ספגה אש משורטיסט: מניית למונייד צנחה לאחר הנפקה של כ-800 מיליון דולר

במסגרת ההנפקה מכרו מחזיקים בחברת הביטוח הדיגיטלי, בראשות המנכ"ל דניאל שרייבר וקבוצת הראל, מניות בכרבע מיליארד דולר

דניאל שרייבר + שי וינינגר - למונייד lemonade / צילום: שלומי יוסף
דניאל שרייבר + שי וינינגר - למונייד lemonade / צילום: שלומי יוסף

סוף שבוע סוער עבר על מניית למונייד: חברת הביטוח הדיגיטלי הודיעה ביום חמישי על תמחור ההנפקה המשנית שלה, וזמן קצר לאחר מכן ספגה אש משורטיסט מוכר - אנדרו לפט מ-Citron Research.

בתגובה לשני האירועים נפלה מניית למונייד בניו יורק ב-16.4% בשני ימי המסחר האחרונים, למחיר המשקף לחברה שווי של כ-8.4 מיליארד דולר. המחיר הנוכחי של המניה, כ-148 דולר, נמוך ב-10.5% מהמחיר שנקבע בהנפקה המשנית - 165 דולר, וגבוה ב-409% ממחיר ההנפקה הראשונית של למונייד שבוצעה בחודש יולי - 29 דולר.

במסגרת ההנפקה המשנית של למונייד, החברה הנפיקה 3.3 מיליון מניות חדשות וגייסה סכום של כ-545 מיליון דולר (526 מיליון דולר נטו), כאשר הסכום עשוי לגדול בהמשך בכ-119 מיליון דולר ברוטו, בהנחה שהחתמים בהנפקה יממשו את האופציה שניתנה להם לרכוש מניות נוספות במחיר ההנפקה תוך 30 יום.

במקביל, בעלי מניות בחברה מכרו בהנפקה כ-1.5 מיליון מניות למונייד, בשווי כולל של כ-252 מיליון דולר. בין בעלי המניות שמכרו מניות בהנפקה נמצא גם המנכ"ל והמייסד המשותף דניאל שרייבר, שמכר מניות תמורת 49.5 מיליון דולר, ונותר עם מניות בשווי נוכחי שמתקרב ל-400 מיליון דולר.

המייסד המשותף הנוסף, שי וינינגר המכהן כמנהל הטכנולוגי, לא מכר מניות בהנפקה ונותר עם החזקה בשווי של כ-500 מיליון דולר, וכך גם בעלת המניות הגדולה בלמונייד, סופטבנק (SoftBank) שמחזיקה ב-19.9% לאחר ההנפקה.

בעלי מניות אחרים שהשתתפו בהצעת המכר כוללים את קרן General Catalyst שמכרה מניות בתמורה ל-85.1 מיליון דולר וירדה להחזקה של 3.4% ממניות החברה, בשווי כ-305 מיליון דולר; וכן הראל ביטוח, שרכשה מניות למונייד תמורת 30 מיליון דולר ב-2019, מכרה את רובן הגדול תמורת 75.7 מיליון דולר ונותרה עם החזקה זניחה בשווי של פחות מ-3 מיליון דולר.

למונייד , שנוסדה ב-2015, עוסקת בתחום הביטוח תוך התבססות על טכנולוגיות ביג דאטה ובינה מלאכותית. היא נהנית מהמעבר המואץ לדיגיטל בכל תחומי החיים על רקע מגפת הקורונה, מה שעשוי להסביר את הזינוק העצום במנייתה מאז ההנפקה ביולי.

אלא שלא כולם משוכנעים שזה השווי ההוגן לחברה: כאמור, השורטיסט אנדרו לפט מ-Citron Research צייץ בטוויטר כבר ביום ההנפקה כי "סיטרון מכירה בכך שזו שנה קשה לשורטיסטים, אבל למונייד היא משהו מיוחד... זה הולך חזרה ל-100 דולר".

לאחר מכן העלה לפט סרטון שבו הוא מסביר מדוע לדבריו הרשויות האמריקאיות צריכות לבדוק את למונייד. בסרטון אמר לפט כי מעבר לזה שהמניה יקרה - עם מכפילים גבוהים יותר משל מניות כמו זום או טסלה, ועם מחיר יעד ממוצע של 85 דולר על-ידי האנליסטים בוול סטריט - היא אינה חברת טכנולוגיה אלא חברת ביטוח ("לכל החברות יש אפשרות לצ'ט, זה מגוחך") ואף שהיא מדברת על השפעה חברתית היא לא עושה זאת, לדבריו. אגב, לפט טעה כשציין בסרטון שלו שוינינגר מכר מניות למונייד, אף שלא עשה זאת.

המלחמות בטוויטר החלו עוד קודם לכן, כשוינינגר צייץ בשבוע שעבר נגד האתר Seeking Alpha ואמר כי רוב התוכן השלילי נגד למונייד נכתב על-ידי "שורטיסטים רנדומליים שמנסים להוריד את המניה באמצעות טקטיקות הפחדה" ומתפרסם באתר. מאוחר יותר מחק וינינגר את הציוץ וכתב בציניות: "אתם צדקתם, אני טעיתי. כנראה קמתי על הצד הלא נכון".