קנאביס | פיצ'ר

יזם המכשור הרפואי שפיתח מקלוני קנאביס לשיפור חוויית המשתמש

אנשי עסקים בניו יורק שגלגלו ג'וינט הביאו את ד"ר אשר הולצר, מייסד StickIT, לפתח שיטת הולכה של החומר הלא-ממסטל בקנאביס • "אולי זאת הנקמה שלי בצרות שעשו לדור הפרחים", הוא אומר בשיחה עם גלובס

מקלוני הקנאביס StickIT / צילום: אלון זסלנקי
מקלוני הקנאביס StickIT / צילום: אלון זסלנקי

באחד הימים, כשהיה בנסיעה עסקית, ראה ד"ר אשר הולצר כמה משקיעים אמריקאים מגלגלים לעצמם ג'וינט. זה היה בחורף, בשלג, והם גלגלו סיגריה עקמומית ונוטה להתפרק בידיים עטויות כפפות. "אמרתי לעצמי, זו לא דרך לעשן. לקחת מרלבורו טוב, לפורר אותו ולגלגל מחדש כך שייצא משהו שגם לא מתאים לתדמית שלהם? לסטלן של פעם לא היה אכפת איך בדיוק הסיגריה יוצאת לו, אבל אלה רואי חשבון עם קרחת וכרס", הוא מספר. אז הוא החל לגלגל את הרעיון שעומד היום מאחורי חברת StickIT, שפיתחה מעין מקלונים או קיסמים שמכילים קנאביס.

אשר הולצר / צילום: אסף מרדכי
 אשר הולצר / צילום: אסף מרדכי

הולצר, פיזיקאי גרעין במקור, הוא בעל עבר עשיר כיזם וממציא בחברות מכשור רפואי. בין היתר היה היזם וממציא הטכנולוגיה של חברת יורוג'ן, שפיתחה שיטת הולכה חדשה לתרופות נגד סרטן בדרכי השתן והיו"ר שלה הוא יזם הביומד האגדי פרופ' אריה בלדגרין. עוד לפני כן ייסד הולצר את חברת אינספייר MD, שנסחרת לפי שווי של 22 מיליון דולר ורושמת זה שנים הכנסות של כמה מיליוני דולרים בשנה ממכירת סטנטים מצופים במעטפת ארוגה לעורקי הלב ולמוח.

"100 אלף איש בעולם מסתובבים עם הסטנט הזה", הוא אומר היום, "אז עשיתי משהו טוב לאנושות ולעצמי. היה אפשר לעשות יותר טוב, ההנהלה פספסה מוצר מדהים, אבל צריך לזוז הלאה. הקמתי מאז כל כך הרבה דברים. חלקם לא התרוממו, חלקם התרוממו ולא הגיעו רחוק, וחלקם התרוממו וכן הגיעו רחוק".

מכל החברות הללו פרש וניתק קשר. "יש קונפליקט בין להיות מעורב לבין למכור מניות. כשאני מוסר את החברה לידיים טובות כמו אלה של בלדגרין, אני לא מרגיש שאני חייב להמשיך לנסות לכוון אותה בעצמי".

עכשיו הוא היו"ר של סטיק איט. חברה ישראלית נוספת, Trichrome Shell, מפתחת מוצר דומה ונסחרת בבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב לפי שווי של 46 מיליון דולר.

כל מקלון דומה לשכנו בקופסה

הרעיון שעומד מאחורי המוצר הוא שלא צריך לגלגל סיגריה אלא דוחפים את המקלון לתוך סיגריה מוכנה ומעשנים אותה כך. לדברי הולצר, זה רק אחד היתרונות שלה. למעשה, כמו המוצר של יורוג'ן, מדובר בשיטה חדשה להוליך את החומר הרפואי. "בנינו מטריצה שבתוכה אנחנו מוסיפים כמות מדודה מאוד של חומרים פעילים ושל טרפנים (החומרים שנותנים את הטעם והריח למוצר), וזה הופך את חוויית הצריכה לזהה בכל פעם, כמו שכל סיגריית מרלבורו נותנת אותה חוויה. אנחנו יודעים למה לצפות, וזה חשוב לצרכנים".

בשלב הראשון, 99% מהחומר במקלות של סטיק איט יהיה CBD, החומר הלא ממסטל בקנאביס, שהוא חוקי במדינות רבות שבהן צריכת קנאביס על כל רכיביו אינה חוקית. הוא נמכר בתוך מזון, משקאות, משחות, כשמן לבליעה ועוד. בהמשך, החברה תציע מקלונים עם חומרים נוספים.

"אפשר לשחק עם החומרים הפעילים, וגם עם חומרי הטעם והריח. בכלל לא חייב להיות לזה ריח וטעם של קנאביס. אפשר בריח לוונדר, בטעם תפוח", אבל יהיה לכל מקלון בדיוק אותו טעם וריח ורכב החומרים הפעילים כמו במקלון השכן בחבילה. "בכלל לא פשוט ליצור מטריצה כזו", אומר הולצר. "היא צריכה להישרף בדיוק באותה המהירות כמו סיגריה, לא להשאיר פיח או עשן וכמובן להיות לא קרצינוגנית (גורם לא מסרטן - ג"ו)".

כשאתה מפרק את הקנאביס לגורמיו ומרכיב אותם מחדש, בשילוב עם חומרים אחרים, אתה עדיין פועל תחת חוקי הקנאביס הרפואי?
"אם מדובר רק על CBD, אז כן. לגבי הטרפנים, חומרי הטעם והריח שנמצאים באופן טבעי בקנאביס, אנחנו לא מעלים את הכמויות שלהם לריכוזים גבוהים, ולכן לא צריך אישור מיוחד. לתחום ה-THC נחפש שותפים, שיש להם רישיון לשיווקו. אין לנו כוונה להעלות ריכוזים של חומרים פעילים אחרים שיכולים להיות בחומר".

"תרומה אמיתית לטיפול פליאטיבי"

לדעת הולצר, היתרון הגדול ביותר של המוצר הוא המיתוג, וזה קשור לאותם אנשי פיננסים שראה מעשנים. "אם אפשר להעביר אותה חוויה בכל פעם, אפשר גם למתג אותה", הוא אומר. לכן הקופסה של המקלונים היא כסופה ונראית קצת כמו מצית זיפו, או קופסה שבה מוכרים אוזניות חדישות או שעון ספורט.

מה בעצם מישהו כמוך, מתחום התרופות והמכשור הרפואי ה"רציני" מחפש בקנאביס, ועוד בקנאביס פנאי?
"הולך להיות פה שוק גדול מאוד. הרווחיות בתחום גבוהה. המטרה שלנו היא להנפיק את החברה, ולהגיע למכפילים מאוד גבוהים, כמו שמקובל בחברות הקנאביס בארה"ב ובקנדה.

"חוץ מזה, אני מדור הפרחים. אני מכיר את הקנאביס הרבה שנים. אולי זו הנקמה שלי בצרות שעשו אז לאנשים. הייתי סטודנט באוניברסיטה העברית בשנות ה-60 ולהגיד שלא היה שם? היה. ואחר כך בברקלי. אני חושב שלקנאביס יש תרומה אמיתית לטיפול פליאטיבי, לטיפול תומך לכימותרפיה. לקנאביס יש מקום בעולם". 

StickIT

הוקמה ב-2019 על ידי ד"ר אשר הולצר, יזם סדרתי בתחום המכשור הרפואי, שמכהן כיו"ר החברה ● מפתחת קיסמים המכילים קנאביס להחדרה לתוך סיגריות; מנכ"ל החברה: איתי הכט ● עד היום גייסה 2.1 מיליון שקל ממשקיעים פרטיים ו-1.5 מיליון דולר במימון המונים ● לחברה 3 עובדים בתל אביב