ללא שיחות מסדרון והרחק מדאבוס: הכינוס הכלכלי העולמי נפתח היום באינטרנט

הכינוס ה-51 של הפורום הכלכלי העולמי מתקיים לראשונה במתכונת מקוונת בשל מגפת הקורונה • הדגש השנה: "אתחול מחדש של הכלכלה העולמית" אחרי המגפה • נתניהו ינאם בכנס ביום רביעי הקרוב

המטה של הפורום הכלכלי העולמי בז'נבה שווייץ / צילום: Reuters, Francois Glories/ABACAPRESS.COM
המטה של הפורום הכלכלי העולמי בז'נבה שווייץ / צילום: Reuters, Francois Glories/ABACAPRESS.COM

הכינוס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי, שהתקיים מדי ינואר כבר חמישה עשורים בעיירת הסקי דאבוס שבשווייץ, החל היום לראשונה בתולדותיו את הדיונים במתכונת מקוונת. השמות הנוצצים, ביניהם נשיא סין שי ג'ינפינג, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ואחרים, עדיין מככבים בסדר היום של הכינוס - אך שיחות המסדרון ליד אחים מבוערות או הארוחות, הממומנות על ידי חברות וארגונים המנסים לפרוץ לתודעת מקבלי ההחלטות הבינלאומיים, יישמרו לכינוסים הבאים, אם יתקיימו. "דאבוס ללא דאבוס", קראו למפגש, שנפתח היום (ב') ויימשך עד יום שישי, כלי התקשורת הגרמניים.

הכינוס בוחר מדי שנה נושא-על להתמודד עמו, ואינו חף משאיפות גדלות, כך שהשנה בחר להתמקד ב"אתחול מחדש של הכלכלה העולמית" אחרי מגפת הקורונה. מדובר ביוזמה שהשיק מייסד הכינוס קלאוס שוואב יחד עם נסיך הכתר הבריטי צ'ארלס כבר במאי 2020, במטרה לקדם את הגישה לפיה שיקולים סביבתיים, מאבק בהתחממות הגלובלית ושמירה על כדור הארץ צריכים למלא תפקיד מרכזי בבנייה-מחדש של הכלכלה אחרי מגפת הקורונה.

הכינוס כאמור מתקיים במרחב הווירטואלי, בשידור חי באתר האינטרנט של הפורום, ומציג אורחים בשיחות וידיאו מרחבי העולם. זאת במקום להתקיים בעיירת הסקי הציורית, שמדי שנה מארחת כ-3,000 אורחים רמי דרג שמשלמים מאות אלפי דולרים בשנה תמורת החברות ב"פורום הכלכלי העולמי" שמקנה כרטיס כניסה לכינוס.

קריאה לעבודה משותפת לעצירת הנגיף

את הכינוס היום פתח נאום מיוחד של נשיא סין שי, שקרא "לעבודה משותפת בינלאומית כדי לעצור את התפשטות מגפת הקורונה. ממשלת סין הקשתה בשבועות האחרונים על משלחת של ארגון הבריאות העולמי (WHO) לבקר בווהאן ולנסות לברר את מקור הנגיף וכיצד "דילג" מעטלפים לבני אדם, אולם שי אמר כי "אף אחד לא יצליח לנצח את המגפה לבד, עלינו לעבוד יחדיו". הוא שיבח את החיסון שפיתחה סין ואמר כי שיגרה אותו ל-150 מדינות עד כה. הוא לא התייחס ישירות לעזיבתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את הבית הלבן, אך אמר כי החוק הבינלאומי צריך להיות הבסיס ליחסים בין המדינות "ולא הרעיונות של כמה בני אדם".

בהמשך הדיונים במהלך היום השתתף ד"ר אנתוני פאוצ'י, אחד מהרופאים האמריקאים הבכירים המובילים את התמודדות המדינה עם מגפת הקורונה. הוא בירך על הודעת ממשל הנשיא החדש ג'ו ביידן לגבי חזרת ארה"ב לארגון הבריאות העולמי (WHO), כולל השבת המימון שגרעה ממנו, וביקר בחריפות את סין על הסתרת המקורות של נגיף ה-SARS-Cov-2. "אנחנו שנה אחרי ההתפרצות הראשונית ועדיין אין לנו מושג מה המקור", אמר בפאנל שבו השתתפו בין השאר גם ראש ממשלת יוון, "זו עדיין קופסא סגורה בשבילנו".

המשתתפים בדיון, שעסק בדרכים להילחם במגפת הקורונה, היו תמימי דעים על חשיבות הגישה הבינלאומית - גישה שהפורום הכלכלי העולמי מקדם בעקביות מאז סוף שנות ה-70' - למאבק מתואם. "אנחנו רואים כעת מוטציות ברחבי העולם, אנחנו חייבים שמדענים מקליפורניה יוכלו לדבר עם מדענים מבריטניה ומדרום אפריקה, זה קריטי", אמר ד"ר פאוצ'י ואמר כי ארגון הבריאות העולמי אמור להיות הפלטפורמה שעליה מתנהלים הדיונים הללו.

דאבוס נשארה שוממה

בניגוד למצב בצרפת, איטליה וגרמניה, בין השאר, אתרי הסקי השוויצרים עדיין פתוחים למבקרים מרוב המדינות. אך כינוסים המוניים כמו דאבוס אינם יכולים להתקיים. עוד לפני האיסורים הממשלתיים הבהיר מייסד הפורום קלאוס שוואב, כי הוא יתקיים השנה לראשונה במתכונת דיגיטלית. במשך השנים האחרונות גברה הביקורת מצד פעילי אקלים על "חתימת הפחמן הדו-חמצני" האדירה שמותיר הכינוס, כאשר אלפי מנהיגים ואנשי עסקים טסים אליו במסוקים ובמטוסים פרטיים מרחבי העולם. השנה, בכינוס ה-51, תיבחן בעצם בפעם הראשונה המתכונת הדיגיטלית.

העירייה השווייצרית דאבוס ריקה לאחר הכינוס הכלכלי העולמי נערך באופן מקוון / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann
 העירייה השווייצרית דאבוס ריקה לאחר הכינוס הכלכלי העולמי נערך באופן מקוון / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann

כלי התקשורת המקומיים דיווחו על גולשים שנהנים ממדרונות הסקי ומהמלונות, שבדרך כלל מקפיצים מחירים פי מאות אחוזים בשבוע האחרון של ינואר, אז מתקיים באופן מסורתי הכינוס השנתי בדאבוס. רק 10% מהלנים בעיר אינם משוויץ, דיווחה "רויטרס".

בעוד שבשנה שעברה היה נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ במרכז הכותרות, כאשר הוא מתחרה רק בפעילת איכות הסביבה גרטה תונברג השבדית, השנה הפוקוס עבר למגפת הקורונה. עוד במאי השיק שוואב יחד עם נסיך הכתר הבריטי צ'ארלס את "האתחול הגדול" (The Great Reset), היוזמה של הפורום הכלכלי העולמי לבנות מחדש את הכלכלה באופן בר-קיימא ולטובת איכות הסביבה אחרי מגפת הקורונה. בהתאם לכך, הנושאים שנבחרו לדיונים השנה הם "כיצד להציל את הכדור", "כלכלות הוגנות יותר", "טכנולוגיה למען הטוב", "החברה ועתיד העבודה", "עסקים טובים יותר", "עתיד בריא" ו"מעבר לגיאופוליטיקה". "השבוע כולו יכוון לסייע למנהיגים לבחור פתרונות חדשניים ונועזים כד לבלום את המגיפה ולהתניע צמיחה מחדש בשנה הבאה", נכתב באתר הפורום.

מחרתיים, ביום רביעי ב-16:00 (שעון ישראל), צפוי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום באופן חי מול משתתפי הכינוס, בנאום מיוחד ובאירוח נשיא הפורום הכלכלי העולמי, הנורבגי בורגה ברנדה.