דוחפים את השוק הסיטונאי: משרד התקשורת כופה על הוט להוריד מחירים

בצעד מפתיע הודיע היום משרד התקשורת כי הוט תחויב לאפשר חיבור של ספקיות האינטרנט ישירות למתגי הרשת שלה כדי לקצר את העלויות בהגעה ללקוחות שוק סיטונאי

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, משנה גישה ובצעד מפתיע החליטה להורות להוט לאפשר חיבור מיידי של ספקיות האינטרנט למתגי התקשורת (CMTS) שלה ברחבי הארץ. זאת במטרה להביא להוזלה בשימוש ברשת הוט ולהפוך אותה לכדאית כלכלית במסגרת מדיניות השוק הסיטונאי.

לגלובס נודע כי משרד התקשורת הודיע היום (א') להוט כי החיבור יתאפשר מיידית, וההתחשבנות על מחירי החיבור תימשך לאחר מכן. ההוראה באה לאחר שבשבוע שעבר הטיל המשרד קנס של 6 מיליון שקל על הוט בשל קשיים שהחברה מערימה על יישום השוק הסיטונאי ברשת שלה.

בשבוע שעבר  פורסמה בגלובס כתבה המפרטת בהרחבה כיצד הוט הצליחה למנוע הפעלת שוק סיטונאי על גבי הרשת שלה. בשורה התחתונה, הוט מוכרת את שירות השימוש ברשת שלה למפעילים (מחיר סיטונאי) במחיר שהוא גבוה יותר מהמחיר שהיא מוכרת ללקוחותיה. במצב כזה אין שום כדאיות כלכלית לפעול על גבי הרשת שלה. במקביל, הוט לא אפשרה לספקיות האינטרנט להתחבר ישירות לליבת הרשת או למתגים שלה ברחוב, וכך לא ניתן היה לחסוך בעלויות התמסורת, והשירות נהפך ללא כדאי כלכלית.

כעת האירוע מקבל תפנית חדשה, ומשרד התקשורת עושה זאת במטרה להפוך את הוט לשחקנית שוק סיטונאי, וכדי שמתחרים יוכלו להשתמש ברשת שלה כפי שהם משתמשים ברשת של בזק.

הוט צריכה להציע תעריף מעודכן עד 10 בפברואר

בתקנות התקשורת נקבע כי על בעלי התשתית לאפשר שימוש בשירות גישה רחבת-פס מנוהלת ברמת חיבור כלל-ארצית, אזורית או מקומית. בתיק השירות הסיטונאי נקבע כי נקודות החיבור בהן יכול ספק השירות להתחבר לרשת בעלת התשתית הן במקטע הגישה, במקטע האיסוף או במקטע הליבה (בהתאם לקביעת ספק השירות). קביעה זו נעשתה בעיקר ביחס למתכונת אספקת השירותים ברשת של בזק.

תצורת הרשת של הוט היא כזו שבה מספר רכיבי CMTS נמצאים במיקום פיזי אחד, והם מחוברים לאחד הרכיבים המבצע אגרגציה (באותו המיקום הפיזי או במיקום אחר) לצורך העברת התעבורה בליבת הרשת. מבחינה הנדסית, איסוף התנועה הסיטונאי יכול להתבצע בכל אחד מרכיבי ה-CMTS הנמצאים באותו מיקום או מהרכיב האגרגטיבי המאגד מספר CMTS.

משרד התקשורת בחן זאת פעם נוספת ומצא כי ברשת הוט לא ניתן לבצע בצורה פשוטה וסבירה איסוף של התנועה בנקודה קרובה יותר לבית המנוי במקטע הגישה, מכיוון שהרכיבים השונים במקטעים אלה הם רכיבים פסיביים או רכיבים המבצעים הגברה של האות בלבד, ללא יכולת לבצע הפרדה של התעבורה לפי ספק השירות הרלוונטי. לכן, ברשת הוט, נקודת האיסוף הקרובה ביותר לבית הלקוח האפשרית מבחינה הנדסית היא ב-CMTS או ברכיב האגרגציה.

חיבור ב-CMTS כפי שמוצג בתיק השירות אינו חיבור ברמה מקומית, בקצה רשת הגישה ולפני מקטע האגרגציה, אלא הוא חיבור ברמת האגרגציה (חיבור ברמה אזורית) שטרם נקבע בעדו תעריף מפוקח. משרד התקשורת יבחן את ביטולו של התשלום בעד איסוף תעבורה בנקודה מקומית כפי שהוסדר בתקנות התקשורת.

פרטנר ביקשה כי המשרד יאכוף את הוראות תיק השירות והתקנות ויורה להוט לאפשר חיבור למקטע הגישה המקומי-CMTS, וככל שהוט לא תפעל בהתאם לחובות החלות עליה.

כעת מכריע המשרד כי על הוט לאפשר באופן מיידי לספקי השירות את ביצוע החיבור ברכיבי ה-CMTS לטובת איסוף תעבורה ב-CMTS באמצעות נתב או ברכיב האגרגטיבי שבו מותקנים CMTS-ים, לפי בקשתם של ספקי השירות. על הוט להעביר לספקי השירות כל מידע ונתונים הנדרשים להם לצורך ביצוע החיבור כאמור.

המשרד קבע כי על הוט להציע עד יום 10 בפברואר 2021 תעריף מעודכן לחיבור לאיסוף תעבורה ב-CMTS. על התעריף לגלם הנחה משמעותית אל מול התעריף לשינוע תעבורה בליבת הרשת שגובה הוט כיום וסבירותו של התעריף תיבחן על-ידי המשרד.

אם הוט לא תאפשר את החיבור בתוך 5 ימי עבודה מיום שימציא ספק שירות סיב אופטי בנקודת החיבור, המשרד ישקול לפתוח בהליכי פיקוח ואכיפה נגדה.

מהוט נמסר: "הוראות המשרד תומכות באופן מוחלט בעמדת הוט, לפיה, בשונה מרשת בזק, לא קיימת ברשת הכבלים אפשרות לחיבור מקומי. ואולם פתוחה הדרך בפני ספקיות השירות להתחבר לרכיב האגרגיטיבי במוקדי החברה, ואנחנו מזמינים אותן לעשות כן".