נתניהו: "בימים הקרובים נציג תוכנית למלחמה בפשיעה ובאלימות במגזר הערבי"

בפגישת זום בה השתתפו יותר מ-20 ראשי רשויות, הבטיח רה"מ כי התוכנית הממשלתית למיגור הפשיעה תוצג בקרוב • נתניהו קרא לציבור הערבי להתחסן: "החיסונים שהבאתי והבאנו הם לכל אזרחי ישראל - ליהודים וערבים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לראשי הרשויות הערביות כי יציג בימים הקרובים את התוכנית הממשלתית למיגור האלימות והפשע בחברה הערבית. בפגישת הזום השתתפו יותר מ-20 ראשי רשויות, אף שהיו קריאות להחרמתה.

הפורום הראשוני שהיה אמור להיפגש עם נתניהו מנה שמונה מהם, אך 13 נוספים ביקשו להצטרף. "הצהרתי מיום כניסתי לתפקיד שאני ראש הממשלה של כולם", אמר נתניהו. "אני בטוח שנצליח גם כאן כי אנחנו יודעים להביא תוצאות. צריך להביא את החברה הערבית למקום שמגיע לה. המשימה שלנו היא למגר את הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. זה חלק מהביטחון הלאומי שלנו ואני מתייחס לנושא הזה כצורך לאומי.

"בימים הקרובים נציג תוכנית ענק למלחמה בפשיעה ובאלימות במגזר הערבי, עם הרבה מאוד משאבים. אנחנו מבינים שזהו צורך לאומי. אני מחויב לזה, ואתם שותפים איתי וכל שרי הממשלה. כל הציבור בישראל תומך בזה. אני נחוש להשיג את המטרה יחד אתכם, הרבה יותר מהר ממה שאתה חושבים. ארגוני הפשע והפושעים - ראו הוזהרתם!"

נתניהו התייחס גם לנושא החיסונים וקרא לציבור הערבי לצמצם את פער החיסונים מכלל הציבור: "החיסונים שהבאתי והבאנו הם לכל אזרחי ישראל - ליהודים וערבים, לכולם. יש פיגור בחיסון בחברה הערבית. אני יודע שיש דעות קדומות ואנו מפזרים אותן יחד אתכם. אני מבקש מכם לפנות לתושבים שלכם ולקרוא להם ללכת ולהתחסן. זה להציל חיים. קראו לתושבים שלכם לבוא ולהתחסן, זה החוסן הלאומי של כולנו".

בפגישה השתתפו גם השר לביטחון הפנים אוחנה, המפכ"ל החדש רנ"צ שבתאי וחיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי שהיה מהמתווכים לקיום הפגישה.

מודר יונס, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, אמר כי החברה הערבית לא מאמינה שכל החלטה מחלחלת לכל הפקידים והשוטרים. "גם אם ראש הממשלה אמר שצריך למגר את האלימות - אנחנו לא רואים את זה בשטח. אנחנו צריכים החלטה שתגיע עד אחרון הפקידים והשוטרים. אנחנו שמחים על כל החלטה שתיתן תקציבים לרשויות המקומיות. 15% מתקציב הפיתוח של הרשויות, זה לא מספיק. אני בטוח שתדע להביא תקציב, על-מנת שלא נחזור אחורה. דרושה היום החלטה ברורה שתתחיל לפתור את בעיית האלימות". יונס התייחס לאמירת נתניהו בשבוע שעבר על העברת תקציב חלקי לטיפול באלימות.

הפוליטיקה והבחירות אולי ריחפו באוויר, אבל לא היה להן ביטוי מילולי בפגישה. נתניהו לא התייחס לרשימה המשותפת, אך אמר כי התוכנית תיושם בשיתוף פעולה מלא עם ראשי הרשויות.

התוכנית המדוברת עדיין לא גובשה במלואה. היא כוללת טיפול ברמות שונות - מבעיית האשראי החברה הערבית הגורמת לפניה לשוק האפור הנשלט על-ידי משפחות הפשע, וכן הקמת סיירות פיקוח עירוניות, פריסת מצלמות אבטחה, תגבור כוחות המשטרה והקמת עוד תחנות, טיפול בנוער במצוקה והקצאת כוח משימה ייעודי למלחמה במשפחות הפשע. עם זאת, הוחלט לאפשר למפכ"ל שנכנס לתפקידו היום ללמוד את התוכנית ולהכניס בה שינויים.

מעמותת יוזמות אברהם נמסר כי "פגישת נתניהו עם נציגות ועד ראשי הרשויות היא חשובה ביותר, אבל אחרי שנה שבה נרצחו כ-100 אזרחים ערבים, זה בגדר מעט מדי, מאוחר מדי. הציבור הערבי שבע מהבטחות, את ההבטחה לתוכנית 'תוך שבועיים' שמענו כבר בנובמבר.

"היה ראוי שעל בסיס העבודה המקיפה שנעשתה בריכוז הצוות במשרד רה"מ במשך למעלה משנה, תתקבל תוכנית מערכתית והוליסטית, שנותנת מענה גם להיבטים של שיטור ופשיעה וגם לגורמי העומק של התופעה, באופן מיידי. בדיוק כמו שממשלת ישראל הצליחה להביא מיליוני חיסונים כדי להגן עלינו, היא יכולה למצוא תקציב למיגור האלימות, וכל דבר אחר הוא בגדר מחדל."