שר הביטחון גנץ החליט: גלי צה"ל תצא ממערכת הביטחון

יוקם צוות מקצועי בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל לגיבוש מתווה להוצאת התחנה ממערכת הביטחון • גנץ: "קיום תחנה צבאית בצה"ל אינה סבירה בעת הזו"

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

שר הביטחון בני גנץ הודיע היום (ה') כי החליט להוציא את גלי צה"ל ממערכת הביטחון. זאת בהמלצת הרמטכ"ל אביב כוכבי. 

בהודעה שנמסרה מטעם גנץ, נכתב כי "ההחלטה נובעת מהייעוד של צה"ל, וכן מהצורך להפריד בין שירותם של חיילי צה"ל לבין פעילותו של אמצעי תקשורת בו מועסקים לובשי מדים בתכנים פוליטיים".

יוקם צוות מקצועי בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, אשר יכלול נציגים של משרד הביטחון, צה"ל, משרד המשפטים ומשרד התקשורת. הצוות יגבש בתוך מספר שבועות מתווה להוצאת התחנה ממערכת הביטחון, והפעלתה במתכונת אזרחית או סגירתה.

גנץ מסר כי "ההחלטה שקיבלתי בהמלצת הרמטכ"ל היא עניין ערכי ולא תקציבי. התקשורת החופשית בישראל היא חשובה מאין כמוה, ואמשיך להגן עליה ולדאוג לעצמאותה, אולם קיום תחנה צבאית בצה"ל אינה סבירה בעת הזו. קבעתי כי לובשי מדים לא יעסקו בפוליטיקה בשום תפקיד, זהו דבר בלתי מתקבל על הדעת הסותר את ערכי צה"ל, את היושרה המתחייבת ואת ההתנהלות התקינה. אני מוקיר את גלי צה"ל ואת תרומתה לתקשורת הישראלית, ולמגוון הדעות והקולות בתקשורת, ונכון יהיה למצוא אפיק אחר להמשך פעילותה".

הניסיון של צה"ל "להיפטר" מהתחנה הצבאית איננו חדש. למרות שהתחנה הצבאית נחשבת לבית ספר ממנו יצאו חלק מבכירי העיתונאים, מדובר בתפוח אדמה לוהט שגרם לצבא הרבה כאב ראש סביב ניסיונות בחישה של גורמים פוליטיים בתכניו, במנהליו ובמגישיו. במשך שנים נתפסה התחנה כשמאלנית, מה שהביא לניסיונות מצד גורמים פוליטיים בימין לנסות "לאזן" את השידור. פרט לפוליטיזציה, הואשמה התחנה לעיתים קרובות בהעדפת קרובים ומקורבים, ובבחירת מתגייסים על בסיס ייחוס משפחתי.

המורכבות של התחנה הביאה כאמור בעבר ניסיון של רמטכ"לים ושרי ביטחון להפסיק את החיבור בין התחנה לצבא. נזכיר כי כבר ב-2017 הודיע שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן כי יפעל להעביר את גלי צה"ל למשרד הביטחון. אולם בסופו של דבר ליברמן חזר בו והחליט לא לבצע את השינוי.

בהנחה שהממשלה תבקש להשאיר את התחנה פעילה, יש בידה אופציות נוספות פרט להעברתה למשרד הביטחון. נזכיר כי התקציב הציבורי כבר ממן גוף שידור אחד - תאגיד השידור הציבורי, שחלק מתכניו ברדיו משיקים לגמרי לתכני גלי צה"ל. כך שהאופציה להעביר את גלי צה"ל לתאגיד או כתחנה נפרדת או לצורך קליטת עובדים אמורה להיות פשוטה יחסית.

הצעה ברוח זאת העבירה לפני מספר חודשים עמותת "הצלחה" שפנתה לשר הביטחון בני גנץ, לשר התקשורת דאז יועז הנדל לראשי הצבא, גלי צה"ל והתאגיד. הצלחה הציעה להעביר את האחריות הארגונית על גלי צה"ל לתאגיד . "נזכיר", כתב היועמ"ש של הצלחה אלעד מן במכתב בנושא "כי מבחינה רגולטורית בהיבטי פיקוח ובקרה , גלי צה"ל נמצאת למעשה כיום באחריותו של התאגיד, באמצעות הוראות שונות בחוק השידור הציבורי הישראלי. כאשר שוקלים את היעד שאליו יש להעביר את גלי צה"ל מבחינת השיוך הארגוני והמסגרת התפעולית , דומה כי אין מקומות רבים המקיימים את התנאים ההכרחיים להמשך קיומה הבריא של התחנה".

כך או כך הסיכוי שהתהליך יושלם כבר במהלך כהונתו של גנץ כשר ביטחון איננו גבוה. לוועדה לבחינת עתיד גלי צה"ל לכשתוקם ייקח זמן לגבש מסקנות וממילא במבנה הקואליציוני הנוכחי הסיכוי להעביר החלטה כלשהי בהסכמת כל חברי הקואליציה איננו גבוה. הרמטכ"ל כוכבי אמנם הביא כבר לפני חודשים את עמדתו לפיה יש להוציא את התחנה ממערכת הביטחון, אולם נראה כי הנכונות הפתאומית של גנץ לאמץ את ההמלצה פחות מחודשיים לפני הבחירות היא בראש ובראשונה כדי להרוויח נקודות פוליטיות.