צה"ל | פרשנות

תוספת הפנסיה: גנץ נוהג כיו"ר ועד גמלאי צה"ל ולא כנבחר ציבור

גנץ דורש שבמקום התוספת הקיימת, שחוקיותה מוטלת בספק, יקבלו אנשי הקבע בגמלאות תוספת אחידה של 10%, כפי ששולמה לטענתו לעובדי גופים ממשלתיים אחרים • אלא שאת התוספת לגמלאי צה"ל גנץ דורש לתת ללא כל תמורה מצד הנהנים

בני גנץ  / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

שר הביטחון בני גנץ קבע לעצמו את הסדרת נושא ההגדלות לפנסיה של אנשי הקבע כאחד היעדים החשובים ביותר בכהונתו - כך לפחות עולה מהלחץ הרצוף שהוא מפעיל בנושא על שר האוצר ועל ראש הממשלה.

גנץ לנתניהו: לדחות את הטיפול בפנסיות הקבע לממשלה הבאה

כפי שפורסם בעבר בגלובס גנץ דרש להיפגש בנושא עם שר האוצר ישראל כ"ץ. גנץ דורש בעצם למסד את ההסדר כך שבמקום התוספת הקיימת, שחוקיותה מוטלת בספק, יקבלו אנשי הקבע בגמלאות תוספת אחידה של 10% לגמלתם, כפי ששולמה לטענתו לעובדי גופים ממשלתיים אחרים כמו רשות מקרקעי ישראל ומקורות.

קשה להשתחרר מהרושם ששר הביטחון נוהג בפרשה הזו כיו"ר הוועד של גמלאי צה"ל ולא כנבחר ציבור שהאינטרס של כלל הציבור עומד לנגד עיניו.

גם אם נצא מנקודת הנחה שגנץ מדייק עובדתית, חייבים להביא בחשבון שהתוספות שגנץ מדבר עליהן שולמו לעובדי הגופים הממשלתיים בתמורה להסכמתם לרפורמות ושינויים מבניים. את התוספת לגמלאי צה"ל גנץ דורש לתת ללא כל תמורה מצד הנהנים.

מעבר לכך חשוב להזכיר כי במשרד המשפטים מתקשים מאד להגן על חוקיות ההסדר הזה, וייתכן מאוד שההסדר היה מבוטל מזמן אילו הנהנים ממנו היו קבוצה חלשה יותר ובעלת יכולת השפעה קטנה יותר על הדרג הפוליטי במדינה. מצד שני ייתכן שגם האוצר לא היה להוט כל כך להיאבק בתוספת הפנסיה הזאת אלמלא עלותה האסטרונומית לתקציב המדינה - המוערכת בכמיליארד שקל לשנה.