ווליו בייס ומשקיעים נוספים גייסו 240 מיליון דולר לחברת בלנק צ'ק

קבוצת משקיעים בה חברה ווליו בייס הישראלית גייסה 240 מיליון דולר ל-SPAC בתחום הרפואי • החברה תחפש בישראל ובעולם השקעות בעיקר בתחומי הרפואה מרחוק והבריאות הדיגיטלית שכבר רושמות הכנסות

יאיר אפרתי, ווליו בייס  / צילום: עינת לברון
יאיר אפרתי, ווליו בייס / צילום: עינת לברון

קבוצת משקיעים בה שותף בית ההשקעות ווליו בייס הישראלי, הובילה בסוף השבוע האחרון גיוס של 240 מיליון דולר לחברת SPAC בשם Healthcare Capital Corp. החברה תחפש להשקיע בחברה אחת בתחום הביומד עם עדיפות לחברה בעלת הכנסות, כנראה בתחום הבריאות הדיגיטלית או הרפואה מרחוק. החברה תוכל להיות ישראלית או אמריקאית, אך בינתיים עוד לא התחיל החיפוש אחר החברות ולא סומנו מועמדות.

Healthcare Capital Corp החלה להיסחר בנאסד"ק ביום שישי. היא הונפקה על פי שווי המזומן בקופה שלה, ועלתה 2.6% ביום המסחר הראשון. חברת ההשקעה מנוהלת על ידי ד"ר דיוויד מילץ' האמריקאי, המשמש גם כיו"ר החברה, אשר היה בעבר גם משקיע בחברה הישרלאית אליום. עם מיזוג חברה פעילה לתוך ה-SPAC, הנהלת חברת המטרה תיקח על עצמה את ניהול החברה הנסחרת. את ההנפקה הוביל בנק ההשקעות בקנטור פיצג'רלד.

מכשירי ה-SPAC הפכו לפופולארים מאוד בשנה האחרונה על רקע תקופת הריבית האפסית. המשקיעים למעשה מקצים את הכסף לחברה נסחרת בלי לדעת מי החברה, אך תוך שהם סומכים על מנהלי ה-SPAC לבחור בתבונה. ה-SPAC יכול למשוך חברות מובילות, משום שאין צורך בהנפקה על פי תשקיף וכל תהליך הרואד שואו הכרוך בכך, ואין תלות מחלונות הנפקה ובמצב השווקים. החברה המתמזגת יודעת פחות או יותר מה יהיה הסכום בקופתה כאשר תחל להיסחר.

הסיכון מבחינת החברה הוא רק שהמשקיעים ב-SPAC יכולים למשוך את הכסף שלהם אם העסקה אינה מוצאת חן בעיניהם (ולהישאר עם מניות מסוימות בחברה שקיבלו חינם כחלק מהתמריץ להניח את הכסף ב-SPAC ללא תמורה בזמן שמנהלי ה-SPAC מחפשים את ההשקעה הראויה). אולם, לרוב בעלי ה-SPAC נערכים להחליף את המשקיעים שפרשו במשקיעים אחרים. אם הם חשים שרוב המשקיעים הקיימים ב-SPAC לא יאשרו את העסקה ולא ניתן יהיה לגייס לה גם משקיעים חדשים, הם יוותרו על העסקה. אם מצב השוק השתנה עד כדי כך שאי אפשר להביא עסקה טובה בתנאים הקיימים של ה-SPAC, ניתן גם לפרק אותו ולהחזיר למשקיעים את כספם.

ווליו בייס הינה בית השקעות נותן שירותים בתחום בנקאות ההשקעות, חיתום ויעוץ במיזוגים ורכישות ומקים גופי השקעה וקרנות ייעודיות כמו למשל השקעה בחברת דן תחבורה, קרן מימון תביעות משפטיות ועוד.

יאיר אפרתי מחברת ווליו בייס מסר: "מכשיר הספאק מאפשר לחברות בשלות אפשרות גיוס הון מהותי תוך קיצור זמנים גבוה יותר מבהנפקה ציבורית רגילה. הסכומים המגויסים לספאקים כעת שווים וגבוהים מבהנפקות ראשוניות רגילות. ווליו בייס שמחה להיות חלק מהצוות המייסד של הספאק".

דוגמאות ל-SPAC-ים עם קשר ישראלי שהיו בחדשות לאחרונה, הם למשל חברת NeroRX שהודיעה בדצמבר על כוונתה להתמזג לתוך השלד Big Rock Capital ונסחרת לפי מחיר מניה אשר מייצג לחברה הממוזגת, אחרי ההנפקה, שווי של 1.7 מיליארד דולר. נוירו RX מפתחת תרופה נגד דיכאון הנמצאת בניסויים קליניים מתקדמים וכן שותפה בפיתוח תרופה לטיפול בקורונה יחד עם חברת Relief השוויצרית.

חברת SPAC חדשה בה מעורבת קבוצת משקיעים ישראלים היא ION Acquisition Corp, שגייסה 225 מיליון דולר, סכום גבוה מן התכנון המקורי, בהובלת החתם Cowen &Co. את החברה מובילים המנכ"ל גלעד שני והיו"ר יונתן קולבר. שני הוא מנהל קרן ION קרוסאובר שלוקחת חברות בשלבי צמיחה מתקדמים ועוזרת להן להפוך לציבוריות, וקולבר הוא שותף בקרן ההשקעות ויולה, לשעבר מנכ"ל כור וכיום דירקטור במספר חברות ציבוריות, ובעל מניות מוביל בחברת הטכנולוגיה פייבר שהנפיקה את מניותיה בניו יורק אשתקד . חברה זו תתמקד בחיפוש השקעות בישראל.