האם ראש הממשלה נתניהו הגיש לאמנים אטריות קרות?

האם הצ'ק שנתניהו הגיש לאביב גפן הוא כסף חדש או ישן? החשבון בפנים • המשרוקית של גלובס

ישראל כ”ץ ונתן דטנר / צילום: אמיל סלמן - "הארץ", יוסי כהן
ישראל כ”ץ ונתן דטנר / צילום: אמיל סלמן - "הארץ", יוסי כהן

מפגש הפסגה בשבוע שעבר בין אביב גפן לבנימין נתניהו הרגיז רבים בענף התרבות, בעיקר כאלה שלא היו שותפים לסיכום בין הפוליטיקאי לזמר. אחד המתרגזים היה נתן דטנר, בעבר מנהל תיאטרון באר שבע והיום איש מפלגת ותיקי ישראל. "ראש הממשלה הוא איש תיאטרון מדהים", דטנר אמר לכאן ב'. "הוא מעמיד את אביב גפן, שכל הזמן אמר 'תפגוש אותי' - והחליט לפגוש אותו בטיימינג הזה. זרק לו 70 מיליון. אני לא אלאה אותך יותר מדי, אבל חלקו זה כסף שהיה ייעודי כבר בתקציב הקודם, והוא לא נוצל".

זמן קצר אחר כך, באותו ערוץ, עימת אריה גולן את שר האוצר ישראל כ"ץ עם ההאשמות. "הם אמרו שהסכום הובטח בעבר, זה אטריות קרות", הוא הטיח בו. "זה סכום חדש!", התעקש כ"ץ, "כסף נוסף לרשויות המקומיות כדי לייצר מופעים, וגם לקרן סיוע מיוחדת לאמנים במצוקה".

איפה האמת? האם נתניהו מכר לגפן לוקשים קרים במסווה של אטריות חמות? מוזר - אבל במובן מסוים, שני הצדדים צודקים. נסתכל ממה מורכבים 70 המיליונים.

חלק מהסכום נולד בקיץ, כשהקורונה הורידה ראש לזמן קצר. משרד התרבות שריין 33 מיליון שקל לסיוע במימון מופעים, אבל הכסף לא שולם לאף אחד באופן אוטומטי: הרשויות המקומיות, שמארגנות את המופעים ומשתתפות בעלויות, התבקשו להגיש בקשה מפורטת לכל אירוע. המענק המרבי תלוי באורך המופע: מ-8,000 שקל ל-45 דקות, ועד 32 אלף שקל לשלוש שעות. מפה לשם התחלואה עלתה, הסגר השני הגיע, המופעים הוקפאו, והרשויות הספיקו לנצל רק 9 מיליון שקל.

 
  

בסוף השנה נשארו 24 מיליון שקל בקופה. מצד אחד, כסף "ישן". מצד שני, עודפים כאלה לא ממשיכים בדרך-כלל לשכב במקומם אחרי 1 בינואר - הם נשאבים בחזרה לכיסי האוצר. בשבועות האחרונים אנשי האוצר נענו לבקשה של שר התרבות ואפשרו להשתמש בעודף בשנה הבאה.

החלטה נוספת הייתה לשריין לאותו צורך עוד 40 מיליון שקל חדשים. תקרת הסכום שהרשויות יוכלו לבקש ב-2021 צמחה אפוא ל-64 מיליון שקל. ה-6 מיליון שקל שמשלימים את התמונה הוקצו לקרן לאמנים במצוקה, שמנהלת קרן יהושע רבינוביץ'. היוזמה עצמה פועלת כבר כמה שנים, וכשפרצה הקורונה, שרת התרבות הקודמת מירי רגב הגדילה את ההקצבה השנתית לרמתה היום. במובן מסוים, זה כסף "ישן". במובן אחר, הוא לא חלק מתקציב המדינה, ודרש החלטה מפורשת של האוצר.

בשורה התחתונה: דברי דטנר נכונים, ודברי כ"ץ נכונים ברובם. חלק מהסכום שהובטח לאמנים שוריין למימון מופעים ב-2020, אבל ניצולו דרש החלטה מיוחדת; חלקו הוא מימון חדש למופעים; וחלקו הקצבה שנתית חדשה לאמנים במצוקה.

תחקיר: ארן רונדל

לקריאה נוספת:

הודעה על מבחני תמיכה במופעי תרבות מיולי 2020 - משרד התרבות והספורט

הארכת קול-קורא לבקשות לתמיכה במופעים ל-2021 - משרד התרבות והספורט

"ראש הממשלה נתניהו נפגש עם הזמר והיוצר אביב גפן" - הודעת משרד ראש הממשלה