הותר לפרסום: אמיר ברמלי חשוד בסחיטה באיומים של בנו של השופט כבוב

ברמלי, שהורשע בהונאת משקיעים מהגדולות שנראו בישראל, חשוד בניסיון לסחוט את בנו של השופט חאלד כבוב כדי להשפיע על משפטו ולהביא לפסילתו • על החקירה הוטל צו איסור פרסום גורף שהוסר היום • באי-כוחו של ברמלי יבקשו לפסול את השופט כבוב וטוענים: "הוא מכחיש בתוקף שסחט"

אמיר ברמלי בבית המשפט / צילום: איל יצהר
אמיר ברמלי בבית המשפט / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: איש העסקים אמיר ברמלי, שהורשע בהונאת משקיעים מהגדולות שנראו בישראל, חשוד בסחיטה באיומים של השופט חאלד כבוב בניסיון להשפיע על המשפט ולהביא לפסילתו של השופט.

צו איסור הפרסום שהוטל על פרטי החקירה הוסר בעקבות עתירת גלובס וגופי תקשורת נוספים.

החקירה נפתחה לפני כחודש במפלג הונאה תל אביב, בעקבות תלונה שהגיש במשטרה בנו של השופט כבוב, ואליד כבוב, עורך דין במקצועו. על-פי החשד, ברמלי רקם תוכנית על-מנת להביא לפסילת השופט כבוב שהרשיע אותו באוקטובר 2020.

במסגרת החקירה עלה כי גורמים מטעמו של ברמלי, השוהה במעצר, העבירו מכתבים לבנו של השופט כבוב, שבהם נטען כי במהלך המשפט, ועוד בטרם ניתנה הכרעת הדין, היה ברמלי בקשרים עסקיים עם הבן.

עוד עלה מחקירת המשטרה כי ברמלי ניסה לייצר ראיות לקשר עסקי עם הבן, באמצעות פגישה עם הבן, שזה התכוון לעניין אותו במיזם עסקי שבו עוסק ברמלי. ברגע שבנו של כבוב הבין כי ברמלי קשור לעניין - הוא עזב את המקום.

יודגש כי מהחקירה עלה כי אין כל הוכחה לקשר עסקי בין הבן לברמלי, וכי מדובר בטענות כוזבות לקשר כזה.

ניסיון למצג-שווא

על-פי החשד, ברמלי ביקש ליצור מצג-שווא לקשרים עסקיים קודמים עם בנו של השופט, על-מנת להשפיע על המשפט ולהביא לביטול הכרעת הדין המרשיעה, או לחילופין לפסילת השופט מלגזור את דינו.

ברמלי נחקר ושהה בתנאי מעצר ימים לצורך החקירה, במסגרת מעצרו עד תום ההליכים. לאחר סיום חקירתו נאסר עליו ליצור קשר עם בני משפחתו של השופט. החקירה בנושא עודנה נמשכת.

כך או כך, ברמלי צפוי לפנות באמצעות הסנגוריה הציבורית לשופט כבוב בבקשה שיפסול את עצמו מלגזור את דינו. לדברי עורכי הדין גיא עין צבי ומיכל עורקבי מהסנגוריה הציבורית, "אמיר מכחיש בתוקף שסחט או ביצע כל עבירה אחרת כלפי עורך דין כבוב. לטענת אמיר, הוא קיים קשר עסקי ממושך עם עורך דין כבוב. בקשר עסקי זה השתתפו מעורבים נוספים, שזהותם ידועה למשטרה. בנסיבות הגשת התלונה על-ידי עורך דין כבוב, בשילוב נסיבות נוספות, אמיר סבור כי יש להעביר את שמיעת המשך התיק הפלילי נגדו בפני שופט אחר".

פרקליטות מיסוי וכלכלה צפויה להתנגד לבקשת הפסילה, מאחר שאין ראיות כי לברמלי היה קשר עסקי ממושך עם בנו של השופט. כאמור, בחקירה עלה כי מדובר בטענות כוזבות. לכן אין חשש ממשי למשוא-פנים, ואין הצדקה לפסילת השופט, ששומע את התיק מאז 2016. קבלת הבקשה עלולה להביא לכך שברמלי ייצא נשכר מהתנהלותו, ובכך הדבר יעודד נאשמים לפעול נגד השופט הדן בעניינם במטרה להביא לפסילתו.

עורכי הדין התפטרו

סוגיה נוספת מעניינת העולה היא התפטרותם של עורכי דינו של ברמלי שניהלו את הליך ההוכחות. עם פתיחת החקירה הודיעו השניים כי אין באפשרותם להמשיך ולייצגו. הסנגוריה הציבורית טענה בדיון השבוע כי עורכי הדין "לא יכולים לייצג מסיבות הקשורות ביחסים שאני לא מעוניינת להיכנס אליהם". השופט כבוב הופתע מהדברים, מאחר שעורכי הדין לא ביקשו מבית המשפט להשתחרר מהייצוג, ובהתאם לא קיבלו אישור כפי שדורש החוק.

פתיחת החקירה הובילה לדחיית הדיון בטיעון לעונש בחודש אחרון, כך שחלפו שלושה חודשים מאז ניתנה הכרעת הדין. בדיון השבוע הביע השופט כבוב את עמדתו לפיה הגיע העת לסיים את התיק. "ההליך המשפטי מתנהל משך פרק זמן לא קצר, כאשר בית המשפט וגם הפרקליטות והסנגוריה הקדישו מאות שעות דיונים תוך שמיעת עשרות רבות של עדים אם לא יותר מכך. ראוי כבר לסיימו, בייחוד כאשר כבר ניתנה הכרעת דין. לטעמי, לא מתקיימת נסיבה המצדיקה דחייה נוספת". מדברים אלה גם ניתן גם להסיק כי אין בכוונת השופט לפסול את עצמו לאחר שתוגש בקשת הסנגוריה לפסילתו.

משפטו של ברמלי החל בשנת 2016, אולם הוא שוחרר ונעצר מחדש באוגוסט 2020 בעקבות חקירה חדשה שנפתחה נגדו ברשות ניירות ערך. על-פי החשד, ברמלי ניצל את האמון בו שניתן עם שחרורו כדי לבצע עבירות נוספות דומות לאלה שיוחסו לו בהליך העיקרי - בהן עבירות לפי חוק ניירות ערך ועבירות מרמה. כן התברר לרשויות האכיפה כי הוא נערך על-מנת להימלט מהכרעת הדין בעניינו, ולכן הוא נעצר עד תום ההליכים. החקירה החדשה עודנה נמשכת על-ידי רשות ניירות ערך. באוקטובר 2020 ברמלי הורשע על-ידי השופט כבוב בהונאת כ-550 משקיעים בהיקף של 340 מיליון שקל תוך הבטחות-שווא.

הדילמה שעומדת כעת בפני מערכת המשפט היא האם לאפשר לכבוב לגזור את דינו של מי שניסה לסחוט אותו - או להעביר את גזר הדין לשופט אחר, ואז בעצם לתת לברמלי לצאת נשכר מהפשע הנוסף שלפי החשד ביצע. 

הונאת הענק של ברמלי: 550 משקיעים נפלו בפח

אמיר ברמלי הורשע באוקטובר 2020 בהונאת כ-550 משקיעים בהיקף של 340 מיליון שקל באמצעות קבוצת רוביקון קרן סלע תוך הבטחות-שווא. "התרשמותי היא שמדובר באדם חריף ושנון, בעל אישיות עוצמתית שהילך קסמים על סביבתו, בעל יכולת שכנוע מרשימה, מניפולטיבי והתחמק ממתן תשובות ענייניות", כתב שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, על ברמלי, במסגרת הכרעת הדין.

הכרעת הדין מפרטת כיצד גייס ברמלי מאות מיליוני שקלים מהמשקיעים כשהוא מספר סיפורי מעשיות על הצלחת ההשקעות תוך שילוב מפתה בין ריבית גבוהה לסיכון נמוך. הוא הציג למשקיעים מצג לפיו כספיהם ישמשו כהלוואות לטווח קצר, הלוואות ביניים (מזנין), הניתנות לעסקים כדי לסייע להם בנטילת אשראי מבנקים ומוחזרות בחזרה תוך 72 שעות.

על בסיסי ההתחייבויות, שוכנעו כ-550 משקיעים להשקיע את כספם. בניגוד להתחייבות למשקיעים, כספם שימש את ברמלי לרכישת מגוון רחב של חברות פרטיות, להלוואות והשקעות שונות. ברמלי עשה בכספים כבשלו ופעל בשיטת הפירמידה כדי לשלם למשקיעים את הריביות ועשה שימוש בכספי משקיעים חדשים להעברת התשלומים. בית המשפט קבע כי לא הוצג אפילו מקרה אחד שבו העניקה הקרן הלוואת הון למשך 72 שעות.

חמש שנים אחרי שרשות ניירות ערך החלה לחקור את החשד שברמלי, הבעלים לשעבר של קבוצת רוביקון וקרן קלע, מגיוס כספים במרמה, הרשיע כבוב את ברמלי בהונאה בהיקף עצום של 340 מיליון שקל. ברמלי הורשע, בין היתר, בעבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גיוס כספים ללא תשקיף ועבירות הלבנת הון. 

*** חזקת החפות: אמיר ברמלי הורשע בהונאת משקיעים . החקירה בחשד לסחיטה באיומים עודנה נמשכת, הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.