מרחפת לבורסה: איירובוטיקס תנסה להנפיק בת"א לאחר שכבר גייסה כ-120 מיליון דולר

חברת הרחפנים לשימוש תעשייתי וביטחוני מבקשת לגייס כ-50 מיליון דולר לפי שווי של כ-200-180 מיליון דולר לפני הכסף • בין המשקיעים בחברה - המנכ"ל הפורש של waze נועם ברדין

רחפן של איירובוטיקס / צילום: אתר החברה
רחפן של איירובוטיקס / צילום: אתר החברה

הגאות בשוק ההנפקות המקומי, בדגש על חברות מתחום הטכנולוגיה, צפויה להביא לבורסה בת"א את חברת הרחפנים Airobotics, שגייסה עד היום סכום יוצא דופן של כ-120 מיליון דולר במספר סבבי השקעה. כך נודע ל"גלובס". 

איירובוטיקס מפ"ת, שפיתחה רחפן אוטונומי לשימושים בתעשייה ובביטחון, מתכוונת לגייס בהנפקה ראשונית של מניותיה (IPO), סכום של כ-50 מיליון דולר לפי שווי של 200-180 מיליון דולר (600 מיליון שקל) לפני הכסף. את ההנפקה, שמיועדת לצאת לפועל בחודש מאי, תוביל חברת החיתום של לאומי פרטנרס.

איירובוטיקס הוקמה בשנת 2014 על-ידי רן קראוס (מנכ"ל) ומאיר קליינר (סמנכ"ל הפיתוח) ומאז ביצעה כמה סבבי גיוס גדולים, האחרון ביניהם בוצע באוקטובר 2018. כספי הגיוס בהנפקה המתוכננת מיועדים בעיקר לשיווק ומכירות המוצר שפיתחה, לאחר ההשקעות הגדולות שבוצעו במו"פ, ואשר ככל הידוע לא הותירו כסף רב בקופת החברה.

לאורך השנים השקיעו בחברה בין היתר נועם ברדין (מנכ"ל waze, שהודיע לאחרונה כי יפרוש מתפקידו), קרן UpWest Labs, קרן Pavilion Capital של חברת טמסק מסינגפור, קרן BlueRun, קרן M12 של מיקרוסופט, אינטל, OurCrowd וקרן Wolfpack.

איירובוטיקס פיתחה ומייצרת רחפן אוטונומי המבצע פעילויות ניטור, בקרה ובדיקת אתרים תעשייתיים, ביטחוניים (בקרת גבולות) או אתרים אסטרטגיים אחרים, כמו מכרות, נמלי ים, מתקנים להפקת נפט או גז ומפעלים תעשייתיים.

המערכת שפיתחה החברה, ונחשבת לעמידה במיוחד, מורכבת משלושה חלקים: רחפן גדול המסוגל לשאת חיישנים ייעודיים או מצלמה; תחנת עגינה אוטומטית, ללא מעורבות אדם, שאליה הרחפן נוחת ומטעין את עצמו, וכן תוכנת שליטה המאפשרת לנהל את המשימות של הרחפן בהתאם לצורכי המפעילים.

עד לשנת 2018 פעלה איירובוטיקס מישראל ומאוסטרליה, ואז פתחה גם משרד באריזונה, שהפך למטה החברה. בסוף אותה שנה (זמן קצר לאחר סבב הגיוס הרביעי) פורסם בגלובס כי החברה מפטרת 15% מעובדיה בישראל, כחלק משינוי ארגוני. השינוי כלל מעבר של ההנהלה למשרדי החברה באריזונה, לצד צמצום פעילות התפעול והשיווק בישראל.

מאירובוטיקס נמסר אז, כי "רוב הלקוחות שלנו הם בארה"ב. בישראל זה שוק מאוד קטן, אז הצוותים שלנו גם בארה"ב גדלים. אנחנו לא חברת תוכנה, אנחנו חברה יצרנית, ויש לנו הרבה עלויות של פריסה בשטח ותפעול, וזה חשוב שנהיה קרובים ללקוחות כדי להיות יעילים יותר". כעבור שלושה חודשים פורסם שאיירובוטיקס מפטרת עשרות עובדים בישראל ובאוסטרליה במטרה להביא להתייעלות והתרחבות גלובלית.

רן קראוס, מייסד משותף ומנכ"ל החברה, הקים בעבר גם חברות נוספות. חברת Wisec שהקים ב-2011 פותחת מקלטים באופן אוטומטי כשמופעלת אזעקה; חברת BladeworX שהוקמה ב-2012 סיפקה שירותי רחפנים מסחריים, ובהמשך קראוס פרש ממנה לטובת Parazero.