בעלי עניין | ניתוח

לא עצרו בקורונה: אלה הם בעלי העניין בת"א שמכרו אשתקד מניות בכ-5 מיליארד שקל

המימושים הגדולים ביותר - של דסק"ש במניות שופרסל • מכרו במאות מיליוני שקלים: המשפחות השולטות בשפיר הנדסה, בפרשמרקט ובפוקס, והקיבוצים דליה ויזרעאל • מסע הקניות הבולט של 2020 - אהרון פרנקל במניות גב ים

מי בעלי העניין שמימשו מניות ב-5 מיליארד שקל ב2020? / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
מי בעלי העניין שמימשו מניות ב-5 מיליארד שקל ב2020? / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

בעלי עניין בחברות הנסחרות בבורסה בת"א ניצלו את השנה החולפת למימושים משמעותיים, בדומה לשנים קודמות, אך גם לרכישות אינטנסיביות במה שנתפס על-ידי חלקם כחלון הזדמנות.

את שנת 2020 - "שנת הקורונה" - סיכמה הבורסה עם מכירות בעלי עניין בהיקף מצרפי של כ-5 מיליארד שקל - נמוך בכ-9% ממכירות בעלי עניין ב-2019, שהסתכמו ב-5.5 מיליארד שקל. יחד עם זאת, כאמור, השנה החולפת התאפיינה גם ברכישות גדולות מצד בעלי עניין, שהצטברו לכ-1.8 מיליארד שקל (לעומת סכום זניח ב-2019).

בבורסה מציינים, כי פעילות בעלי העניין בבורסה בשנה החולפת "הייתה מתונה יחסית לעומת שנת 2019... וזאת בעיקר עקב חוק הריכוזיות, שעד סוף שנת 2019 היו חייבים בעלי השליטה והחברות לעמוד בדרישותיו".

עוד מוסיפים שם, כי "פעילות בעלי העניין בשנת 2020 הושפעה מהתנודתיות הרבה בשערי המניות עקב משבר הקורונה", וכי "עיקר המכירות היו בחודש וחצי הראשונים של השנה - עד פרוץ מגפת הקורונה, והן התחדשו לאחר התאוששות שוק המניות במחצית השנייה של השנה".

זאת, בהתאמה למחירי המניות, שכמגמה שהו ברמות גבוהות למדי (ובחלק מהחברות היו ברמות שיא) בתחילתה של 2020, ולאחר צלילות של עשרות אחוזים בעקבות משבר הקורונה, התאוששו בחלקה השני של השנה שעברה, וחזרו להיסחר ברמות גבוהות.

בהשפעת חוק הריכוזיות, בשנים קודמות מכירות בעלי עניין בבורסה התאפיינו בהיקפים גדולים במיוחד, בפעילות שהגיעה לשיאה בשנת 2018, אז היקף מכירות בעלי עניין הגיע לכ-13 מיליארד שקל.

 
  

מימוש של 1.5 מיליארד שקל בשופרסל

המוכרת הבולטת בסיכומה של השנה החולפת הייתה חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש), שהשליטה בה הוחזקה באותה תקופה על-ידי אדוארדו אלשטיין, שמכרה 26% ממניות רשת קמעונות המזון שופרסל  בתמורה כוללת שהתקרבה ל-1.5 מיליארד שקל. מכירת מניות שופרסל של דיסקונט השקעות , שנעשתה בחודש יולי, בוצעה כשנתיים לאחר שדסק"ש מכרה כ-24% ממניות שופרסל תמורת 1.3 מיליארד שקל, וחדלה להיות בעלת השליטה בה.

הבא במצעד המימושים הוא בנק הפועלים, שחילק נתח של 33% ממניות ישראכרט שהיו ברשותו כדיבידנד בעין, בסכום שהתקרב ל-700 מיליון שקל. אצל הפועלים, חלוקת מניות חברת כרטיסי האשראי שנעשתה בתחילת חודש מרץ בוצעה "בעקבות המלצות ועדת שטרום להגברת התחרות בענף הבנקאות בישראל, בין היתר באמצעות הפרדת הבעלות של חברות כרטיסי האשראי מן הבנקים".

עם השמות הבולטים שמימשו נתחים מהחזקותיהם נמנית שושנה (רוזה) גזונדהייט, שמכרה כ-8% ממניות חברת ערד השקעות תמורת 210 מיליון שקל. גזונדהייט מכרה את יתרת מניותה בחברת ההחזקות שבשליטת שלמה איזנברג בחודש פברואר, אחרי מימוש של כ-25% ממניות החברה בסכום של 510 מיליון שקל שביצעה כשנה לפני כן. המכירה שביצעה אשתקד נעשתה בזמן שמניית ערד נעה סביב רמות השיא.

עוד במממשים: ארבעת האחים שפירא, שמכרו כ-2% ממניות חברת שפיר הנדסה שבשליטתם תמורת כ-200 מיליון שקל. גם מכירת מניות האחים שפירא נעשתה בפברואר, בזמן שמניית החברה שהתה סביב רמות השיא שלה, ואשר מהן היא לא רחוקה כעת. לפני כשנתיים מכרו האחים שפירא ממניותיהם בשפיר הנדסה בתמורה דומה, במהלך שאז סייע להכנסת המניה למדד ת"א-35 באמצעות הגדלת שיעור החזקות הציבור.

האחים יוסי ושלומי אמיר מכרו כ-10% ממניות רשת קמעונות המזון הצומחת שלהם פרשמרקט תמורת כ-170 מיליון שקל. המכירות שביצעו האחים אמיר באפריל ובספטמבר נעשו על רקע פריחת פעילות ענף הסופרמרקטים בישראל במהלך משבר הקורונה, שממנה נהנתה גם פרשמרקט, שהחלה להיסחר בבורסה בחודש מאי 2019.

עוד בין השמות הבולטים, הראל ויזל מימש נתח של קרוב ל-4% ממניות חברת האופנה פוקס שאותה הוא מוביל, תמורת כ-135 מיליון שקל. בנדל"ן, חברת דניה סיבוס מכרה כ-18% ממניות החברה הבת אפריקה מגורים תמורת כ-200 מיליון שקל, זמן קצר אחרי שהשליטה בקבוצת אפריקה עברה לידי חברת לפידות קפיטל של יעקב לוקסנבורג (לוקסי).

סכום דומה (כ-200 מיליון שקל) קיבלה נכסים ובניין עבור נתח של כ-5% ממניות החברה הבת גב ים, אחרי שבשנת 2019 מכרה כ-17% ממניות גב ים, שחדלה להיות שכבה בקבוצת דסק"ש.

גם שני קיבוצים שלהם חברות תעשייה משגשגות לא טמנו את ידם בצלחת: קיבוץ דליה מכר כ-12% ממניות חברת מוני המים ארד תמורת קרוב ל-160 מיליון שקל, וסכום דומה קיבל קיבוץ יזרעאל עבור נתח של 3% ממניות מיטרוניקס - יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה שבשליטתו.

פרנקל משתלט על גב ים

בין רוכשי המניות, השם הבולט בסיכום שנתי היה איש העסקים אהרון פרנקל, שהשקיע קרוב ל-900 מיליון שקל ברכישת נתחים ממניות חברת הנדל"ן גב ים, שהגדילו את החזקתו בחברה ל-18.5% (עם אופציות לרכישות נוספות), וזאת "במטרה להשתלט על החברה".

עוד בין הרוכשים הבולטים: אייל עופר ומשפחת ורטהיים רכשו ברבעון השלישי של 2020 מניות של בנק מזרחי-טפחות, שבו הם מחזיקים, תמורת כ-290 מיליון שקל, וזאת עבור קרוב ל-1.5% ממניות הבנק. חלקו של עופר ברכישות עמד על קרוב ל-170 מיליון שקל, בעוד השקעתה של משפחת ורטהיים הסתכמה בכ-120 מיליון שקל.

בבורסה מציינים, כי "במהלך ירידות השערים החדות בשיא משבר הקורונה רכשו בעלי העניין מניות בסכומים שוליים יחסית, מכיוון שיש להניח שהיו טרודים בניהול עסקיהם בעת התמודדות עם אירוע חיצוני חסר תקדים".