הנציב רוזן: שי ניצן לא קבע שאבו אלקיעאן ביצע פיגוע, ואין כל קשר בין הטיפול בפרשה לתיקי נתניהו

נציב הביקורת על הפרקליטות דחה את טענות רה"מ לפיהן בכירי הפרקליטות קבעו כי יעקב אבו אלקיעאן ז"ל ביצע פיגוע מתוך רצון קונספירטיבי לפגוע בנתניהו • בהחלטה מתח רוזן ביקורת חריפה על מחלקת המשמעת של המשטרה שלא טיפלה בממצאים שהועברו אליה מהפרקליטות

נציב תלונות הציבור על הפרקליטים, השופט בדימוס דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
נציב תלונות הציבור על הפרקליטים, השופט בדימוס דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, דחה היום (ב') את טענות ראש הממשלה בנימין נתניהו מספטמבר האחרון, לפיה בכירי הפרקליטות קבעו כי יעקב אבו אלקיעאן ז"ל ביצע פיגוע מתוך רצון קונספירטיבי לפגוע בו (בנתניהו). רוזן קבע כי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן מעולם לא קבע כי מדובר בפיגוע, ואין כל קשר בין הטיפול בפרשת אב אלקיעאן לחקירות ראש הממשלה.

"עו"ד ניצן, לא קבע בשום פנים ואופן כי המנוח הוא מפגע. פרקליט המדינה דאז ציין בהחלטת הגניזה, כי לא ניתן לקבוע באם המנוח פגע בשוטרים באמצעות רכבו במכוון במסגרת "פיגוע", או שהפגיעה אירעה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב" כותב רוזן בהחלטתו.

רוזן התייחס להתבטאויות ראש הממשלה בעקבות פרסום התכתבויות פנימיות בין ראשי הפרקליטות בעקבותיהן אמר ראש הממשלה בספטמבר האחרון : "התברר כי בכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו (את המנוח - ד.ר.) למחבל כדי להגן על עצמם ורק כדי לפגוע בי... הפכו אותו למחבל רק כדי לפגוע בי... פרקליט המדינה אומר באימייל שלו שהם קוברים חקירות... מעוותים את האמת מסיבות פוליטיות לפי מה שנוח להם..."

הבדיקה נערכה לבקשת שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן, ובמסגרתה בחן רוזן את תכתובות המייל שהוחלפו בין ניצן לבין אורי כרמל, ראש מח"ש לשעבר, שפורסמו בתקשורת והובילו את נתניהו להתבטא נגד בכירי הפרקליטות. רוזן מציין כי כלל הגורמים המעורבים דחו את הטענה וגרסו כי היא מופרכת מהיסוד. רוזן מדגיש כי ההתכתבות של בכירי הפרקליטות מנובמבר 2017 נערכה בשלב בו טרם התקבלה החלטה אם המנוח היה מפגע כפי שנטען על-ידי מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך.

"מדובר בוויכוח מר משהו, על הדרך הנכונה בה ראוי להגיב להתבטאויותיו הקשות של המפכ"ל דאז וכי בכל מקרה ברור לחלוטין, כי אין כל קשר בין חילופי הדברים הנ"ל לתיקי ראש הממשלה, וממילא לא להכרעה כלשהי בנוגע לאותם תיקים. דברים אלה חרוטים בבירור בתכתובות, בהן לא מוזכר ראש הממשלה ו/או תיקיו ולו בשמץ קצת" קובע רוזן.

מדובר באירוע טראגי בו נהרג אבו אל קיעאן ז"ל בינואר 2017, כתוצאה מירי משטרתי, לאחר שהשוטרים חשדו כי מדובר בניסיון פיגוע דריסה. בתקרית נהרג גם השוטר ארז לוי ז"ל כתוצאה מפגיעת הרכב שבו נהג המנוח. גורמים במשטרה התעקשו כי מדובר בניסיון לפיגוע דריסה.

קרובי משפחתו של אבו אלקיעאן הגישו עתירה לבג"ץ יחד עם מרכז עדאלה והוועד הציבורי נגד עינויים בישראל בבקשה לבטל את ההחלטה לסגור את תיק החקירה, ולפתוח בהליכים פליליים נגד מי שאחראי לטענתם למותם הטראגי של יעקוב אבו אלקיעאן והשוטר ארז לוי באירועי אום אל חיראן לפני שלוש שנים .

ביקורת על מחלקת המשמעת של המשטרה

בהחלטה מתח רוזן ביקורת חריפה על מחלקת המשמעת של המשטרה שלא טיפלה בממצאים שהועברו אליה מפרקליטות המדינה ודרשו טיפול. לדברי רוזן "בבדיקה מקיפה של האירוע, נצטיירה תמונה עובדתית לפיה תוצאות האירוע נובעות נוכח התנהלות שוטרים וגורמים פיקודיים שנכחו בשטח. תמונה עובדתית זו מקבלת משנה חומרה נוכח הכשל המקצועי, לכאורה, של מספר חוקרי ימ"ר נגב שהיו מעורבים בחקירת האירוע, וביתר שאת, נוכח חשד סביר למסירת עדויות, שאינן אמת, במשטרה ובמח"ש".

לגישת רוזן, מדובר במצב שאין הדעת סובלת. "פרקליט המדינה מעביר לטיפול מחלקת משמעת אירוע, שאין כמעט חמור ממנו, ודבר לא נעשה. אין פוצה פה וזועק. מצב הדברים המתואר מחייב תיקון".

במח"ש טענו כי כי מחלקת המשמעת לא מחויבים לעדכן אותם בהחלטתה ולמרות זאת נעשו מספר פניות למחלקת המשמעת על-מנת לברר מה עלה בגורל התיק במישור המשמעתי, אולם לא התקבל מענה. בעקבות פנייתו של רוזן השיבה ראש מחלקת המשמעת במשטרה כי בדקה את ממצאים ולא מצאה כי יש מקום לנקוט בצעד משמעתי נגד מי מהשוטרים המעורבים.

רוזן המליץ לייצר נהלי עבודה תקינים בין מח"ש למחלקת המשמעת, לפיהם תחויב מחלקת המשמעת לעדכן את מח"ש בתוצאות הטיפול בהמלצותיה.

שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן כתב בטוויטר בעקבות ההחלטה כי "נתניהו עשה שימוש במוות טראגי של אזרח לצרכיו המשפטיים? די. לא יכול להיות. טוב שביקשתי בדיקה. טוב שהאמת יצאה לאור".

מטעמו של פרקליט המדינה לשעבר, עו"ד שי ניצן, נמסר כי "כפי שעולה בבירור מהחלטתו החדה והברורה של הנציב רוזן, ראש הממשלה שיקר במפגיע כאשר טען כי פרקליט המדינה לשעבר קבע שהמנוח אל חיאן, שנהרג בארועי אום אל חיראן, היה מחבל, וכי קביעה זו נועדה לפגוע בראש הממשלה. הנציב רוזן קבע כי פרקליט המדינה לשעבר מעולם לא קבע כי המנוח היה מחבל וכן הוסיף וקבע שלא היה שום קשר בין פרשת אום אל חיראן לתיקי ראש הממשלה. פרקליט המדינה לשעבר שמח כי הצדק יצא לאור, וכי נקבע בבירור כי ראש הממשלה השמיץ את עו"ד ניצן ללא שמץ יסוד". 

ממרכז עדאלה, שעתר עם הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל לבג"ץ כדי לבטל החלטת פרקליט המדינה לסגור את תיק מח"ש בעניינו של יעקוב אבואלקיעאן, נמסר: "מן המידע העולה בנימוקי החלטת הנציב, מצטיירת תמונה ברורה המעידה לכל הפחות על שורת כשלים חמורים בחקירת התנהלות המשטרה. באום אלחיראן נורה בידי שוטרים אדם חף מפשע, ונראה כי מנגנון שלם התגייס לא רק לטייח את המעשים, אלא גם להעליל על הקורבן שהוא טרוריסט. קשה להבין למה הפרקליטות גוררת אותנו לעתירה לבג"ץ, כאשר לכל בר-דעת ברור שעליה לרדת מן האילן הגבוה שעליו טיפסה, לפתוח מיידית את תיק החקירה ולהתנצל על העוול הנורא ועל אי-הצדק שנגרמו לאבו-אלקיעאן ולמשפחתו".