריטמן, כאמור בניגוד לרצונה ואך מאחר שנדרשה לעשות כן, היא חווה מסכת ארוכה ומשפילה של רדיפות, התנכלויות, רמיסה והוקעה כללית על-ידי משטרת ישראל והעומדים בראשה".

את המכתב מסיים האיגוד באמירה כי צ' הפכה שעיר לעזאזל של המערכת. "אין ספק כי הגיעה העת לשים קץ למסכת הייסורים שעוברת רב-פקד צ' מצד מקום עבודתה והעומדים בראשו, בין היתר על-ידי ביטול הקובלנה המשמעתית נגדה. לפיכך, אנו קוראות לך להורות באופן מיידי על ביטול הקובלנה המשמעתית נגד רב-פקד צ', אשר הפכה שעיר לעזאזל של המערכת".

עו"ד איציק כהן, ב"כ של תנ"צ גיא ניר מסר בתגובה: "תנ"צ ניר ואנוכי שמחים על ההתקפלות המפוארת של משטרת ישראל. מתחילת הדרך, היה ברור לנו, כי התיק הזה שנתפר בתפרים גסים, יסתיים בלא כלום - ויוכח כי תנ"צ ניר פעל ללא דופי בכל שנות שירותו . יש להצר על כך כי גורמים במשטרת ישראל, הפועלים משיקולים זרים, משכו את ההליך המופרך הזה במשך חמש שנים עד שהאמת יצאה לאור.

"ההליך התפור הזה, הינו תולדה של סיכול ממוקד מצד קצינים בכירים באגף החקירות והמודיעין בניצוחו של אלשיך. העובדה כי למרות הכול, גורמים במשטרה ממשיכים במסע הציד נגד רפ"ק צ' באמצעות המשך ניהול ההליך הזה נגדה, היא תעודת עניות למשטרת ישראל, בזבוז משווע של מליוני שקלים מקופת המדינה ופגיעה קשה באמון הציבור. תנ"צ ניר מאמין ומקווה כי המפכ"ל המיועד והשר לבט"פ ישימו סוף לעוול קשה שהחל על-ידי אלשיך".

ממשטרת ישראל נמסר: "ההליכים נגד תנ"צ (בדימ') גיא ניר בוטלו בהסכמת הצדדים, מאחר שפרש לגמלאות וחדל להיות שוטר, וזאת על-פי הוראות החוק הקבועות עקרון זה. רפ"ק צ' עדיין משרתת במשטרה ולכן העילה החוקית לביטול כתב האישום לא חלה לגביה. מה גם, שחלק ניכר מסעיפי האישום בהם נאשמת רפ"ק צ' אינם חופפים לסעיפי האישום של תנ"צ (בדימ') גיא ניר, וחלקם כלל לא בוצעו במסגרת יחסי כפיפות בין מפקד לפקוד".