פוד-טק ובינה מלאכותית: המצטרפות הבאות לגל ההנפקות הראשוניות

השותפות המוגבלת קרן פיט השקעות, בראשות אייל בקשי ורוני קוברובסקי, מתכננת לגייס  כ-50 מיליון שקל

רוני קוברובסקי / צילום: איל יצהר
רוני קוברובסקי / צילום: איל יצהר

שתי חברות נוספות מצטרפות לגל הנפקות האקוויטי הראשוני (IPO) הנמשך בבורסה, וגם הפעם מדובר בחברות טכנולוגיה, ענף המהווה את לב פעילות ההנפקות בחודשים האחרונים ונהנה בדרך-כלל מביקושים גבוהים.

כעת על הפרק ניצבות השותפות המוגבלת קרן פיט השקעות, הפועלת בתחום הפוד-טק, וחברת רייזור לאבס, מתחום הבינה המלאכותית.

בעליה של קרן פיט הם שמות מוכרים בשוק ההון ובתעשיית המזון בישראל - חברת ברק קפיטל (שתוביל את ההנפקה), חברת השקעות ושחקנית בולטת בשוק ההון המקומי בראשות אייל בקשי, לצידו של רוני קוברובסקי, לשעבר נשיא ומנכ"ל חברת המשקאות המרכזית, יצרנית קוקה קולה, שיכהן כיו"ר השותפות.

קרן פיט (FEAT) שהוקמה לקראת ההנפקה ושעל פי ההערכות מתכננת לגייס במסגרתה כ-50 מיליון שקל, היא לפי הגדרתה שותפות שמטרתה המרכזית היא לעסוק במחקר ובפיתוח (מו"פ) "בתחומי הפוד-טק, סביבה וקיימות ואגרו-טק לאורך שרשרת תעשיית המזון". תעשייה זו כוללת בין היתר,פיתוח תחליפי מזון, תוספי מזון, ייצור מזון חדשני, אריזה, לוגיסטיקה, אחסון וטכנולוגיית מידע.

כפי שמאפיין בדרך-כלל את פעילות השותפויות החדשות, פיט מסבירה כי "במקרה של כישלון במחקר ובפיתוח שיבוצע על-ידי מי מהחברות המוחזקות", או לחלופין "אי-הצלחה בהחדרת מוצרים המבוססים על אותה טכנולוגיה לשוק", עלול "להיווצר סיכון להשקעות השותפות".

דמי ניהול שנתיים של מיליון שקל לשותף הכללי

השותף הכללי בפיט, שבשליטה בו מחזיקים בקשי וקוברובסקי, ייהנה מדמי ניהול שנתיים של 1 מיליון שקל, יהיה זכאי לתמורה בגין סיוע לטיפול בגיוסי הון וחוב שתבצע השותפות וכן יקבל 20%-30% מכל תמורה שתקבל השותפות מנכסיה, כדמי יוזמה.

קוברובסקי ייהנה מתגמול חודשי של 50 אלף שקל מהשותף הכללי בתפקידו כיו"ר פיט, וברק קפיטל תקבל מחצית הסכום (25 אלף שקל) עבור שירותיו של בקשי כדירקטור. דמי הניהול החודשיים של מנכ"ל פיט, חיים ישר, יעמדו על 70 אלף שקל.

כיום לפיט התחייבות להשקעה בחברת נוברסיס, התלויה בהשלמת ההנפקה, בהיקף של כ-2 מיליון דולר מכספי ההנפקה, תמורת 25% מהונה - בעסקה שתזרים לידיו של קוברובסקי רבע מהסכום (500 אלף דולר), אחרי שהעמיד לנוברסיס מימון בהיקף זה.

נוברסיס, שהוקמה בשנת 2019 על-ידי אמה קביטניצקי וד"ר רם שניר, עוסקת במו"פ של "טכנולוגיה המאפשרת העשרת מזון במגוון רכיבים בריאים בצורה בטוחה ויעילה, תוך הגנה על יציבות הרכיבים ומניעת השפעות שליליות של טעם וריח".

רייזור לאבס מבקשת לגייס כ-30 מיליון דולר 

אל מול הבעלים הוותיקים של פיט, את רייזור לאבס הקימו שלושה יזמים צעירים - המנכ"ל והיו"ר רז רודיטי, סמנכ"ל הטכנולוגיות מיכאל זולוטוב ועידו רוזנברג, שלושתם בני 30, העוסקים בענפי הטכנולוגיה משנת 2009, בפרט בתחום הבינה המלאכותית.

רייזור לאבס (razor labs), המבקשת לגייס כ-30 מיליון דולר, לפי שווי חברה המוערך בכ-120 מיליון דולר, עוסקת "בפיתוח ושיווק של פתרונות ומוצרי בינה מלאכותית לענפי התעשייה השונים".

ברייזור לאבס מסבירים כי לחברה שני תחומי פעילות - פיתוח פתרונות בינה מלאכותית לבעיות ארגוניות, בעיקר אצל חברות תעשייתיות, ושיפור תהליכי ייצור בתעשיית הכרייה, הגז והנפט, תשתיות, כימיקלים ועוד. המוצר שהחברה מפתחת מופעל בטכנולוגיות ענן, ומטרתו לייעל פעילות מכונות באמצעות יכולת חיזוי תקלות תפעוליות, וכן לספק תובנות לגבי תהליכי הייצור, במטרה לייעל את עבודתן השוטפת. 

את הנפקתה מובילה דיסקונט חיתום, ואת עיקר התמורה בהנפקה מייעדת רייזור לאבס למימון פעילותה השוטפת.

רייזור לאבס מגיעה לבורסה כשברקע היא מציגה צמיחה בהכנסותיה. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסות החברה טיפסו ב-19% ל-17 מיליון שקל, בזכות עלייה בהיקף הפרויקטים, אולם הוצאותיה השונות גדלו, והרווח הנקי שלה נשחק ב-27% והסתכם בפחות מ-2 מיליון שקל.

בסיכום שנת 2019 הכפילה רייזור לאבס את הכנסותיה (ביחס ל-2018), ל-20 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה טיפס ב-45% והתקרב ל-3 מיליון שקל.