האם לפיד חיסל בזמנו את הרוב הגברי בצמרת האוצר?

יאיר לפיד מתגאה ברוב הנשי שיצר בצמרת האוצר: "כשנכנסתי לאוצר היו בין שבעת המנכ"לים שישה גברים ואישה. כשעזבתי היו ארבע מנכ"ליות ושלושה מנכ"לים" • יש לו על מה להתבסס • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: תמר מצפי, גלובס
יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: תמר מצפי, גלובס

מהליכוד עד כחול לבן, מהמשותפת עד ימינה, וגם ביש עתיד - כל הרשימות שמתכוונות להתמודד בבחירות הקרובות מונהגות בידי גברים. אבל היחלשות הייצוג הנשי ניכרת לא רק בדרג הפוליטי. בתוכנית "פגוש את העיתונות" הציגה רינה מצליח ליאיר לפיד צילום שלו לצד ראשי מפלגות אחרים, ושאלה מה לא בסדר בתמונה. לפיד ענה מיד שמופיעים בה רק גברים בגיל העמידה, ונזכר בסיפור. "כשנכנסתי למשרד האוצר, ביום הראשון הייתה ישיבה במין חדר ישיבות ענק עם פורמייקה מכוערת. וישבו שבעת המנכ"לים של משרד האוצר - שישה גברים ואישה אחת הייתה שם, מיכל עבאדי. כשעזבתי אחרי שנה ושמונה חודשים, היו ארבע מנכ"ליות ושלושה מנכ"לים. הפכתי את הפרופורציה".

הסיפורון הזה נשמע לנו מוכר. לפני שלוש שנים בדקנו ב"משרוקית" נוסח דומה קצת שונה לו שלפיד פרסם בפייסבוק. אז הוא טען שבתום כהונתו, "לראשונה אי-פעם היה רוב נשי בהנהלה הבכירה של האוצר". הוא הבהיר לנו גם לאילו תפקידים הוא מתכוון: המנכ"לית; החשכ"לית; הממונֶה על התקציבים, הממונֶה על השכר; הכלכלן הראשי; הממונָה על שוק ההון; והדוברת.

לפחות לשיטתו, לפיד מדייק: ערב כניסתו לאוצר במרץ 2013, רק אישה אחת איישה אחד מהתפקידים האלה. זאת הייתה החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו. כשעזב בדצמבר 2014, הצטרפו אליה עוד שלוש נשים בתפקידים בכירים: מנכ"לית המשרד יעל אנדורן, הממונה על שוק ההון דורית סלינגר, והדוברת מירב לפידות.

הטענה של לפיד שהפרופציות "התהפכו", כלומר שבצמרת האוצר נוצר בתקופתו רוב נשי, נשענת על הגדרה יצירתית-משהו למושג "בכירי ובכירות האוצר". בראש האוצר לא עומדים "שבעה מנכ"לים", בניסוחו המכונף של לפיד, אלא מנכ"ל אחד, ראשי אגפים ומנהלי רשויות. ברשימה שבאתר המשרד מופיעים לצד שר האוצר וסגנו תשעה בעלי תפקידים. לפיד לא הזכיר את היועץ המשפטי ומנהל רשות המסים, שהיו גברים לפניו ונשארו גברים אחריו. את היועץ המשפטי יואל בריס לפיד השאיר בתפקידו, ואילו את מנהל הרשות המסים דורון ארבלי הוא החליף בגבר אחר, משה אשר. אם מביאים בחשבון את שני אלה, הרי בתום כהונתו היחס בין גברים לנשים היה חמישה לעומת ארבע.

אף על פי כן, גם התמהיל הזה הוא הנשי ביותר שהיה באוצר אי-פעם. אנדורן ועבאדי-בויאנג'ו הן גם הנשים הראשונות שכיהנו במשרד כמנכ"לית וחשכ"לית. אחרי לכתו של לפיד ההישג הזה נשחק, וכיום מכהנות בתפקידים שהזכרנו רק שתי נשים מתוך תשעה: הכלכלנית הראשית שירה גרינברג; והדוברת לילך ויסמן, שהייתה בעבר כתבת בגלובס.

■ בשורה התחתונה: דברי לפיד נכונים ברובם. בקרב שבעת בכירי האוצר שהוא מונה, הוא אכן הגדיל את מספר הנשים מאחת לארבע. לפיד מתעלם ממנהל רשות המסים ומהיועמ"ש, שהיו גברים לפניו ואחריו.

תחקיר: ארן רונדל

לקריאה נוספת:
יאיר לפיד על מדיניות המינויים במשרד האוצר - המשרוקית של גלובס, דצמבר 2017
מבנה ארגוני של משרד האוצר - אתר משרד האוצר
בעלי תפקידים באוצר - באתר משרד האוצר