עוד אנרגיה ירוקה לבורסה: סולאיר הגישה תשקיף לגיוס של כ-150 מיליון שקל

חברת האנרגיה הסולארית המפסידה של בני הזוג אלון ופאולה שגב פועלת בישראל ובאירופה • מכוונת לשווי של עד 600 מיליון שקל בהנפקה

פאנלים סולאריים בישראל/ צילום: Shutterstock
פאנלים סולאריים בישראל/ צילום: Shutterstock

חברת אנרגיה ירוקה נוספת בדרך לבורסה, והפעם מדובר בסולאיר אנרגיות מתחדשות, המבקשת על פי ההערכות לגייס כ-150 מיליון שקל, לפי שווי חברה שינוע בטווח של 500-600 מיליון שקל "לפני הכסף". סולאיר, שייסדו בני הזוג אלון שגב ופאולה וילין שגב, המכהנים כמנכ"ל וכיו"רית, מתרכזת בתחום האנרגיה הסולארית (פוטו-וולטאית) בישראל ובאירופה, כיום בעיקר בספרד. אלון שגב הוא אחד מהיזמים הראשונים בתחום האנרגיה הסולארית בישראל, והחל לפעול בתחום כבר בשנת 2009.

 
  

את ההנפקה של סולאיר מובילות חברות החיתום של אפסילון ופועלים אי.בי.אי, והתמורה בה מיועדת, בין היתר, לרכישת זכויות בפרויקטים בספרד ובאיטליה, נוסף על מימון פעילותה השוטפת.

בשנות הפעילות הראשונות שלה, סולאיר שימשה בעיקר כקבלן ראשי לפיתוח, תכנון והקמת פרויקטים סולאריים לחברות אחרות ובייזום פרויקטים עבור עצמה ועבור אחרים. במהלך השנים האחרונות נכנסה החברה גם לייזום פרויקט גגות בישראל, שבמסגרתו היא פועלת להקמת מערכות בהיקף כולל של כ-80 מגוואט (חלק החברה 72 מגוואט), אחרי שבשנים 2019-2020 החברה הקימה והחלה בהקמת כ-140 מערכות סולאריות.

מטיוטת התשקיף עולה כי החברה נמצאת בשלבי ייזום ראשוני של תחנת הכוח עיט, לייצור חשמל סולארי ושימוש בטכנולוגיית אנרגיה שאובה בהר עיט שבדרום הערבה, בהספק של כ-250 מגוואט ובעלות מוערכת של כ-750 מיליון שקל - פרויקט שלצורך קידומו היא פועלת כבר כמה שנים. בית ההשקעות מיטב דש שותף (כ-20%) בחברה המקדמת את הפרויקט.

פעילה בספרד, באיטליה, בפולין ובבולגריה

נוסף על ישראל פועלת סולאיר בייזום פרויקטים סולאריים בספרד ובמדינות נוספות באירופה, שם היא מזהה פוטנציאל גדול לצמיחה. בספרד יוזמת סולאיר שני פרויקטים, בעיר אלצ'ה ובמחוז סרגוסה, בהיקף נוכחי של כ-100 מגוואט, היכול לגדול עד לכ-450 מגוואט, יחד עם שותף ספרדי.

בחודשים האחרונים חתמה סולאיר על הסכמי מסגרת לפיתוח פרויקטים סולאריים באיטליה, ולפני כמה שבועות חתמה על מזכר הבנות לצורך כניסה לפעילות בפולין, וזאת אחרי שבמהלך 2019 החלה לספק שירותי ייעוץ בבולגריה.

לפי הנתונים שסולאיר מציגה, לחברה פרויקטים בהפעלה מסחרית, בהקמה ולקראת הקמה בהיקף של 161 מגוואט, וסך צבר הפרויקטים שלה בהפעלה מסחרית ובשלבי פיתוח שונים בישראל ובחו"ל מגיעה עד לכ-1.4 ג'יגוואט, כל זאת יחד עם שותפים. יעד החברה הוא להגיע להיקף פרויקטים של כ-4 ג'יגוואט עד שנת 2025.

משרדי סולאיר ממוקמים ברחובות, ובסך הכול החברה מעסיקה קצת יותר מ-20 עובדים.

כמו הרבה בעלי חברות העושות דרכם לבורסה, גם בני הזוג שגב דאגו לשדרוג תנאי העסקתם לקראת ההנפקה, בשיעורים של כ-25%-30%, לעלות חודשית של כ-83 אלף שקל כל אחד, על בסיס שכר חודשי של 60 אלף שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של 2020 הכנסותיה של סולאיר עלו ב-16% והתקרבו ל-4 מיליון שקל, אולם היא סבלה מעלייה בהוצאות מימון, כך שההפסד שלה גדל ב-65% והתקרב ל-8 מיליון שקל. זאת אחרי שבסיכום שנת 2019 הכנסותיה הוכפלו, ל-14 מיליון שקל, והפסדיה הצטמצמו ב-19% לקצת יותר מ-7 מיליון שקל.

כיום סולאיר מממנת את פעילותה "בעיקר באמצעות הלוואות מתאגיד בנקאי זר, חברת ביטוח בישראל, הלוואות משותפים ומעודפי תזרים מזומנים חיובי של פעילותה".

טרנד לוהט בבורסה התל אביבית

במהלך השנה החולפת הפכו חברות האנרגיה המתחדשת (הירוקה) לטרנד הלוהט בבורסת ת"א, עם עליות חדות במניותיהן וזרם של הנפקות חדשות של חברות הפועלות בתחום, על נגזרותיו השונות.

אותן חברות נהנות מהדרישה העולמית הגוברת להפחתה דרמטית בשימוש בדלקים מזהמים וממעבר לאנרגיות נקיות (בעיקר סולארית ואנרגיית רוח) ומרגולציה תומכת, כשמנגד נרשמה במהלך משבר הקורונה קריסה אדירה בשווי חברות האנרגיה המסורתיות, על רקע צניחת מחירי הנפט לרמות שפל שלא נראו מעולם (שמאז התאוששו חלקית).

בזכות הביקושים הגבוהים לחברות הפועלות בתחומי האנרגיה הירוקה, הבורסה בתל אביב שברה שיא פעילות בתחום ההנפקות הראשוניות.

בסך הכול, יותר מרבע מהחברות שהצטרפו לבורסה ב-2020 השתייכו לתחום האנרגיה המתחדשת, עם גיוסי IPO בסכום מצרפי של כ-1.6 מיליארד שקל - הגדול מהם, בסכום של כ-600 מיליון שקל, ביצעה נופר אנרג'י רגע לפני סיומה של 2020, במהלך שבוצע לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל "לפני הכסף".

כך, כמות חברות האנרגיה המתחדשת בבורסה הגיעה כבר למספר דו-ספרתי, כשלצידן הצטרפו חברות נוספות מתחומים משיקים, דוגמת ניקוי מתקנים סולאריים, פיתוח מערכות אספקת חשמל, מנועים וגנרטורים "ירוקים". 

סולאיר

תחום פעילות: ייזום, פיתוח, הקמה ותפעול מתקני ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת • שוקי פעילות: ישראל ואירופה • מייסדים: אלון שגב (מנכ"ל) ופאולה וילין שגב (יו"רית) • היקפי פעילות: 161 מגוואט פרויקטים בהפעלה מסחרית, הקמה ולקראת הקמה • הכנסות מחצית ראשונה של 2020: 3.8 מיליון שקל • הפסד מחצית ראשונה של 2020: 7.6 מיליון שקל