"בתור חברה רווחית עם צמיחה כמו של פלייטיקה, אנחנו במקום נורמלי"

מייסד ומנכ"ל פלייטיקה, רוברט אנטוקול, אומר בריאיון ל"גלובס" לאחר ההנפקה המוצלחת: "אם היו שואלים אותי לפני עשר שנים לא הייתי אומר שאני רואה את עצמי מתראיין ממיאמי לכל כלי התקשורת. היום אני אומר שאנחנו רוצים להיות חברת המשחקים הגדולה ביותר בעולם"

שנת 2021 נפתחה עם ההנפקה הגדולה ביותר שיצאה מישראל עד כה - חברת הגיימינג פלייטיקה, שתכננה לגייס בנאסד"ק לפי שווי של 9 מיליארד דולר, זכתה לביקושים גבוהים והונפקה בשווי גבוה יותר - כ-11.1 מיליארד דולר.

את ההנפקה הובילו החתמים קרדיט סוויס ומורגן סטנלי, והחתמים הנוספים היו סיטיגרופ, גולדמן זאקס, UBS, בנק אוף אמריקה, Baird, Cowen, סטיפל ו-וודבוש.

בעוד שהחברה כיוונה למחיר של 22-24 דולר למניה, המחיר בהנפקה נקבע על 27 דולר. בסופו של דבר, החברה עצמה הנפיקה פחות מניות מהמתוכנן (18.5 מיליון לעומת 21.7 מיליון) וגייסה כ-500 מיליון דולר, בעוד שבעלי השליטה, קונסורציום סיני, מכרו יותר מניות מהמתוכנן, בתמורה לכ-1.38 מיליארד דולר.

לאחר המכירה נותר בעל השליטה עם החזקה של 79.2% ממניות פלייטיקה, בשווי נוכחי של 8.83 מיליארד דולר, זאת כ-4 שנים לאחר שרכש את החברה בתמורה ל-4.4 מיליארד דולר. החברה נוסדה בשנת 2010 על-ידי רוברט אנטוקול, המנכ"ל, ואורי שחק. לאחר ההנפקה מחזיק אנטוקול במניות בשווי 270 מיליון דולר.

איך ההרגשה שהחברה שאתה מוביל הפכה להנפקה הגדולה ביותר שיצאה מישראל?

אנטוקול: "קודם כל, קשה לי עדיין להתרכז בתחושות שלי, אנחנו עוברים תהליך בפעם הראשונה, נפגשנו עם המון משקיעים ואני עוד מנסה לעכל את הפידבקים המדהימים שקיבלנו, על פלייטיקה ובכלל על תעשיית ההייטק הישראלית. הדברים קורים מאוד מהר, ואנחנו אף פעם לא התמקדנו בלחלום אלא בלעשות. יש לנו בארץ 1,000 עובדים, כוח אדיר. הישראליות מאוד חשובה לי, וגם המשקיעים מסתכלים עלינו כעל חברה ישראלית. זו גאווה גדולה".

איך היה תהליך ההנפקה?

"נחסכה ממני ההסתובבות האינסופית כי פגשתי אלפי משקיעים בזום. יש יתרונות וחסרונות - המגע האישי חסר, אבל מצד שני, זה העולם היום, שהשתנה בשנה האחרונה ואנחנו זורמים עם השינויים. זה לא משהו שאני אוהב, במיוחד בחברה כמו פלייטיקה שמבוססת על יצירתיות ועבודה יחד. זה יישמע אולי מוזר, אני בתוך התהליך אבל כבר חושב קדימה, ורוצה כבר לחזור לארץ להיפגש עם המשפחה, ועם העובדים למרות שזה קשה כי כולם עובדים מהבית".

מה המשקיעים שאלו אתכם, על אילו נקודות הם התמקדו?

"חלק מהמשקיעים באמת הופתעו מיציבות הצמיחה של פלייטיקה בעשר השנים האחרונות, ורצו לדעת איך היא תמשיך לצמוח. זו שאלה שתמיד שאלו אותי, גם כשצמחנו שנתיים, ארבע שנים או שמונה שנים. המשקיעים התמקדו בצמיחה, לאן פלייטיקה יכולה לגדול, מהן המטרות לטווח קצר ולטווח ארוך".

מה ענית להם? מהם מנועי הצמיחה?

"יש לפלייטיקה שלושה מנועי צמיחה עיקריים: הראשון הוא צמיחה אורגנית של המשחקים שלנו, שצומחים כבר עשר שנים, ויש לנו road map חזק ובריא. השני הוא רכישות, כשעד עכשיו עשינו שבע רכישות, ועכשיו כחברה בורסאית יש לנו יותר כוח ואנחנו יכולים להיות יותר אגרסיביים בנושא. השלישי הוא הטכנולוגיה שפיתחנו, שכוללת את כל הידע והניסיון והפיצ'רים שפיתחנו ב'קופסה' אחת, זו טכנולוגיה ייחודית לחברה והיא מנוע צמיחה מטורף. המשקיעים היו ממש בהלם מזה".

למה הנפקתם פחות מניות מהמתוכנן, ובעלי השליטה מכרו יותר?

"קודם כל, הביקוש היה רב מאוד. פלייטיקה מכרה מה שהיא הייתה צריכה למכור, בזה התמקדנו. כמובן שבעלי המניות חופשיים לעשות מה שהם רוצים, אבל אנחנו התמקדנו במה שרצינו לגייס".

תיארת לעצמך בעבר שתגיעו לשווי כזה בהנפקה?

"לא".

איך אתה מסביר את זה? השוק נדיב במיוחד?

"אני באמת לא מומחה גדול לשוק ההון, אבל בתור חברה רווחית עם צמיחה כמו של פלייטיקה, אנחנו במקום רגוע ונורמלי. יש תעשיות שמשתוללות ויש חברות שלא הרוויחו בחיים דולר, אבל אנחנו חברה רווחית, יציבה, צומחת - כיף להשקיע בחברה כזאת, אתה לא משקיע בחלום אלא במציאות".

איך נראה היום שוק הגיימינג?

"השוק השתנה מאוד בשנים האחרונות. פעם, חברות שפיתחו משחקים למובייל היו קטנות ובלי יותר מדי טכנולוגיה וכוח אדם. היום הן הרבה יותר גדולות, טכנולוגיות, החזון הוא אחר. פעם היה קל להשיק משחק, היום הרבה יותר קשה. פעם לא היית צריך מיליוני דולרים להשקה ויכולת להשיק מהגראז'. העולם התפתח. אני חושב שההנפקה של פלייטיקה תהיה game changer כי זו חברה מאוד מבוססת טכנולוגיה. תמיד מסתכלים על ישראל כעל מקור לסייבר או טכנולוגיות אחרות, ופתאום באה חברה צעירה, רעננה, משחקים מבוססי טכנולוגיה ועובדים מהיחידות המיוחדות. זה צובע את התעשייה בצבע אחר".

איפה תהיו בעוד כמה שנים?

"אם היו שואלים אותי לפני עשר שנים לא הייתי אומר שאני רואה את עצמי מתראיין ממיאמי לכל כלי התקשורת. היום אני אומר שאנחנו רוצים להיות חברת המשחקים הגדולה ביותר בעולם. פלייטיקה אף פעם לא הייתה חזקים בראיונות לתקשורת ולא חיפשתי שהשם שלי יופיע בתקשורת, אני מתמקד בעשייה ומלמד את העובדים לכוון ולשאוף גבוה".