אותרו 4 מקרים נוספים של הווריאנט הדרום אפריקאי של הקורונה בישראל

ארבעת המקרים החדשים מגיעים מאיחוד האמירויות • עד כה אותרו בסך הכל 12 מקרים של הווריאנט הדרום אפריקאי של הקורונה בישאל • מצב התחלואה מוסיף להיות קשה - אתמול אומתו מעל 8,000 חולים חדשים ברחבי הארץ

בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון  / צילום: דוברות בית החולים רבין
בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון / צילום: דוברות בית החולים רבין

משרד הבריאות מעדכן על התפשטות הווריאנט הדרום אפריקאי בישראל; במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות אותרו באמצעות תהליך ריצוף 4 מקרים נוספים עם הווריאנט הדרום אפריקאי. סך הכל אותרו עד כה בישראל, 12 מקרים, מהווריאנט הדרום אפריקאי.

4 המקרים שאותרו, הגיעו מאיחוד האמירויות והיו חיוביים בבדיקה ראשונה בנתב"ג. משרד הבריאות אמנם ביקש מהממשלה להפוך את איחוד האמירויות למדינה אדומה לפני יותר מחודש, אך בסופו של דבר ההחלטה התמהמה ולא מעט ישראלים שחזרו מהאמירויות התגלו כחולי קורונה, מבלי שחובת בידוד הוטלה עליהם. מבין החולים שחזרו מחו"ל בשבועיים האחרונים, כשליש חזרו מדובאי, וכ-15% מטורקיה.

משרד הבריאות עושה ניטור אקטיבי של וריאנטים המתגלים בעולם ועלולים להוות סכנה לבריאות הציבור. לאחרונה דווח על וריאנט מברזיל שהתגלה גם ביפן בחוזרים מברזיל. גם בוריאנט זה קיימות מוטציות שעלולות להיות משמעותיות מבחינת קצב הדבקה. כמו בווריאנטים הבריטי והדרום אפריקאי, נבדקת עמידות החיסון מפניו. בשבוע שעבר, עדכן משרד הבריאות את ועדת החוקה של הכנסת כי בתחילת דצמבר 3%-2% מהמאומתים שנבדקו לווריאנט הבריטי בישראל נשאו אותו, ובסוף דצמבר- מעל 50%.

התחלואה מוסיפה להיות גבוהה

התחלואה בישראל מוסיפה להיות גבוהה. אתמול (ו') אומתו 8,013 חולים חדשים ברחבי הארץ. 1,082 חולים מאושפזים במצב קשה, ואילו 3,943 נפטרו מאז פרוץ המגפה. בתוך כך, מחר יחלו קופות החולים לחסן את בני ה-45+. עד כה, חוסנו 2,027,835 בני אדם במנת החיסון הראשונה, ו-205,579 בני אדם במנת החיסון השנייה.

לפי ניתוח חוקרי האוניברסיטה העברית המנטרים בחודשים האחרונים את תחלואת הקורונה, טרם ניכרת השפעה מהותית של תהליך החיסון, וישנו צפי לעלייה משמעותי בעומס בבתי החולים בימים הקרובים. הקלה, אמנם, צפויה עד סוף החודש.
לפי החוקרים, נמשכת מגמת העלייה בתחלואה. ייתכן שהחלה מגמת התייצבות בתחלואה, ומגמה זו יחד עם חיסון האוכלוסייה צפויים להוביל להתחלת שיפור בתחלואה הקשה היומית במהלך שבוע הבא.

קצב התמותה האיץ לאחרונה, כאשר סיכויי התמותה עלו והזמן הממוצע לתמותה מאשפוז במצב קשה התקצר. המשמעות היא שמספרי החולים במצב קשה באשפוז צפויים להמשיך לעלות משמעותית בימים הקרובים, ולהגיע לשיא רק לקראת סוף החודש.

זמן השיא תלוי ביכולת לשמר את איכות הטיפול הנוכחית. לפי החוקרים, לא ניתן בשלב זה לדעת בוודאות לגבי הצורך בהארכה משמעותית של הסגר או בצורך בחיזוקו, אך החוקרים ממליצית להיערך להארכת הסגר הנוכחי לפחות בשבוע. עד ל-21.1, ניתן יהיה לוודא ירידה משמעותית בנדבקים מתוך אוכלוסיות שהתחסנו בימים הקרובים.