לראשונה: קרן השקעות לאומית מאבו דאבי תשקיע מאות מיליוני דולרים בשדות סולאריים בישראל

מסגרת ההסכם תיכנס החברה מאבו דאבי כשותפה בפרויקטים אסטרטגיים שהחברה הצרפתית-ישראלית מפעילה ותקים בעתיד בישראל

שדה סולארי במושב פדויים / צילום: EDF-RE ישראל
שדה סולארי במושב פדויים / צילום: EDF-RE ישראל

השקעה משמעותית ראשונה של האמירויות בענף האנרגיה המתחדשת בישראל: זרוע האנרגיה המתחדשת של קרן ההשקעות של אבו דאבי תשקיע מאות מיליוני דולרים בפיתוח פרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל. הסכם אסטרטגי לשיתוף-פעולה נחתם היום (ג') בין Masdar ל-EDF Renewables ישראל - המפעילה כ-18 פרויקטים סולאריים בארץ. במסגרת ההסכם תיכנס החברה מאבו דאבי כשותפה בפרויקטים אסטרטגיים שהחברה הצרפתית-ישראלית מפעילה ותקים בעתיד בישראל. לפי הערכות מדובר בהשקעה ראשונית של 100 מיליון דולר שתגדל במהלך השנים בהתאם למספר הפרויקטים שאליהם תיכנס החברה.

Masdar היא זרוע ההשקעות באנרגיה המתחדשת של Mubadala Investment Company, קרן ההשקעות האסטרטגית של נסיכות אבו דאבי. מדובר באחת מקרנות ההשקעה הריבוניות הגדולות בעולם והיא מנהלת הון המוערך ברבע טריליון דולר. הכנסות הקרן מגיעות מרווחי הנפט והיא קשורה ליורש העצר מוחמד בין זאייד אל נהיאן, שהיה שותף מרכזי ב"הסכמי אברהם" שנחתמו עם ישראל בשנה שעברה. הקרן נחשבת לשחקנית אקטיבית בשוק ההשקעות העולמי, בדגש על מיזמים טכנולוגיים.

EDF Renewables, שהחלה לפעול בישראל בשנת 2010 השקיעה בשנים האחרונות כ-3 מיליארד שקל בהקמת שדות סולאריים. לחברה יש כבר שדות סולאריים בהספק כולל של 383 מגה וואט שמחוברים לרשת ובשנה הקרובה היא צפויה להגדיל את הפורטפוליו ל-500 מגה וואט. EDF תשמור בידיה את השליטה בפרויקטים.

שיתוף-הפעולה האסטרטגי כולל כניסה של החברה מאבו דאבי כשותפה בפרויקטים קיימים של EDF Renewables וכן באסדרות ומכרזים חדשים שיפורסמו מטעם המדינה בעתיד.

EDF זכתה לאחרונה בפרויקטים במסגרת מכסה למתקני חשמל עם יכולת אגירה שפרסמה רשות החשמל לפי תעריף של 17.45 אגורות לקוט"ש. יחד צבר המיזמים הנמצא בשלבי פיתוח תגיע ההשקעה הכוללת של החברה בישראל ל-5 מיליארד שקל.

תעריפי החשמל האחרונים שלהם התחייבה EDF נמוכים ב-50% ויותר מעלות החשמל שמפיקות תחנות כוח המופעלות בגז. כך למשל תפיק EDF Renewables בפרויקט אשלים 2 חשמל במחיר של 8 אגורות לקוט"ש (ללא אגירה ולאחר תמריצים מהמדינה).

מנכ"ל EDF Renewables ישראל אילון וניש אמר ל"גלובס" כי בחברה "גאים לכונן את שיתוף-הפעולה הראשון בתחום האנרגיה בין איחוד האמירויות לישראל. נפעל במשותף לשפר את ביצועי הפרויקטים הפעילים בישראל, ונרחיב את היקף פעילותנו בתחומי מערכות סולאריות צפות, אגירה, טכנולוגיות סולאריות בשילוב עם חקלאות, טורבינות רוח לצד קידום טכנולוגיות חדשניות נוספות".

הקשר בין החברות נוצר במסגרת שיתופי-פעולה שיש ל-Masdar עם חברות בנות נוספות של קבוצת EDF (חברת החשמל הלאומית של צרפת) הפועלות במדינות אחרות ברחבי העולם. Masdar ו- EDF Renewables כבר שותפות במספר פרויקטים באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, כולל הפרויקט הסולארי של Al Dhafra - שאמור להיות השדה הסולארי הגדול ביותר בעולם בהיקף של 2,000 מגה וואט. החברות משתפות בימים אלה פעולה במסגרת השלב השלישי, בהיקף של 800 מגה וואט, בפארק הסולארי ע"ש Mohamed bin Rashid Al Maktoum בדובאי, והן גם חלק מהמאגד המפתח את חוות הרוח הגדולה ביותר במזרח התיכון, בהיקף של 400 מגה וואט ב-Dumat al Jandal בערב הסעודית. כמו כן, Masdar ו- EDF Renewables סיכמו על שותפות בשמונה פרויקטים של אנרגיה מתחדשת בארה"ב, ביניהם: רוח, סולארי ואגירת חשמל באמצעות סוללות, בהיקף כולל של 1.6 ג'יגה וואט.

מוחמד ג'מיל אל רמאהי (Mohamed Jameel Al Ramahi), מנכ"ל Masdar, חתם בשם חברת Masdar, וברונו בן ששון, מנכ"ל EDF Renewables העולמית, חתם בשם חברת EDF Renewables.

היעד שעליו הכריזה ממשלת ישראל הוט ייצור של 30% ממקורות האנרגיה בישראל מאנרגיה מתחדשת עד לשנת 2030, תוספת של 13% בהשוואה ליעד הקודם, במקביל להפסקת השימוש בפחם. כדי לעמוד ביעד החדש קיים צורך בייצור של עוד 15 ג'יגה וואט של אנרגיה ממקורות ייצור נקיים עד לשנת 2030.

מנכ"ל Masdar מוחמד ג'מיל אל רמהי אמר כי"איחוד האמירויות וישראל פותחות בעידן חדש של שיתוף-פעולה באנרגיה מתחדשת וטכנולוגיות מתקדמות, שייטיבו עם שני העמים ויתמכו ביעדים שלנו לאנרגיה נקייה. מדינת ישראל ידועה בסביבה העסקית התומכת שלה בתחום זה, ונשמח לעבוד בשיתוף עם חברת EDF Renewables Israel לפיתוח פתרונות שיתניעו את המעבר לאנרגיה חדשה".

מנכ"ל EDF Renewables העולמית, ברונו בן ששון (Bruno Bensasson), אמר כי "ישראל היא מדינה בעלת פוטנציאל משמעותי לטווח הארוך, בה אנו רואים חממה לחידושים רבים בתחום האנרגיות המתחדשות. כמו כן ההתקשרות תיצור סינרגיה בין החברות בנות השונות של קבוצת EDF הפועלות במדינות האזור".