משטרת ישראל עצרה הלילה 145 חשודים באלימות בכפר טורעאן

המשטרה מסרה כי החשודים נעצרו בחשד למעורבות בקטטות אלימות, בהצתות ובאירועי ירי • נציגי הרשויות הערביות ייפגשו הערב עם נתניהו כדי לדון בקידום התוכנית הממשלתית למאבק באלימות

המפכ"ל קובי שבתאי / צילום: דוברות משטרת ישראל
המפכ"ל קובי שבתאי / צילום: דוברות משטרת ישראל

מפכ"ל המשטרה הטרי קובי שבתאי מסמן מטרות וכיווני פעולה, כבר בשבוע הראשון לכהונתו. בכל הקשור לאלימות בחברה הערבית, מראה שבתאי הפעלת כוח ונוכחות מוגברים, הן מול ארגוני הפשיעה האחראיים לחלק גדול ממעשי האלימות והן בגזרת המאבקים בין חמולות שגובים גם הם מחיר יקר.

הלילה נכנסו כוחות משטרה גדולים לכפר טורעאן בגליל, ועצרו לא פחות מ-145 גברים החשודים במעורבות במאבקים בין שתי חמולות שלוו במעשי אלימות קשים, ובקטטות מרובות משתתפים. מהמשטרה נמסר כי הם נעצרו בחשד למעורבות בקטטות אלימות, בהצתות ובאירועי ירי. בפשיטה השתתפו 250 שוטרים של מחוז הצפון, ובהם כוחות יס"מ ולוחמי משמר הגבול.

העימות בכפר הוא בין חמולות עדאווי ודחלה, על רקע סכסוך פוליטי בין השאר בשל תוצאות הבחירות לראשות המועצה המקומית באוקטובר 2018, שבהן זכה מאזן עדאווי. על רקע זה נרצחו שני תושבי הכפר. פאלח דחלה נרצח בזמן שניסה להפריד קטטה המונית בנובמבר 2019, ומחמוד עדאווי, אחיינו של ראש המועצה, נורה סמוך לביתו במאי 2020. המשטרה עצרה חשודים ברצח דחלה, אך לאחר כחודש החליטה לשחררם מחוסר ראיות. במקרה הרצח השני לא נעצרו חשודים כלל.

בשבוע שעבר נרשמו במקום עשרות תקריות אלימות ובשבת נפצע אדם באורח בינוני מירי, הוצתו מבנים ומכוניות והושלכו רימוני הלם סמוך לבתיהם של ראשי החמולות. באחת מהתקריות, קליעים שנורו לכיוון בית של משפחה מחמולת דחלה חדרו לחדר הילדים בזמן ששני ילדי המשפחה ואימם היו בתוכו. בנוסף, בשבוע שעבר עצרה המשטרה 11 וברשותם אמצעי לחימה, בהם רובה מסוג קרלו, אקדח הזנקה, בקבוקי תבערה ורימון. כוחות משטרה נשארו במקום כדי לשמור על הסדר הציבורי ולמנוע קטטות נוספות בין המשפחות המעורבות.

בשעות הלילה, הגיע גם ח"כ מנסור עבאס ועימו נכבדים אחרים במטרה לחדש את ה"סולחה" ולו לזמן מה - בתום סבב שיחות נקבע על הפסקה של שבועיים באירועי האלימות.

דוברת מחוז צפון מסרה כי המשטרה רואה בחומרה רבה אירועי אלימות בכלל, בדגש על אירועים בהם מעורבים אישים המשמשים בתפקידים ציבוריים, והשוטרים יפעלו בכל האמצעים והמישורים על מנת לאתר את אותם עבריינים אלימים ולמצות עימם את הדין. בד בבד, משטרת ישראל קוראת לתושבים ולהנהגה המקומית, שאף היא צד בסכסוך, לחדול מליבוי הלהבות, לגלות אחריות ולפעול באופן מיידי להרגעת הרוחות במטרה להשיב את השקט לכפר.

7 נרצחים מתחילת השנה

בינתיים, גל האלימות בחברה הערבית נימשך. היום נורו שני בני אדם ביפו, אחד מהם מת מפצעיו והשני נפצע בינוני. מתחילת השנה, נרצחו שבעה ערבים ישראלים ובשל האלימות הודיעו ראש העיר אום אל-פחם סמיר סובחי וראש מועצת ערערה מודר יונס, המכהן גם כיו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, כי יגישו למשרד הפנים מכתבי התפטרות מתפקידיהם. ההתפטרות תיכנס לתוקף בתוך שלושים יום, המועד שקצבו לממשלה לפעול בנושא. ההחלטה על ההתפטרות הגיעה לאחר רצח מוחמד אגברייה באום אל פאחם ביום שישי, בעת קיומה של הפגנה נגד אלימות בעיר.

יונס, סובחי וכמה מחבריהם אמורים להיפגש הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, פגישה שנייה בתוך שבוע, כדי לדון בקידומה של התוכנית הממשלתית למאבק באלימות. בגלובס פורסמה בסוף השבוע את פרטי התוכנית, שאמורה להתקיים בשני שלבים, האחד לפני הבחירות ועיקרו תגבור כוחות ותחנות משטרה, לצד תוספת לפיקוח העירוני ביישובים הערבים. ובשלב השני הרחבה לתחומים כמו חינוך בני נוער, תעסוקה והכשרה לצעירים ויצירת מסגרת אשראי בערבות מדינה.

בתוך כך, עמותת יוזמות אברהם, הפועלת למען החברה הערבית בישראל, קוראת לחייב את השב"כ לסייע במיגור הפשיעה המאורגנת ביישובים הערבים, בתיאום וגיבוי המנהיגות הערבית. בהודעת העמותה נאמר: "בעבר נשקלה בישראל האפשרות להטיל על שב"כ לסייע במאבק בפשע המאורגן באמצעות כלים טכנולוגיים-מודיעיניים שברשותו. לנוכח המצב המידרדר, עמותת יוזמות אברהם קוראת להפעלת היכולות הללו של השב"כ, בתיאום ובגיבוי המנהיגות הערבית, באמצעות הסמכה מיוחדת מוגבלת בזמן, כדי למגר את הפשיעה ביישובים הערבים כעת".