איך מנהיגים ליצירתיות? המנכ"לים המובילים עונים

איך מעודדים יצירתיות אצל מנהלים? יו"ר ישראכרט והמנכ"לים של אינטל, נספרסו, שטראוס, פפר, מיקרוסופט ושופרסל עונים • "מועצת המנהלים" שזימן ערן גפן, מומחה ליצירתיות עסקית, נותנת את הזווית שלה על יצירתיות עסקית בצל מגפה

איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

"איך אני מעודד יצירתיות אצל ההנהלה שלי?" זו שאלה שמעסיקה מנכ"לים מאז ומתמיד, אבל לאחרונה אני נשאל עליה יותר מתמיד. העולם משתנה בקצב מואץ, והשנה האחרונה הביאה דיסרפשן מטלטל, עד למצב שגם הארגונים הכי מצליחים מבינים שכדי לשרוד - הם חייבים להיות קודם כל הרבה יותר יצירתיים.

וכך, מנכ"לים רבים נדרשים להוביל את ההנהלה לחשוב בצורה נועזת ולהוציא לפועל במהירות יוזמות חדשות, עסקים חדשים, מוצרים חדשים.

אנשים טועים לחשוב שאי אפשר לנהל יצירתיות, בטח שלא למדל אותה בתהליכי עבודה מסודרים ומדידים. מהניסיון שלי, מנהיגות יצירתית היא שיטת ניהול, עם כלים מקצועיים ברורים ומתודות עבודה שמובילות אנשים לפריצות דרך מחשבתיות ולתרבות ארגונית התומכת ביישום מוצלח שלהן.

השבוע כינסתי שוב את "מועצת המנהלים" שלי, וביקשתי מהחברים לענות על שאלה אחת פשוטה: "איך אתם מעודדים יצירתיות אצל ההנהלה שלכם"?

תמר יסעור - יו"ר ישראכרט

אני מאמינה שיציאה מאזור הנוחות מעודדת ומעוררת יצירתיות. מעת לעת יש לשנות את הנחות העבודה, לשנות את תפיסת מרחב הזמן בחשיבה על כמה שנים קדימה ולחשב מסלול מחדש. אני מאוד מאמינה בשינוי תפקידים, שינוי מרכיבי התפקיד והוספת אתגרים חדשים, כך אני מאמינה שאנחנו משתחררים מהטייס האוטומטי.

אני מאוד מאמינה בחיבור עם אנשים מעוררי השראה שבאים מדיסציפלינות שונות, מכל אחד מהם ניתן לקחת תובנות משמעותיות וליישמן. ממרינה שיינפלד, פרימה בלרינה של הבלט הישראלי ורקדנית ומורה בחסד עד היום בגיל 82, למדתי הסתכלות פנימה, שחרור המחשבה ויצירתיות בתנועה.

יניב גרטי - מנכ"ל אינטל ישראל

אני מאמין שהדרך להשיג יצירתיות מגיעה מגיוון תעסוקתי. כשכולנו זהים ברקע שלנו, סביר להניח שכולנו נתמודד עם אתגרים וצרכים עיסקיים בצורה זהה. אבל אנו, כאנשים, כתעשייה, כאנושות, צומחים עם השונה. הגיוון בערכים, אמונות, ניסיון, רקע והתנהגות מבוסס על שוני גיאוגרפי, לאומי, אתני, מין, גיל, מאפיינים פיזיים ועוד.

שונות זו מעצבת את התנהלותינו בחיים בכלל ובעולם העבודה בפרט. לאורך השנים דאגנו ליצור בקבוצות עסקיות בתוך אינטל, צוותים מרקע מגוון. שונות זו בין אנשים מייצרת דעות ורעיונות שונים, ודרכים לפתור בעיות שנראות ללא מענה. לשמחתי, השיח באינטל סביב גיוון עבר מזה זמן מדיון רק על המקום הערכי לדיון גם סביב הערך העסקי. וכשמדברים על שני ההיבטים יחדיו - הערכים והעשיה העסקית - המחסומים יורדים ומתפוגגים.

אריאלה שיפנבאור וייס - מנכ"לית שטראוס מלוחים

יצירתיות בניהול נדרשת על מנת לפתור בעיות מסוג חדש, מה שעלול להיות עניין מרתיע ומפחיד היות והכישלון אורב מעבר לפינה. לכן, עבורי, לעודד יצירתיות, זה בעצם להעצים, לאפשר, להרגיע ולהאמין במנהלים שלנו שהם יכולים. שלוש האמירות שלי לעידוד יצירתיות:

  1. תגיד מה אתה צריך כדי לפתור את הבעיה? ותקבל.
  2. אני מאמינה שאתה המנהל הנכון למשימה.
  3. אם לא הצלחת, הכל טוב. כי בכל ניסיון יש ערך והתפתחות.

בדרך כלל זה עובד.

איציק אברכהן - מנכ"ל שופרסל

אנחנו מייצרים תרבות ארגונית של פתיחות, וידיעה שהעלאה של נושא שהוא מחוץ לקופסא מייצרת הקשבה ולא סתימת פיות. אנחנו מקדמים תרבות של שינוי בקבלת החלטות לאור הערות ורעיונות חדשים שעולים.

בנוסף, בצוות ההנהלה יצרנו גיוון בין דורי (אנשים משכבות גיל שונות) מה שמייצר צבעוניות מבחינת הדמויות הבכירות המעורבות, תוך הבאת קולות שונים אל השולחן ולא שבלוניות.

משה מרי - מנכ"ל נספרסו ישראל

כשחושבים על אנשים יצירתיים בדרך כלל עולה לראש התמונה של האמן המפוזר, שמחשבתו נעה בכיוונים רבים. אני דווקא מאמין בשיטה ההפוכה של מיקוד שמוביל ליצירתיות.

כשממקדים את הצוות לעבר חזון ומטרה ברורה מבלי להגדיר בדיוק איך להגיע לשם הדבר מעודד אווירה יצירתית שמניבה תוצאות. תהליך כזה חייב לבוא עם הכלה וקבלה של טעויות.

חשוב להדגיש שכמנהל אתה לא מפחד מטעויות ואפילו לא מכישלונות, ולהגיב בצורה הנכונה במידה ואלה מגיעים

מיכל קיסוס הרצוג - מנכ"לית PEPPER

יצירתיות בעיני היא האלמנט החי בדברים, הלב הפועם של כל מה שנוצר סביבנו, זה נכון לסיעור מוחות כמו גם לארכיטקטורה טכנולוגית וקוד.

אני מסתכלת על עידוד יצירתיות אצל מנהלים ועובדים כהזמנה להביא חיים לדבר בו הם עוסקים. בעיני, כל מי שאוהב את מה שהוא עושה ומתחבר אליו, עושה זה זאת באופן טבעי. הרעיון הוא ליצור את המרחב הזה ולהזמין אליו, תוך הדגשת הסיבה והחשיבות במה שאנחנו עושים.

רונית אטד - מנכ"לית מיקרוסופט ישראל

עבורי יצירתיות היא חלק מהיום יום של מנהל. היא היכולת לקבל החלטות בתנאי אי-וודאות, לכן הידע שצברנו עד כה לא מספיק למתן מענה או לקבלת החלטה. יצירתיות היא השימוש בניסיון, בשכל הישר ואינטואיציה למציאת פתרון חדש. הדרך לעודד יצירתיות היא פשוט לא להפריע לה. לעודד מגוון דעות, לטעת ביטחון שכל שאלה היא טובה וכל תשובה היא חכמה ולקבל שחלק מהפתרונות שננסה לא יתנו את המענה המבוקש אבל בוודאות יובילו אותנו אליו.

דב מורן - משקיע, יזם וממציא הדיסק און קי

איך אתם מעודדים יצירתיות אצל ההנהלה שלכם? מאוד פשוט. כל פעם שמישהו מעלה רעיון מקורי - אני ישר מבטל אותו. אני אומר את המשפט: "זה לא יצליח" 20 פעמים ביום ועובדה, ב-19 מתוך ה-20 אני גם צודק.

אם יש מישהו יצירתי במיוחד - אני מפטר אותו ומסביר לכולם שהוא אידיוט (היה אידיוט...). כשמישהו מנסה ליישם משהו יוצא דופן - אני מתנפל על ההזדמנות, גוער במנהל הזה לעיני כולם וגם מבטל לו את הבונוס השנתי (שממילא אני לא נהנה לתת).

אני גם מנסה להיות יעיל. אני קולט מהר כשהולכים לדבר איתי על שטויות ואז אני מהסה את הדובר, קוטע אותו באמצע המשפט ומבקש מהמזכירה שלי שתפסיק להעביר לי שיחות עם הזויים כאלה.

אני לא שוכח גם להוסיף את הערך הזה "יצירתיות" לרשימה של ה-18 ערכים שאימצנו בחברה. כן ירבו...

חחח. התשובה הנכונה: בדיוק הפוך.

להנהיג מנהלים ליצירתיות זה להוביל אותם לשני מקומות 

ובשבילי להנהיג מנהלים ליצירתיות זה להוביל אותם לשני מקומות: פנימה והחוצה, בשתי תנועות מנוגדות:

פנימה - לחבר אותם מחדש אל האני היצירתי שלהם, הילד או הילדה שפעם היו, פנימה אל מקום שקט וממוקד, מקום בטוח שבו אפשר להתרכז ולהיכנס לפלואו.

החוצה - להוציא אותם מעצמם, מהיומיום, מהצלילים הרגילים, דרכי המחשבה, מהמעמדות, מהפוליטיקה הפנימית, מהסיילוס - כל אלו יביאו את אותה יצירתיות עסקית. אני מחבר אותם להשראה חיצונית, לאנשים חדשים ודוגמאות חדשות. ואז הקסם פשוט קורה.

ערן גפן הוא מומחה ליצירתיות עסקית, מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי.  מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה"