למרות לחצי הרשימה המשותפת: ראשי הרשויות הערביות יפגשו עם נתניהו כמתוכנן

ראשי הרשימה המשותפת ואישים אחרים בחברה הערבית טענו כי ראש הממשלה מנצל את ראשי הרשויות לצרכיו הפוליטיים • בפגישה ישתתפו יו"ר הוועד מודר יונס, ראש עיריית ערערה ועימו צוות ראשי הרשויות האחראי על סוגיית האלימות • חמישה מראשי הערים הודיעו כי יחרימו את הפגישה

בנימין נתניהו במתחם חיסוני קורונה קופת חולים כללית טירה / צילום: תומר אפלבאום - הארץ
בנימין נתניהו במתחם חיסוני קורונה קופת חולים כללית טירה / צילום: תומר אפלבאום - הארץ

ועד ראשי הרשויות הערביות הדף לחצים מצד הרשימה המשותפת והחליט לקיים פגישה שתוכננה למחר (א') עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית האלימות בחברה הערבית והתכנית למיגור. ראשי המשותפת ואישים אחרים בחברה הערבית טענו כי נתניהו מנצל את ראשי הרשויות לצרכיו הפוליטיים.

חמישה מראשי הערים והרשויות ובהם סח'נין, עראבה וטירה הודיעו שיחרימו את הפגישה. בצהריים הוחלט כי הפגישה תתקיים וישתתפו בה יושב ראש הוועד מודר יונס, ראש עיריית ערערה, ועימו צוות ראשי הרשויות האחראי על סוגיית האלימות.

בהודעת ועד ראשי הרשויות נאמר שהפגישה נקבעה לפני מספר שבועות לבקשת הוועד, ובתמיכתו של יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, ולאחר ש"תופעות האלימות והפשיעה הגיעו לשיא חדש שלא ניתן לסבול או לשתוק לגביו". ראשי הוועד דחו את הניסיונות לשוות לפגישה הקשר פוליטי.

שני אירועים סולחה בסוף השבוע

בתוך כך, כמה מראשי הרשימה המשותפת ובהם היושב ראש איימן עודה, חברי הכנסת אחמד טיבי, מנסור עבאס, מטאנס שחאדה וכן סגן השר פטין מולא מהליכוד, השתתפו היום בטקס סולחה המוני שהתקיים בכפר כאבול, בניגוד להנחיות הקורונה. על האירוע דווח לראשונה בגלי צה"ל ומאות משתתפים גדשו אולם בכפר, לטקס שניעד להפסיק סכסוך אלים בין חמולות בכפר.

רבים מבין המשתתפים לא עטו מסיכות כנדרש והישיבה באולם הייתה ללא ריחוק. אחד מחברי הכנסת שהשתתפו במפגש אמר כי האירוע נועד להפסיק רצף של אלימות ולמנוע פגיעה בחיי אדם. אנחנו ועלים במקומות שבהם המשטרה מגלה אזלת היד והמטרה כאן הייתה חשובה במיוחד. הוא הודה שההגבלות לא נשמרו אך אמר כי הכרוז ביקש מהאנשים כל העת לעטות מסיכות. עוד אמר כי המשטרה הייתה מודעת למאמצים להשגת הסולחה ולאירוע שסיכם אותה.

במשטרה הכחישו כל קשר לאירוע ומסרו כי הוא יבדק ואם יהיה צורך הוא יטופל.

בד בבד גם בכפר מנדא אורגנה סולחה, בנוכחות המשטרה, בין שתי החמולות המסוכסכות מזה זמן, זידאן ועבד אלחלים. בשבוע האחרון חלה הסלמה באירועים בין המשפחות שכללה ירי זיקוקים, קטטות המוניות וידויי אבנים אל כלי רכב.

בהודעה משותפת מטעם שתי המשפחות נכתב: "לאחר פגישתנו המוצלחת הלילה - הסכמנו להפסיק את האלימות על כל צורותיה. שני הצדדים פונים לכל הצעירים משתי המשפחות לדבוק בהסכם במלואו, ואנו מורים לכולם שלא לפרסם או לכתוב שום פרסום פוגעני שהוא. ועדת הפיוס תעקוב אחר ישום הסולחה".

מנגנון הסולחה בישובים הערבים מופעל על ידי ראשי הציבור, במקרים של מאבקים בין משפחות ולעיתים קובע פיצויים או תשלומים אחרים בין הניצים. עם זה הסולחות לא מגינות על אזרחים בעימותים עם ארגוני פשע, הקורים לרוב על רקע הלוואות בשוק האפור.