אלכוהול | פיצ'ר

קוקטיילים עד הבית: בקבוק חם, בלי קרח כתוש ובלי שקשוקים

קוקטיילים מבוקבקים במשלוח צמחו בחסות הקורונה לנישה מובילה בצריכת אלכוהול בארץ, מברים תל אביביים ועד למושבים וקיבוצים • בסגר השלישי הצטרפו למגמה גם ברמנים פרטיים, ומיזמים חדשים ומשקשקים נולדו

דרינק בבית / צילום: Shutterstock
דרינק בבית / צילום: Shutterstock

הווה: במה נתנחם כשהברים סגורים

שעת ערב מאוחרת בכרמל החיפאי, ופתאום בדלת דופק שליח - ובידו קופסה. בפנים סט בקבוקים וכוסות, מארז קוקטיילים זוגי על בסיס אוזו, שרקח ברמן מקומי וכעת מגיע עד הבית בהתראה של לפחות שעתיים. קוקטיילים במשלוח הם מגמה - כמו ברי הקוקטיילים עצמם - שצברה תאוצה בשנה החולפת לאור הקורונה. זה התחיל במרכז תל אביב והתפשט גם למושבים ואפילו לקיבוצים ברחבי הארץ.

דרינק בבית. בלי קרח גרוס ובלי שקשוקים / צילום: Shutterstock
 דרינק בבית. בלי קרח גרוס ובלי שקשוקים / צילום: Shutterstock

מה שהתחיל כקוריוז הפך לסגמנט מוביל בצריכת אלכוהול בישראל. כיום כבר מרבית ברי הקוקטיילים של תל אביב מציעים שירות שמביא את משקאות הדגל שלהם במשלוח. הברמנים המוערכים מוש בודניק ואדי נוימן יוצרים קוקטיילים נפלאים במשלוח בסושיאל קלאב ובבר התאילנדי קאב קם, בהתאמה. כך גם ספייסהאוס ורשת מסעדות שגב.

במבחר: טוקיו קלאב של מוש בודניק (סמוקי טומיס מרגריטה עם טקילה, מזקאל וליים, 52 שקל); sage of the woods של אימפריאל (עם ג׳ין, מרווה, סירופ וניל-רוזמרין וליקר אלדרפלאוור, 120 שקל לבקבוק של 3-4 קוקטיילים או 45 לבקבוק אישי); בקאב קם מציעים מארזי קוקטיילים בתוך אתר בית תאילנדי (thai-house.co.il) כמו סבאיי סבאיי על רום הוואנה קלאב מושרה באננס וסירופ ציפורן, הל וצ׳ילי ומיץ אננס (58 שקל לקוקטייל זוגי).

בסגר השלישי הצטרפו אליהם גם ברמנים פרטיים, שהחלו למכור קוקטיילים בהזמנה. מור קורל ואמיר שני הם שני שמות מוכרים, לצד רבים אחרים ששמם מועבר מפה לאוזן בקבוצות וואטסאפ שכונתיות. הראשון למכור קוקטיילים מבוקבקים בפורמט הזה היה בר האימפריאל התל אביבי, כבר ב-2013. עם בוא הסגר, הם חזרו להציע קוקטיילים בבקבוקים מהתפריט של הבר.

החודש החל לשלח קוקטיילים, באריזות נייר יפהפיות, גם המיקסולוג זוכה הפרסים אריאל לייזגולד, בעלי קבוצת בל בוי והברים 223, באטלר, פנטסטיק (bellboygroup.com).
"זה שוק שרק הולך וגדל, ומאפשר לנו לשמור על קשר עם הלקוחות", אומר לייזגולד. בהמשך יוצעו גם עזרים לברמנים בבית: סירופים וליקרים שמשמשים כבסיס לקוקטיילים. "אנשים לא רק מזמינים קוקטיילים אלא גם מכינים יותר בבית".

הבקבוקים המעוצבים של הבל בוי / צילום: אנטולי מיכאלו
 הבקבוקים המעוצבים של הבל בוי / צילום: אנטולי מיכאלו

עוד במסקרנים מככב תפריט הכולל עשרות קוקטיילים ומעל 20 סוגי נגרוני של בר הקוקטיילים "גסט רום", שמיוצרים מדי יום ורק לפי הזמנה (guestroom.company.site). "הכי בפשטות: זה שירות ללקוחות של הבר שלנו שלא יכולים לבוא - אז לפחות מתנחמים במשהו מאיתנו בבית", אומר הבעלים יובל סופר.

עבר: נפילתו ותחייתו של הקוקטייל

תחת ההגדרה משקאות מעורבבים ומתובלים נכנסת רוב השתייה שנלגמה בעולם משחר ההיסטוריה ועד העת החדשה מאוד, תחילת המאה ה-20. תזקיקים בחוזק של 70% אלכוהול היו גסים באופן מכאיב והצריכו המתקה, למשל של פירות ושל תבלינים, שיטשטשו את טעמם.

הקוקטייל כפי שאנחנו מכירים אותו - משקה שמיוצר מנוסחה ומעורבב בבר מול הלקוח נולד בתחילת המאה ה-19. ברנדי, שרי, ורמוט וג׳ין היו המשקאות שעליהם התבססו. "ככל שאנחנו יודעים, קוקטייל היא המצאה אמריקאית.

אִזכור ראשון למילה הזו - שאף אחד לא יודע מה באמת מקורה באופן ודאי - מגיע מסן פרנסיסקו, שהייתה אז בקצה העולם, במערב הפרוע. עם זאת סביר להניח שעוד קודם היו קוקטיילים בניו יורק. גם העשירים במושבות הקריביות מזגו לעצמם משקאות מקערות פונץ׳ ענקיות. משקאות מעורבבים היו תמיד באירועים חברתיים", אומר אורון לרנר, מנהל בר האימפריאל.

באמצע אותה מאה כבר פורסם ספר קוקטיילים ראשון, דקיק ובן 13 מתכונים, ראשון מני רבבות שפורסמו מאז. לפני כ-150 שנה החלו נחילי התיירים האמריקאים לייצא את תרבות שתיית הקוקטיילים לעולם כולו.

במלונות הפאר של אירופה נפתחו ברים "אמריקאיים" ששמרו על שמם עד היום, למשל האמריקן בר בסבוי שנחשב מאז הקמתו לאחד הטובים בעולם. אזכור ראשון לקוקטיילים בארץ הקודש קיים כבר מ-1929, קוקטייל "בין הסדינים" שנלגם בבר של מלון המלך דוד בירושלים.

אחרי דעיכה של תרבות ברי הקוקטייל בשנות התשעים של המאה הקודמת, בתחילת המילניום חלה תחייתם. ברמנים החלו לשחזר מתכונים מספרים ישנים, ושמם וחינם של משקאות שנשכחו מלב חזר לשיח האלכוהול. 223 של לייזגולד היה הראשון להביא את רוח הרנסנס הזו לתל אביב.

אחריו הוקם גם בר האימפריאל, הראשון והיחיד שזכה להיכנס לרשימת 50 הברים הטובים בעולם באמצע העשור הקודם. "אנחנו אוהבים ומקפידים להגיש משקאות אותנטיים. 70% מההיצע הם קלאסיקות של לפעמים מעל 100 שנה", אומר לרנר.

עתיד: חלליות ואלכימאים

תל אביב, ינואר 2021. בקבוקים מרשימים ועתידניים, שנראים כאילו נלקחו מסיפון חללית האנטרפרייז מפתים עיניים צמאות מבעד למסכי הסמארטפון. אליקסיר, מיזם של הברמנים גיא גרלניק (29) ואסף יחיאל (34), הוא המצטרף החדש ביותר לקטגוריית הקוקטיילים המבוקבקים. בתפריט המחתרתי והכמעט סודי שנמצא רק בוולט מככבים שמונה קוקטיילים זוגיים וסט מיניאטורות שמכיל טעימה מכולם.

קוקטייל מבוקבק של אליקסיר / צילום: אסף קרלה
 קוקטייל מבוקבק של אליקסיר / צילום: אסף קרלה

הם מתבססים על מרכיבים עונתיים - מהפלפל החריף בעולם ועד לאננס טרי - ועוברים תהליך ייחודי, שאפילו מעניק להם פוטנציאל יישון, מהטרנדים המובילים בצריכת קוקטיילים בעולם.

"בנינו את התפריט בהשראת קוקטיילים קלאסיים, אבל הלכנו כל־כך רחוק, שהקשר בינם הלך לאיבוד", אומר גרלניק. כך קוקטייל שמכיל במקור בזיליקום, בזיל סמאש, מכיל כעת אגסי נאשי וחמציצים, ואילו למברג׳ק שמתבסס על הקוקטייל פניצילין (שילוב של וויסקי סקוטי, דבש, לימון וג’ינג’ר טרי), מכיל תה מעושן וברבן.

"המחשבה מאחורי הקוקטיילים הייתה ליצור חוויה סופר-פשוטה. רק לקרר ולשתות עם קרח, בלי קרח גרוס ובלי שקשוקים. צרכן בבית לא יכול לשכפל חוויה ומרקם של משקה בבר. יצאנו מהנקודה הזו ויצרנו מוצר שמותאם לבית. החיתון בין המרכיבים מתעצם אחרי שבוע-שבועיים, והטעמים לא נעלמים, אלא ממשיכים להתפתח", אומר גרלניק.

השניים הכירו בבר האימפריאל. גרלניק, שהעביר משמרות אורח בברים המדורגים ראשונים בעולם, היה מנהלו של יחיאל, במקור מדרום אפריקה, שעבד גם הוא בברים נחשבים בלונדון ובקייפטאון. החיבור ביניהם הוליד את השירות המדובר עם האפיל המחתרתי, ששמו, אֵלִיקְסִיר, שואב השראה מהאלכימאים הקדומים, שקראו כך לחומר שמרפא חולי ומעניק חיי נצח.

את הבקבוקים והמארזים פיתחו עם חברת גרלטי ותמי גרלניק. "משהו בוטיקי, שנולד בתקופה הזו ושמאפשר לנו למתוח את הגבולות שלנו", אומר יחיאל.

מתכוני קוקטיילים להכנה ביתית

קוקטייל לחיזוק מערכת החיסון

"חול ודם" (Blood & Sand), הוא מתכון קלאסי משנות העשרים של המאה הקודמת,
שנקרא על שם סרט אילם עם רודולף ולנטינו משנת 1922. בר בשם La Cuevita
בלוס אנג’לס עדכן אותו ברוח הקליפורנית והוסיף לו כורכום טחון (שכידוע אין כמוהו לחיזוק המערכת החיסונית) וזרעי צ’יה, שנחשבי למזון-על עשיר בנוגדי חמצון, מה שהופך את הקוקטייל הוותיק למושלם לימי קורונה.

מרכיבים (ל־2 מנות):
30 מ"ל ויסקי סקוטי (יש גם גרסה עם מזקאל, אפשר להשתמש בטקילה)
20 מ"ל ורמוט מתוק
20 מ"ל שרי הרינג
30 מ"ל מיץ תפוזים סחוט טרי
קמצוץ כורכום טרי (לא חובה)
1 כפית זרעי צ’יה (לא חובה)

הכנה:
מוזגים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח. מנערים היטב, מסננים ומוזגים לכוס קוקטייל מקוררת.

קוקטייל שוקולד-תפוז

קוקטייל מבית היוצר של חברת בייליס, יכול לתפקד כקינוח לכל דבר ועניין, בעשירית הזמן שהיה לוקח להכין קינוח לא נוזלי.

מרכיבים (ל־2 מנות):
20 מ"ל אייריש קרים בייליס
20 מ"ל וודקה
20 מ"ל ליקר שוקולד
20 מ"ל גרנד מרנייה (או ליקר תפוזי אחר)
40 מ"ל חלב או שמנת

הכנה:
מוזגים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח. מנערים היטב, מסננים ומוזגים לכוס קוקטייל מקוררת. המשקיענים יקשטו בסליל של קליפת תפוז.

זהרה רון