שוק הפינטק העולמי לוהט, ומליו מתל אביב הפכה לחד-קרן בתוך שנה וחצי

מליו, שמפתחת פלטפורמה להעברת כספים בין עסקים קטנים בארה"ב, העלתה מוצר לאוויר רק במאי 2019. אולם לאור קשיי התזרים של העסקים האמריקאים בימי הקורונה והמשקיעים הנלהבים, החברה מגייסת כעת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר • המנכ"ל מתן בר: "יש לנו מזל להיות במקום ובזמן הנכון"

מייסדי מליו: אילן אטיאס, מתן בר, זיו פז / צילום: מיכאל טומרקין
מייסדי מליו: אילן אטיאס, מתן בר, זיו פז / צילום: מיכאל טומרקין

פחות משלוש שנים לאחר הקמתה ושנה וחצי בלבד לאחר שהעלתה מוצר לאוויר, חברת הפינטק הישראלית מליו היא כבר באופן רשמי חד-קרן. הסטארט-אפ, שמפתח פלטפורמה להעברות כספים דיגיטליות בין עסקים קטנים בארה"ב, הודיע היום (ב') על גיוס של 110 מיליון דולר לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. בסבב הגיוס הקודם של מליו באוגוסט האחרון, השווי של החברה הוערך רק ב-700 מיליון דולר. מליו נבחרה בנובמבר במקום השלישי ברשימת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס.

"הייתה לנו גדילה מטורפת בשנה האחרונה וכאשר בנינו תוכנית עבודה ל-2021 החלטנו שנבנה את התוכנית הכי אגרסיבית שאפשר. בשביל תוכנית כזו היינו צריכים לגייס סכום נוסף. כמובן שיכולנו להיות יותר שמרניים בתוכנית, אבל המטרה שלנו היא להפוך למובילי השוק בתחום העברת תשלומים בין עסקים ובשביל זה אנחנו צריכים לגדול מ-200 עובדים היום ל-500 עובדים בסוף השנה, לפתח מוצרים ותשתית חדשה", אמר מתן בר, מנכ"ל ומייסד שותף במליו.

הגיוס של מליו ממשיך את פתיחת השנה הלוהטת של 2021 בכל הנוגע להשקעות בשוק הפינטק העולמי. אתר המחקר Pitchbook מנה בשבוע שעבר 10 עסקאות השקעה בגובה 100 מיליון דולר ומעלה בסטארט-אפים מתחום הפינטק מאז תחילת 2021, בהשוואה לשלוש בלבד באותה תקופה אשתקד. במסגרת הגיוסים זינק השווי של חברות הפינטק, כאשר המשקיעים כך נראה מוכנים לשלם הרבה יותר מתוך הערכה כי חברות אלו ימשיכו לצמוח במהירות בשנים הבאות.

כך למשל ראפיד הישראלית, שמסייעת לאתרי מכירות להפעיל שירות תשלומים דיגיטלי, הודיעה החודש על גיוס לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר, בהשוואה לשווי של 1.2 מיליארד דולר בסוף 2019. חברת Checkout.com מלונדון, מתחרה של ראפיד, קפצה החודש לשווי של 15 מיליארד דולר, לעומת 10.65 מיליארד דולר בספטמבר, והפכה לסטארט-אפ עם השווי הגבוה באירופה.

"מתקרבים ל-100 אלף משתמשים"

בר עצמו מעיד על כך שהוא לא מתרגש במיוחד מההפיכה לחד-קרן. "אני לא מתחבר למונח כל כך ולא הייתי רוצה שזה יהיה הגורם למוטיבציה עבורנו", הוא מודה. "אנחנו שמחים על המשך הצמיחה אבל מבחינתנו הנתון החשוב, שאנחנו גם מקרינים על כל המסכים במשרד, הוא מספר המשתמשים הפעילים". על המספר הזה, כמו מספרים אחרים על הפעילות של החברה, בר מוכן רק לרמוז. "המוביל בשוק התשלומים לעסקים בארה"ב כיום הוא האתר Bill.com, שיצא להנפקה בדצמבר 2019, ויש לו 100 אלף משתמשים פעילים. אנחנו מתקרבים לזה בקצב מהיר. מה שהם עשו ב-15 שנה אנחנו עושים בהרבה פחות".

לדברי בר, הוא בכל מקרה חושב שהשווי של החברה נכון וראוי. "ישנה צמיחה חסרת תקדים בעולם של תשלומים ולכן אני מרגיש נוח עם זה", הוא אומר. "צריך לזכור שבמאי עלינו לאוויר וביולי-אוגוסט 2019 המספרים שלנו היו עדיין אפסיים. היום כבר העברנו מיליארדי דולרים. אני עבדתי קודם בפייפאל ואלו קצבי צמיחה שלא היו אפילו שם. המספרים האלה מלהיבים את המשקיעים. בסופו של דבר התחום הזה של תשלומים בין עסקים עדיין עובד על נייר ב, חשבוניות מנייר ותשלומים בצ'קים. בכל שנה 14 טריליון דולר עוברים בצ'קים בין עסקים בארה"ב. אני משוכנע שתוך כמה שנים זה ירד לאפס והשאלה יהיה רק מי יהיה התחליף. לכן אנחנו עובדים על להיות מובילי השוק".

בעוד חברות כמו טיפלתי הישראלית מציאות פתרונות תשלומים לחברות גדולות, מליו פונה לעסקים קטנים. בין השאר מליו מאפשרת לעסקים לשלם הישר מתוך תוכנת הנהלת החשבונות QuickBooks. לפי דירוגים באתר התוכנות Capterra, זוכה השירות של מליו לציון 4.3 מתוך 5, בהשוואה ל-4.7 לשירות של טיפלתי לשם השוואה, כאשר הממשק הנוח של החברה זוכה לביקורות חיוביות מאוד לצד פידבק פחות גבוה על שירות לקוחות.

מליו אינה גובה עמלה על העברת תשלום בסיסית מחשבון בנק של לקוח לספק. אולם אם העסק רוצה להשתמש בתשלום בכרטיס אשראי כדי לשלם לספק הוא מחויב בעמלה של 2.9% . עסקים יכולים לשלם במליו גם לספקים שאינם מנויים לשירות בעצמם, בניגוד למשל לאפליקציות תשלומים דוגמת ביט בישראל.

לדברי בר, הצמיחה המהירה של מליו בימי הקורונה נובעת בחלקה מהריחוק החברתי, שהקשה לפעמים על העברת צ'קים לספקים, אך בעיקר מהלחץ התזרימי על עסקים קטנים בימי הקורונה. "אנחנו מציעים לעסק מערכת דיגיטלית שמאפשרת לו בקרה על ההוצאות. אנחנו גם נותנים לו גמישות דרך זה שהוא משלם באשראי אבל הספק מקבל את הכסף מיד בצ'ק או העברה בנקאית. זה משהו שיכול להיות ממש הצלה עבור העסק".

להתחרות על מהנדסים בארץ

בסיוע הגיוס מתכוונת החברה להרחיב את הפיתוח בישראל. מליו מעסיקה כיום 110 עובדים בתל אביב. "כדי להתחרות עם כל החברות שרוצות לגייס מהנדסים בארץ צריך משאבים", צוחק בר. "כמובן שגם היינו מעדיף ששער הדולר יהיה גבוה יותר, כי אנחנו משלמים משכורת בשקלים, אבל בגלל שאנחנו עדיין חברה קטנה אז זה פחות אקוטי לנו". חוץ מזה מליו תרחיב את פעילות השיווק והמכירות בארה"ב. "יש חברות ישראליות כמו וויקס ופייבר שהלכו על פרסומות גדולות בסופרבול. אנחנו עדיין זהירים במהלכים גדולים ומעדיפים לנסות ליצור ויראליות בעלויות נמוכות יותר", אומר בר.

בר הוא יזם חוזר שהסטארט-אפ הראשון שלו, The Gifts Project שאפשר רכישת מתנות קבוצתיות, נמכר לאיביי ב-2011. אחרי הרכישה הוא עבד באיביי ופייפאל, חברת התשלומים שבבעלותה. את מליו הוא הקים באפריל 2018 יחד עם אילן אטיאס (סמנכ"ל טכנולוגיה), שעבד בתפקידי פיתוח בשורת סטארט-אפים כולל אאוטבריין ו- PrimeSense, וזיו פז (סמנכ"ל תפעול), לשעבר VP בקרן פימי.

בסבב הגיוס הנוכחי של מליו השתתפו רק המשקיעים הקיימים של החברה, ללא משקיעים חדשים. הגיוס הובל על-ידי קרן Coatue, שהובילה גם את ההשקעה בראפיד מוקדם יותר החודש, ובהשתתפות הקרנות בסמר, אלף, אקסל, קורנר, וג'נרל קטליסט, לצד אמריקן אקספרס וסיילספורס. כולל הסבב הנוכחי, גייסה החברה עד היום 256 מיליון דולר.

מה בכל זאת מפחיד אותך לגבי העתיד?
"אני חושב שהמעבר לדיגיטל ימשיך גם אחרי הקורונה, ולכן יש לנו מזל להיות במקום ובזמן הנכון. החשש שלי הוא רק להצליח להמשיך להביא אנשים באיכות גבוהה ולשמור על Good Vibes בחברה תוך כדי שאנחנו גדלים. כחברה צעירה אנחנו מפתחים אישיות שאחר כך קשה לשנות אותה. ליצור אווירה טובה זה מעבר ליום כיף וברז בירה, אלא להיות מכובד באינטראקציות, לא לקטוע אחרים, לערב את כולם בשיחה ולדעת לא להסכים אבל עדיין להתחייב להחלטה וגם להישאר צנוע".