החסימה שהטילו טוויטר ופייסבוק על טראמפ וחשבונות אחרים נושאת פירות

על פי מחקר שפורסם בוושינגטון פוסט, כמות המידע השגוי ברשת בנוגע לתוצאות הבחירות בארה"ב ירדה ב-73% מאז חסימת טראמפ ב־8 בינואר

דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

כמות המידע השגוי המופץ ברשת ירדה משמעותית מאז שהנשיא נחסם מהרשתות הגדולות - כך עולה ממחקר של חברת Zignal Labs. על פי המחקר, כמות המידע השגוי המופץ ברשת לגבי הבחירות ירדה ב־73% בשבוע שלאחר החלטת טוויטר לחסום את טראמפ.

לאחר שהנשיא דונלד טראמפ שלהב ברשתות חברתיות את המפגינים שצבאו על גבעת הקפיטול ב־6 בינואר, כמה פלטפורמות כלל טוויטר, פייסבוק, סנאפצ'ט ואחרות החליטו לחסום את הנשיא. התוצאה? על פי המחקר החדש שפורסם בשבת ב"וושינגטון פוסט" - ירידה מידית בהפצה המקוונת של מידע בלתי נכון על הבחירות.

המטרה של מהלך זה ומהלך מקביל של חסימת חשבונות שהזינו וניזונו מקונספירציות של הימין הקיצוני הייתה להמעיט בכמות הדיסאינפורמציה ברשת, וכעת נראה שמטרה זו הושגה בהצלחה. לא רק שקצב הפצת המידע השגוי הואט, המחקר מצביע על כך שדיון על הנושאים בעטיים החליטו המפגינים להסתער על גבעת הקפיטול הצטמצם בממדיו.

"נמצא שהשימוש בתגיות המקושרות לגבעת הקפיטול גם הוא הצטמצם מאוד", נכתב ב"וושינגטון פוסט". "אזכורים של התגית #FightforTrump, אשר שימשה באופן נרחב בפייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ורשתות חברתיות אחרות בשבוע שלפני העצרת, ירד ב־95%. השימוש בתגיות #HoldTheLine והביטוי 'מצעד למען טראמפ' גם הם ירדו ביותר מ־95%".

טראמפ השתמש בחשבון להפצת שקרים

הטענות המרכזיות נגד חסימת טראמפ הייתה שעל אף שהפיץ תיאוריות קונספירציה, פגע באנשים ספציפיים ופרסם מידע שגוי ושקרי בטוויטר וברשתות אחרות, יש חשיבות בפרסום הדברים כי מדובר בנשיא ארה"ב; וכן שהרשתות החברתיות מחזיקות בידיהן כוח רב מדי כאשר הן קובעות ומחליטות למי יינתנו זכות הדיבור וחופש הביטוי - שתי זכויות יסוד בחברה דמוקרטית - מבלי שהן נבחרו באופן דמוקרטי.

אך קו מחשבה זה נעשה בעייתי יותר בשבועות שאחרי שטראמפ הפסיד בבחירות. אז הפוסטים שהעלה התמקדו יותר ויותר בהפצת שקרים הקשורים לבחירות ש"נגנבו ממנו" ועל שלהוב הפגנות. השיא הגיע ב־6 לינואר בעצרת "לעצור את הגניבה" שהתרחשה זמן קצר לפני שהמפגינים צעדו לכיוון גבעת הקפיטול.

נקודת השבירה של טוויטר והאחרות, כך נראה, הגיעה לבסוף בימים שלאחר האלימות כאשר במקום לגנות את המפגינים טראמפ השתמש בשפה כפולה - גינה והגן. "אלה הדברים והאירועים שקורים כאשר ניצחון מוחץ בבחירות נלקח באופן כל כך מרושע וחף מטקסיות", כתב בטוויטר עוד בטרם פונו המפגינים מגבעת הקפיטול.

כאשר צייץ יומיים לאחר מכן כי הוא אינו מתכוון להגיע להשבעת ביידן, חשבונו נחסם וטוויטר פרסמה כי את הציוץ הזה פירשו חלק מתומכיו כ"עידוד לאלה ששוקלים פעילות אלימה שההשבעה תהיה מטרה 'בטוחה' מפני שהנשיא לא יהיה נוכח".

לעומת טוויטר, פייסבוק השעתה את חשבון הנשיא בינתיים רק עד קץ כהונתו.