סקירת מט"ח | סיקור שוטף

רגיעה בשוק המט"ח: הדולר והאירו מתחזקים בשיעורים קלים מול השקל

הדולר מתחזק בכ-0.3% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.238 שקלים • עפר קליין מהראל: "פעולת בנק ישראל תאט משמעותית את הייסוף של השקל , אך לא תשנה את המגמה שנובעת מזרמים אלו לצד היחלשות הדולר בעולם"

הדפסת דולרים בוושינגטון / צילום: REUTERS/Gary Cameron
הדפסת דולרים בוושינגטון / צילום: REUTERS/Gary Cameron

11:00

הדולר מתחזק בכ-0.3% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.238 שקלים. האירו מתחזק הבוקר בכ-0.6% ונסחר סביב 3.92 שקלים.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בסקירתו השבועית כי "לנוכח התחזקות השקל בשבועות האחרונים, אפילו מעבר להיחלשות הדולר בעולם שהאיצה לאחר תוצאות הבחירות לסנאט והצפי להדפסת עוד טריליוני דולרים בארה"ב,  בנק ישראל פרסם הודעה לפיה ירכוש מט"ח בסכום של 30 מיליארד דולר במהלך השנה (לעומת 21 מיליארד ב-2020). זה הסכום השנתי הגדול ביותר מאז שהבנק החל בתוכנית הרכישות ב-2008.

הסכום הינו מספיק גדול כדי לקזז את כל העודף הצפוי השנה בחשבון השוטף של מאזן התשלומים. אבל הוא לא מכסה זרמים גדולים נוספים בהם ההשקעה הישירה בארץ (FDI), תנועות ההון הקצרות שנובעות משוק ההון והנפקות חברות ישראליות בחו"ל. לכן, להערכתנו פעולה זו תאט משמעותית את הייסוף של השקל , אך לא תשנה את המגמה שנובעת מזרמים אלו לצד היחלשות הדולר בעולם שנובעת מההרחבות וההדפסות האינסופיות בארה"ב. בנוסף, בתגובה הפוכה, סכום זה יביא את סך יתרות המט"ח של בנק ישראל מעל ל-50 אחוזים מהתוצר השנה ויהווה 'כרית ביטחון' משמעותית למשברים בעתיד (תמיד יהיו) שיוכלו למנוע פיחות חד ועקבי בשקל. להערכתנו , בנק ישראל יוכל למנוע את המשך ייסוף השקל במהלך 2021 מול סל המטבעות. אך במיקוד מול הדולר הדבר תלוי בהתפתחויות של הדולר מול מטבעות אחרים בעולם: בהרחבות בארה"ב, במהלך השווקים ובהתפתחות הקורונה בעולם", כותב קליין.

09:05

לאחר הטלטלה של הימים האחרונים, שבאה בעקבות הודעת בנק ישראל ביום חמישי, המסחר בשוק המט"ח רגוע יחסית הבוקר.

הדולר מתחזק בכ-0.3% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.236 שקלים. האירו מתחזק הבוקר בכ-0.5% ונסחר סביב 3.914 שקלים. 

בעולם נסחר הדולר בירידה קלה מול האירו, סביב 1.21 דולרים לאירו, ומתחזק בכ-0.3% מול הין היפני לרמה של 104 יינים לדולר. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עומדת על 1.11%.

אתמול, בהמשך להודעה של בנק ישראל ביום חמישי על רכישה צפויה של כ-30 מיליארד דולר בשנת 2021 וזאת בניסיון למתן את החלשות שער הדולר, המטבע האמריקני טיפס בתחילת היום עד לרמה של כ-3.28 שקלים אולם נפל בהמשך ל-3.23 שקלים.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, מציין בסקירה שפרסם כי "מעבר להיקף הרכישות עצמן, יש בהודעה של בנק ישראל איתות ברור לנחישות של הבנק לבלום את המשך מגמת הייסוף בשע"ח של השקל. בכך מכוון הבנק לבלימת הפעילות הספקולטיבית ולבלימת מגמת הגידורים מצד המשקיעים המוסדיים המקומיים. הנתונים האחרונים לחודש נובמבר הצביעו אמנם על יציבות בחודש זה, אך באופן כללי המשקיעים המוסדיים מכרו מט"ח נטו בסכום של כ-3.5 מיליארד דולר מאז חודש מאי השנה, וככל הניראה בהשפעת המשך המגמה החיובית בשווקים המשיכו במכירות המט"ח נטו גם במחצית הראשונה של ינואר.

תוכנית רכישות החדשה של בנק ישראל משמעותית מבחינת מאזן הכוחות בשוק המט"ח, אך לא פחות חשוב מהיקפה הוא שינוי הגישה של בנק ישראל, שלפי ניסיון העבר מציב את התוכנית הנוכחית כרף התחתון של הרכישות הפוטנציאליות לשנה הקרובה. ככל שהשווקים ישתכנעו בנחישות זו של הבנק, ובפרט המשקיעים המוסדיים, הדרך להיחלשות השקל תהיה מהירה יותר. כמו כן, במידה ומשרד האוצר ייכנס לתמונה, באמצעות גידור חלקי של החוב המט"חי, תוכנית הרכישות החדשה תהיה אפקטיבית במידה ניכרת", אומר גוזלן.