המהפכה הטכנולוגית בבורסה נמשכת: מניות ההייטק מחזקות את הדומיננטיות שלהן במדדים

עם המניות שיצטרפו לת"א-90 נמנות מפתחת המערכות לאספקת חשמל ג'נסל, יצרנית הרובוטים לניקוי מתקנים סולאריים אקופיה ויצרנית המנועים אקוואריוס • שלוש החברות השלימו באחרונה הנפקות, וכל אחת מהן נסחרת בשווי של 1.4-1.5 מיליארד שקל

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

על רקע גל הנפקות ההון הראשוניות (IPO) האינטנסיבי הנרשם בחודשים האחרונים בבורסת תל אביב, עדכון המדדים הקרוב, שיתבצע בחודש הבא, צפוי להכניס למדדים הבולטים כמה "כוכבות" חדשות, שמבליטות שוב את הדומיננטיות הגוברת של ענף הטכנולוגיה במסחר.

עם המניות החדשות שיצטרפו לת"א-90, נמנות מפתחת המערכות לאספקת חשמל ג'נסל, יצרנית הרובוטים לניקוי מתקנים סולאריים אקופיה ויצרנית המנועים אקוואריוס - שלוש חברות שהשלימו באחרונה את הנפקותיהן, וכל אחת מהן נסחרת בשווי נוכחי של 1.4-1.5 מיליארד שקל.

קטגוריה אחת אחריהן, למדד SME60, המוגדר "מדד ביניים" וכולל את המניות בעלות שווי החזקות הציבור הגבוה מבין אלה שאינן נכללות בת"א-125, צפויות להצטרף המניות החדשות בבורסה של פולירם, בשווי שוק נוכחי של 1.1 מיליארד שקל, ושל הייקון מערכות ויומן אקסטנשנס, ששויין עומד על 600-700 מיליון שקל.

המדדים ייפרדו מכמה מניות ותיקות

מול המצטרפות החדשות, המשקיעים ייפרדו מכמה מניות ותיקות יותר במדדים המובילים, ובהן חברות התעשייה פמס והמלט, חברת אטראו שוקי הון וחברת הנדל"ן ויתניה, הצפויות להיפלט ממדד ת"א-90, אחרי שמניותיהן נחלשו בטווח של 10%-40% בשנה האחרונה.

זאת, בעוד שממדד SME60 צפויות להיפלט, בין השאר, תמר פטרוליום ורציו פטרוליום, הנמנות עם סקטור האנרגיה המסורתית החבוט, שנפגע קשות ממשבר הקורונה, ואחרי ירידות דו-ספרתיות חדות שרשמו בשנה האחרונה - תמר פטרוליום כ-33% ורציו פטרוליום יותר מ-60%.

עוד בין הנפלטות מ-SME60 גם מניית חברת התעופה אל-על, שאף ששווי השוק שלה עלה באחרונה בעקבות הנפקות מניות שביצעה (ועומד כיום על כ-850 מיליון שקל), שיעור החזקות הציבור בה ירד מתחת ל-30%, והיא לא עומדת בתנאי המדד.

במדד הדגל של הבורסה, ת"א-35, צפויים עדכונים מעטים יחסית, אחרי "מיני-מהפכה" שנרשמה בו בחודשי הקיץ האחרונים, עם לא פחות משש מצטרפות חדשות, כולן מענפי הטכנולוגיה השונים, וזאת אחרי גל העליות שבלט בענף זה במהלך משבר הקורונה אל מול ירידות השערים שרשמו מרבית מניות הבורסה.

במסגרת העדכונים הקרובים, מניית חברת הטכנולוגיה מטריקס צפויה להיפלט מת"א-35, אחרי שהצטרפה אליו בעדכון הקודם, ואחרי מחיקת מניית איי.אפ.אפ שנכללה בו יצטרפו לת"א-35 מניות קבוצת אשטרום ואו.פי.סי אנרגיה, גם בזכות שווי השוק העולה שלהן (שתיהן קרוב ל-20% בשנה האחרונה) וגם בהשפעת שינויים בהחזקות הציבור.

ארבע שנים להרחבת מדד הדגל

עם עדכון המדדים הקרוב, תציין הבורסה ארבע שנים מאז הרחבת מדד הדגל שלה להרכבו הנוכחי, הכולל 35 מניות (במקום 25 טרם לכך), וזאת במסגרת הרפורמה במדדי המניות שביצעה, שבין מטרותיה היו הפחתת הריכוזיות במדדים והגדלת שיעור החזקות הציבור.

במסגרת רפורמת המדדים, שיעור החזקות הציבור המינימלי בת"א-35 עלה ל-30%, לעומת דרישה ל-25% קודם לכן; שווי החזקות הציבור הנדרש להיכלל במדד הועלה ל-1 מיליארד שקל, ומגבלת המשקל המירבי של מניה ירדה ל-7%, לעומת 10% קודם לרפורמה.

שינויים אלה הובילו מאז, בין השאר, להגברת מכירת מניות על ידי בעלי עניין לציבור, בשווי של מיליארדי שקלים, במטרה לעמוד בדרישות החדשות ולמנוע את גריעת החברות מהמדד. בבורסה מציינים כי כיום המדד "מייצג נכון יותר את הכלכלה הישראלית".

לפי נתוני הבורסה, לאחר עדכון המדד הנוכחי, שייכנס לתוקף ב-7 בפברואר, משקל חברות הטכנולוגיה במדד ת"א-35 יעמוד על כ-27%, לעומת 15% בשנת 2017, תוך הכפלת מספר חברות הטכנולוגיה במדד (ל-9) - מה שהופך את הענף לדומיננטי במדד. דומה לו במשקל ענף הבנקים (26%) ובמספר החברות ענף הנדל"ן, שעם 8 חברות משקלו במדד עומד על 14%.

 
  
 
  

משקל חברות הביומד יורד ל15%

עוד אחרי העדכון הקרוב, משקל חברות הביומד בת"א-35 יעמוד על כ-15% (3 חברות), לעומת כ-26% עם השקת המדד, ומשקל חברות האנרגיה וחיפושי הנפט יעמוד על כ-2% בלבד (2 חברות), לעומת כ-8% לפני הרפורמה.

עוד מציינים בבורסה כי מאז השקת המדד הצטרפו אליו 13 חברות, שהחליפו 10 חברות שנגרעו ממנו ו-3 מניות נוספות שנמחקו מהמסחר, וכי מבין 10 החברות שהצטרפו למדד עם הרחבתו בפברואר 2017, נותרו בו רק מחציתן.

בין החברות שנפרדו ממדד הדגל של הבורסה מאז השקתו בצורתו החדשה נמנות 6 חברות אנרגיה וחיפושי נפט וגז. שלוש מהן - בזן, קבוצת דלק ודלק קידוחים - נגרעו בעדכון שבוצע באוגוסט האחרון ולאחר ירידות שערים חדות שספגו בעקבות משבר הקורונה; פז וישראמקו נפלטו ממנו קודם לכן, וכן חדלו להיסחר יחידות ההשתתפות של אבנר, שפעילותה מוזגה עם זו של דלק קידוחים.

עוד נגרעו מהמדד מאז הרפורמה מניות חברות התקשורת סלקום ופרטנר, מניות חברות הנדל"ן המניב ביג וגזית גלוב, וכן מניות סודהסטרים ופרוטרום, "שמוזגו בקונצרנים בינלאומיים, ומיילן הדואלית שנמחקה רק מהבורסה בת"א".