קרנות נאמנות: גדולות או קטנות? יתרון לקטנות!

מהם היתרונות בהשקעה בקרנות נאמנות קטנות? • מדוע יתרונות אלו נמוגים עם הגידול בנכסי הקרן?

האומנם שנה מוצלחת לקרנות הנאמנות?  / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק
האומנם שנה מוצלחת לקרנות הנאמנות? / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק

קרן נאמנות עם היקף נכסים קטן, יכולה להשיג תשואות גבוהות יותר מקרנות מתחרות וגדולות ממנה. במקרים רבים, קרנות חדשות וקטנות בקטגוריה מסוימת, מצליחות לייצר תשואה עודפת על הקרנות הגדולות - זה לא תמיד נכון, יש כאן אלמנטים שלא קשורים לכלכלה, אלא גם לעיתוי ומזל, אבל יש בזה רציונל - איך זה קורה?

  • קרנות קטנות גמישות יותר לשינויים בשווקים.
  • כשאתה קטן אתה יכול לקחת יותר סיכונים - אין לך מה להפסיד; כשאתה גדול, אתה רוצה לסיים את היום בשלום.
  • כשאתה קטן, אתה יכול להשקיע בניירות ערך "קטנים", עם היקפי שווי נמוכים - והרבה פעמים שם נמצאת התשואה.
  • יותר קל לייצר תשואה בהשקעות קטנות - זה מדעי.

אז זה נכון. לא באופן מוחלט, אבל באופן כללי זה אכן כך. חלק מהגופים מתמחים בפתיחת קרנות חדשות וקטנות ויצירת תשואה טובה בהן. הסיבה - כך הם נכנסים למערכות דירוג הבנקים עם נתוני פתיחה טובים. לרוב מערכות הבנקים סגורות בפני קרנות חדשות, אבל אחרי שנה הקרן כבר מדורגת ואם בשנה הזאת היא הצליחה לייצר תשואה, אז זה יתבטא כמובן בדירוג. מי יזכור שהקרן עשתה תשואה מרשימה על כסף קטן.

הבעיה שהקרן גדלה היא כבר לא יכולה להשקיע באותן השקעות "קטנות", היא כבר פחות גמישה בהתנהלות שלה, היא כבר פחות גמישה בהשקעות שלה, ובשורה התחתונה כבר קשה לה לייצר תשואה עודפת. מעבר לכך, היא כבר לא רוצה לקחת סיכונים כי סיכונים אולי משמע תשואה עודפת, אבל לטוב ולרע - זה גם יכול להתבטא בתשואה נמוכה ממדד הייחוס. בקיצור, כשהקרן גדלה, היא הופכת להיות שמרנית ובעיקר ממוצעת.

 תכנים נוספים באתר הון:

קרן סל על מניות בכורה - PFF; האם כדאי?

ממוצע דמי הניהול בקרנות נאמנות

 * המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.