הזינוק בעבודה מהבית בקורונה מושך סטארט-אפים מענף הנדל"ן

עובדים צעירים רבים שעזבו את הערים הגדולות מתכננים לחזור אליהן בעתיד, וצריכים בינתיים דירות מרוהטות

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

סטארט-אפים הפועלים בתחום הנדל"ן מקווים להרוויח מתופעת העבודה מרחוק. משרדים של תאגידים רבים סגורים בגלל המגפה, ולכן עובדים צעירים רבים עזבו ערים כמו ניו יורק וסן פרנסיסקו למקומות זולים יותר וחמימים יותר. חלקם מקווים לחזור לאחר שהמשרדים ייפתחו מחדש, ולכן הם נמנעים מרכישת בתים או מחתימה על הסכמי שכירות לתקופה ארוכה. המצב הזה יוצר ביקוש לבתים מרוהטים לשכירות בטווח קצר, נישה גדלה שחברות סטארט-אפ העוסקות בנדל"ן והקרנות המשקיעות בהן ממהרות למלא.

אחת החברות האלה היא Landing, המחזיקה רשת של דירות מרוהטות ברחבי ארצות הברית. כאשר החלה החברה לפעול בתחום ב-2019, תכננו המנהלים להיכנס ל-30 ערים ב-2020. במקום זה, החברה התרחבה ל-75 ערים, במידה רבה מכיוון שהביקוש צמח מהר מהמצופה, כך אמר מנכ"ל Landing ביל סמית. "הקורונה לקחה שינוי שחשבתי שייקח כעשור בין השנה ל-2030 ובעצם דחסה את השינוי הזה לשנה אחת", הוסיף. לחברה משרדים בסן פרנסיסקו ובבירמינגהם, אלבמה.

רבבות עובדים מרחוק נותנים לחברות כאלה הזדמנות לפצות על הנפילה בענפי התיירות והמשרדים. חברת Sonder מסן פרנסיסקו, המשכירה דירות מרוהטות על פי לילה, הגדילה את מאמציה לשווק שהות ארוכה יותר בדירות שלה במהלך המגפה, אומר המנכ"ל פרנסיס דיווידסון. שהות של יותר מ-14 יום מהווה כרגע כ-60% מעסקי החברה, לעומת פחות מרבע מעסקיה שהיוו לפני המגפה, כך אמר המנכ"ל.

קולביר טגאר, מנכ"ל חברת Zeus Living העוסקת בניהול נכסי מגורים עבור חברות, אומר שהחברה חוותה צניחה בהזמנות, משום שחברות הפסיקו לבקש מעובדים לנוע בין משרדים שונים ולעשות רילוקיישן. הוא הצליח להחזיר חלק מהפעילות על ידי השכרת דירות לאנשים פרטיים. אנשים העובדים מרחוק הם עכשיו כרבע מהפעילות של החברה, אמר טגאר, לעומת אפס לפני המגפה.

שלא כמו Sonder ו-Zeus, לעובדים מרחוק היה חלק גדול בפעילות העסקית של Landing גם לפני המגפה. לקוחות החברה משלמים דמי מנוי שנתיים אשר מעניקים להם את הזכות לשכור דירה מרוהטת בכל עיר שבה לחברה יש נכסים. השהייה המינימלית נעה בין 30 ל-50 יום, והחברה מבקשת הודעה של חודש מראש לפני שדייר מפנה דירה.

השימוש בשירותי החברה הזו פופולרי בקרב צעירים בעלי השכלה אקדמית, שאינם רוצים להיות קשורים למקום אחד. מאז תחילת המגפה חוותה החברה עזיבה של לקוחות רבים בניו יורק ובסן פרנסיסקו שעברו לערים כמו סנט פיטרסבורג, פלורידה ודנבר. אמר סמית.
בנובמבר גייסה Landing 45 מיליון דולר בהון סיכון מקבוצת משקיעים בהובלת Foundry Group והחברות Greycroft ו-Maveron ועוד חוב של 55 מיליון דולר. סמית אמר שהוא מקווה להתרחב ל-25 אלף דירות עד סוף השנה, לעומת 10,000 הדירות שיש בידי החברה כיום.

ההתרחבות הזו כרוכה בסיכון במקרה שהביקוש לעובדים מרחוק ייעלם שוב עם שוך המגפה. עדיין, כריס מודי, שותף ב-Foundry Group, אומר שמספר הדירות המרוהטות הזמינות לחוזים גמישים עדיין כה נמוך שאינו דואג מהיעדר לקוחות. "אפילו בסוף 2021, אנחנו עדיין רק מגרדים את השכבה החיצונית", אמר.