העסקה שהציתה קרב בין שתיים מרשתות המזון הגדולות בישראל

בין הרשתות נוצרה מחלוקת סביב סניף בירושלים ששוכרת מחסני השוק מרשת זול ובגדול, אשר מאיימת עתה בחילוט הערבות • במוקד: מחסני השוק מעכבת את דמי השכירות בטענה לנזקים במושכר • מחסני השוק: "התשלומים נמסרו השבוע למשכיר"

לגלובס נודע על סכסוך בין שתיים מרשתות המזון הגדולות בישראל, זול ובגדול ומחסני השוק, סביב סניף ששוכרת האחת מהשנייה. המחלוקת החריפה בין הצדדים נוגעת לסניף בשכונת ארמון הנציב בירושלים אותו שוכרת מחסני השוק שבבעלות המשפחות נעמן וכהן מידי זול ובגדול שבבעלות אבי יוחנן. הסכסוך שהגיע לשיאו בימים האחרונים הביא את זול ובגדול לאיים בחילוט הערבויות של מחסני השוק בטענה לעיכוב תשלומים, כשמנגד מחסני השוק דורשת לקזז 15% מגובה התשלום שלה.

מדובר בסניף שהיה שייך לרשת הקואופ שקרסה לפני כשנתיים, ונרכשה בידי מחסני השוק, כשהסניף המדובר נמכר לזול ובגדול יחד עם נכס נוסף שנמצא מעל החנות בתמורה לכ-17 מיליון שקל. זול ובגדול מאשימה את מחסני השוק באי תשלום דמי שכירות לשנה הנוכחית, בעוד שבמחסני השוק טוענים לליקויים חמורים בסניף, ולהצפות מי גשמים וביוב.

בימים האחרונים שלחה זול ובגדול מכתב חריף לרשת מחסני השוק באמצעות היועץ המשפטי שלה, עו"ד קובי בן סימון, בו היא טוענת כי מחסני השוק טרם הפקידה את דמי השכירות עבור שנת 2021 בסכום של כ-63 אלף שקל לחודש, כך שמדובר על סכום כולל של כ-756 אלף שקל. עוד נטען כי "אי תשלום דמי השכירות החודשיים לשנת 2021 למפרע ומראש... מהווה הפרה בוטה של הסכם השכירות" תוך שהיא מאיימת כי תהיה רשאית לחלט את הערבויות של מחסני השוק.

ואולם מבדיקת גלובס עולה כי מדובר בסכסוך מורכב בהרבה, בימים בהם רשת מחסני השוק מקדמת הנפקה בבורסה בתל אביב. זאת כשנתיים אחרי שהחלה להתמודד עם לבלוע רשת שהכפילה את גודלה בן-לילה.

התביעה שברקע

מתברר כי בין הצדדים מתנהלת תביעה משפטית על רקע נזילות ביוב שהחלו לחדור לחנות דרך התקרה לפני כחצי שנה. מחסני השוק טענה בפני בית המשפט כי נזילות מי הביוב והרטיבות גורמים לנזק והרס של סחורה, ציוד, שמה הטוב של מחסני השוק בקרב לקוחותיה, ממלאים את החנות בריח צחנה ועובש וחמור מכך מהווים סכנה לשלומם של עובדי והלקוחות הפוקדים את הסניף. מחסני השוק טוענת כי לאחר שכל ניסיונותיה הרבים להניע את זול ובגדול לפעול לתיקון הנזילות בדרך של ההידברות לא צלח, נאלצה מחסני השוק לנקוט בהליכים משפטיים.

בעקבות הדליפות הללו והדיון שהתקיים בסוגיה בבית המשפט התקשרה מחסני השוק עם חברה שסיפקה עבורה חוות דעת מקצועית שפרטה מהם מקורות חדירת המים, והיא הועברה לזול ובגדול כבר בחודש אוגוסט. מתברר כי בינתיים זול ובגדול ביצעה תיקון מסוים שלטענת מחסני השוק לא נתן מענה לבעיה.

מחסני השוק טוענת כי באמצע חודש אוקטובר חלק מתקרת הבטון, באזור פריקת הספקים, התנתקה ונפלה אל הארץ, זאת ככל הנראה לנוכח חדירת המים והנזילות", כשהיא מוסיפה כי "מדובר בסכנת נפשות ממש ובנס לא היו נפגעים בנפש", כשהיא טוענת כי הודעה על כך נמסרה לזול ובגדול ולבעלי הזכויות האחרים בסמוך לקרות האירוע, אלא שגם זה לא הניע וזירז אותם לפעול. עוד טוענים במחסני השוק כי זול ובגדול" התנגדה והתכחשה לאחריותה, ובעקבות זאת נקבע כי ימונה מומחה מטעם בית המשפט שיבדוק את הסוגיה.

"אין עיכוב תשלומים"

"נוכח העובדה כי זול ובגדול לא פעלה לתיקון הנזילות להפך, עשתה ככל שביכולתה לעכב את ההליכים ולסכל כל הדברות", טוענת באת כוחה של מחסני השוק, כי זו "מימשה את זכותה על-פי הדין וקיזזה 15% מדמי השכירות", והעבירה לידי זול ובגדול המחאות בדמי שכירות מקוזזים.

במחסני השוק טוענים כי משהגיע נציגם למסור לבא כוחה של זול ובגדול את הודעת הקיזוז וההמחאות, אלה סירבו לקבל את המעטפה, כשעל הרקע הזה טוענת עוה"ד של מחסני השוק, עדי גילה חכמון, כי היא "אינה מעכבת תשלומים אלה עומדת על זכותה בהתאם להוראות הדין ולנוכח התנהלות חסרת תום הלב של זול ובגדול". 

לאחר שהעברנו לרשת מחסני השוק בקשה לתגובה בגין הטענות בסוף השבוע האחרון, היום (ב') העבירה מחסני השוק לגלובס תיעוד אשר לטענתה מוכיח כי ההמחאות (בקיזוז 15%) נמסרו לבאי כוחה של זול בגדול, על אף שאלה סירבו לקבלן או לחתום עליהן, זאת בנוסף לתכתובת ווטסאפ במסגרתה נטען כי השליח של מחסני השוק זרק את המעטפה על הדלפק, ללא חתימת מקבל, וכי אף הוצע לו לאסוף אותה.

במחסני השוק מתארים מציאות סוראליסטית שבה השליח מטעמה, שהגיע למסור את התשלומים, מתאר כיצד ביקש למסור את המעטפה לעוה"ד של זול ובגדול, אולם זה התחמך מכך, לטענתם.

גם לאחר הטענות הללו של מחסני השוק, בזול ובגדול אומרים הערב: "הם שלחו שליח, ולא קיבלנו את התשלום בגלל הקיזוז".